16.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: tehoa ja toimivuutta – Opel Grandland X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opelin kookkain katumaasturi Grandland X sai keulalleen uuden tehokkaamman bensiiniturbomoottorin. Hyvää: voimalinja, sisätilat, varustelu. Huonoa: ohjaustuntuma, herkkä kaasunvaste, näkyvyys taakse. Opel Grandland X, valmistajansa kookkain katumaasturi, on erinomainen arkiauto, jonka sisätilat muuntuvat perhekäytössä riittävästi. Matkustamossa on väljät oltavat neljälle, ja kuljettajan valtakunnassa kaikki on mukavasti käsillä. Nappulaviidakko on nykyautoissa karsiutunut, mutta onneksi kaikkea ei kuitenkaan käskytetä vain kosketusnäytöltä.Uusi väkevä bensiiniturbomoottori kiidättää katumaasturia ketterästi. Hevosvoimia on 180 ja vääntöäkin mukavat 250 newtonmetriä. Näillä eväin Opelin kookkain katumaasturi on pirteä, peräti urheilullinen etenijä.Kahdeksanlovinen automaattivaihteisto toimii saumattomasti yhteen voimanlähteen kanssa. Kaasunvaste tosin on herkkä, joten auto on herkkä ryntäilemään, ja toisaalta jarrupoljin ottaa hanakasti kiinni. Menosta tulee nytkähtelevää. Kaasu- ja jarrujalan hienomotoriset liikkeet ja auton kyvyt löytävät tasapainonsa, mutta se ottaa aikansa.Ajokäytös tuntuu keskikulutuksessa, joka näin tehokkaalla katumaasturilla kipuaa vaivihkaa selkeästi yli kahdeksan litran – ja saa koeajokuskin noloksi, onhan luvattu keskikulutus 7,6 litraa satasella. Maantieajossa kulutus pysyttelee vain hitusen yli kahdeksassa litrassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevennetty ohjausOhjaus on vaivattoman kevyt, mitä arvostaa ahtaissa pysäköintihalleissa, muttei välttämättä muussa taajama-ajossa, jossa ohjauksessa on rauhattomuutta. Vauhdin kasvaessa ja maantiellä meno on kuitenkin riittävän suuntavakaata, eikä autoa tarvitse tämän tästä paimentaa.Matka-ajossa häiritsevät lievä ajomelu sekä pintakovan jousituksen tärskäytykset tien poikittaisaumoissa.Ympäri auton näkevä panoraamakamera on näppärä apulainen ahtaissa pysäköintitilanteissa, joskin kuvan vääristymien hahmottaminen ottaa oman aikansa. Kamera on hyvä turvavaruste, joka näyttää pienet ihmiset, jotka eivät välttämättä osaa varoa pysäköivää autoa.Näkyvyys taakse ja takaviistoon on matalan takaikkunan vuoksi heikohko, sivupeilit ovat kuitenkin mukavan kookkaat.Runsaat varusteetGrandland X:n varustetasoja on kolme: Comfort, Innovation Plus ja Executive. Keskimmäisessäkin on turvaa ja mukavuutta tuovia varusteita runsaasti.Koeajoyksilön hinta kipuaa liki 38 000 euroon lisävarusteisen Innovation Driver -paketin myötä – ei laisinkaan hullumpi valinta. Lisäpanostus tuo mukanaan kuolleen kulman varoituksen, pysäköintiavustimen, ympäri auton näkevän panoraamakameran, navigaattorin sekä selkää hellivät ergonomiset AGR-etuistuimet, jotka säätyvät 8-suuntaisesti.Tanakat ja tukevat istuimet ovat olleet viime vuosina yksi Opelin valteista. Nuo istuimet saa lisävarusteena yksistäänkin hieman yli 500 eurolla. Innovation-varusteisessa autossa on vakiona muun muassa mukautuvat led-ajovalot, avaimeton käyttö, lämmitettävät takaistuimen reunapaikat, kuljettajan vireystilan tunnistus, etutörmäyksen varoitus, hätäjarrutus jalankulkijan tunnistuksella sekä kaistallapitoavustin. Mikä vaivatonta, sähkötoiminen takaluukku toimii jalkaa heilauttamalla.Kontille pääsy ei siis ole ongelma, mutta tavaratilan koko on lievä pettymys. Ulkoa arvioimalla luulisi, että tavaroille on kookkaassa katumaasturissa enemmän tilaa kuin 514 litraa. Muodoltaan kontti on kuitenkin selkeä.Saumatonta yhteispeliäKoeajetulla bensiinimoottorilla varustettuna Grandland X on aina automaattivaihteinen.Huokeimmillaan bensiiniversio maksaa 36 590 euroa, Executive-varusteltuna hinta on 38 589 euroa. Executive sisältää muun muassa nahkaverhoilun urheiluistuimilla, sähköisesti säätyvän kuljettajan istuimen muistilla, etuistuinten ilmastoinnin ja navigointijärjestelmän kahdeksantuumaisella kosketusnäytöllä.Edullisin Grandland X maksaa 27 391 euroa, mutta silloin auto on manuaalivaihteinen ja konepellin alla on 1,2-litrainen ja 130-hevosvoimainen bensiiniturbo.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Opel Grandland X Innovation Plus 180 Turbo A Hinta alkaen 36 589 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 758 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 134 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1650 r/min) Vääntö 250 Nm (1650 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 173 g/km Mitat pituus 4477 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta