30.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota bZ4X Style – onko tässä ensi vuoden myydyin sähköauto? Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota on tottunut hallitsemaan maamme myyntitilastoja, onnistuuko Midaksen kosketus myös ensimmäisellä sähköautolla? Hyvää: runsaat sisätilat, turvallisuusvarustelu, ajettavuus, mukavuus Huonoa: ei takalasinpyyhintä, ei hansikaslokeroa Toyota bZ4X on merkin ensimmäinen oma sähköauto, paku- ja tila-autot ovat Stellantis-yhteistyön peruja. Aivan yksin ei nytkään olla liikkeellä, vaan bZ4X on kehitetty yhdessä Subarun kanssa, sisko on nimeltään konservatiivisempi Solterra. Toyota on porskuttanut hybrideillään ja lähtee sähköautokilpaan juuri oikeaan aikaan kysynnän kasvaessa. Laakereilla tuskin on levätty, vaan tarkasti seurattu markkinan ja kilpailijoiden kehitystä, sen verran pätevältä uutuus vaikuttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsaat tilat BZ4X on kookas auto, kutakuinkin RAV4:n kokoinen niin päältä kuin sisältäkin. Tilaa on runsaasti sekä edessä että takana. Takana istuvien varpaat eivät sovi kunnolla etuistuimen alle, mutta eivät ne kaikilla sinne yltäisikään, jalkatilaa on sen verran reilusti. Tasainen muotoilematon istuin helpottaa kolmenkin matkaajan asettautumista, mutta silloin laitapaikoilla ohimo hipoo jo kyllä oven karmia. Tavaratilaa on riittävästi ja helposti laajennettavissa, latauskaapelit ja muut varusteet sopivat välipohjan alle. Nokkapellin alla tekniikka on väljästi sijoitettu, mutta lisätavaratilaa ei ole katsottu aiheelliseksi. Ryhdikäs ajoasento Ohjaamon asettelussa Toyota on lähtenyt Peugeotin linjoille sijoittamalla bZ4X:n mittariston kauemmas eteen liki tuulilasia. Katsetta ei tarvitse silloin laskea niin paljon tiestä eikä tuulilasin heijastusnäyttöäkään jää kaipaamaan. Mittaristoa on kuitenkin katsottava ratin kehän yli, mikä pakottaa säätämään ratin alas ja ajoasennon melko pystyksi. Tähän on vuoden päästä tulossa ratkaisu, joka saattaa olla jo liikaa vannoutuneille Toyota-kuskeille. Täysin sähköinen ohjaus, jossa ratista on jäljellä vain alapuolikas, kuin lentokoneessa. Osuvasti järjestelmälle on annettu nimi OMG. Otetta ohjauspyörästä ei tarvitse vaihtaa (One Motion Grip), nopea ohjaus kääntyy laidasta laitaan vain vajaan kierroksen. Perinteinen versio jää kuitenkin vakio-ohjaukseksi ja muutoinkin hallintalaitteet ovat konservatiiviset, nappuloita on säilytetty runsaasti, eikä kosketusnäyttöön tarvitse kajota yhtenään. Innokkaat suojelusenkelit Ajettu keskimmäinen Style-varustetaso osoittautunee halutuimmaksi. Siitä on vaikea osoittaa mitään puuttuvan toiminnallisesti. Hansikaslokeroa ei ole lainkaan, mutta keskikonsolin alahyllylle mahtuu vaikka käsilaukku. Kaikkien ajoavustimien ja varojärjestelmien kaitsemana tuntee olonsa turvatuksi ja osin myös holhotuksi. Uutena ominaisuutena ohjauspylvään kamera tarkkailee silmiäsi huomauttaen pienestäkin lupsahduksesta tai sivulle vilkuilusta. Jos pystyy ajamaan Toyotaa ilman yhtäkään äänivaroitusta, on varmasti kehittynyt paremmaksi ajajaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajettavuus kunnossa Sähköistäminen tuntuu pääsääntöisesti olevan haaste autonvalmistajille alustan säätöjen osalta. Alustan dynaamisuudessa parhaista aiemmin jäänyt Toyota on nyt onnistunut säilyttämään tasonsa ja onkin nyt parhaimmistoa sähköautojen joukossa. Alusta on onnistunut kompromissi ajettavuutta ja mukavuutta. Jopa talven ensimmäisillä lumikeleillä bZ4X pystyi tuottamaan riittävästi tuntumaa tien liukkauteen ja voiman annostelu oli helppoa. Taloudellisista hybrideistään tunnettu Toyota ilmoittaa bZ4X:n normikulutukseksi alhaisen 14,8 kWh/100km, mutta tähän ei juuri päässyt edes hetkellisesti. Nollakelissä sujuneen ajon keskikulutus oli n. 23 kWh/100km, mikä pudottaa toimintamatkan n. 300 kilometriin. Teksti ja kuvat Petri Munukka Toyota bZ4X Style Hinta alkaen 49 310 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 020 € Moottori Sähköauto, etuveto Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 266 Nm Vääntö 266 Nm Akku Akku brutto 71,4 kWh Toimintamatka 480 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 14,8 kWh/100km (yhd.) Mitat pituus 4690 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 452 l Omamassa: 1980 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Muu tieto Lataus Type 2: 11 kW CCS: 150 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 v. / 100 000 km, ajoakku 8 v / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe