Toyota bZ4x koeajo

Ajoneuvot Koeajo 30.11.2022

Koeajo: Toyota bZ4X Style – onko tässä ensi vuoden myydyin sähköauto?

Toyota on tottunut hallitsemaan maamme myyntitilastoja, onnistuuko Midaksen kosketus myös ensimmäisellä sähköautolla? Hyvää: runsaat sisätilat, turvallisuusvarustelu, ajettavuus, mukavuus Huonoa:  ei takalasinpyyhintä, ei hansikaslokeroa

Toyota bZ4X on merkin ensimmäinen oma sähköauto, paku- ja tila-autot ovat Stellantis-yhteistyön peruja. Aivan yksin ei nytkään olla liikkeellä, vaan bZ4X on kehitetty yhdessä Subarun kanssa, sisko on nimeltään konservatiivisempi Solterra.

Toyota on porskuttanut hybrideillään ja lähtee sähköautokilpaan juuri oikeaan aikaan kysynnän kasvaessa. Laakereilla tuskin on levätty, vaan tarkasti seurattu markkinan ja kilpailijoiden kehitystä, sen verran pätevältä uutuus vaikuttaa.

Toyota bZ4x koeajo

Runsaat tilat

BZ4X on kookas auto, kutakuinkin RAV4:n kokoinen niin päältä kuin sisältäkin. Tilaa on runsaasti sekä edessä että takana. Takana istuvien varpaat eivät sovi kunnolla etuistuimen alle, mutta eivät ne kaikilla sinne yltäisikään, jalkatilaa on sen verran reilusti. Tasainen muotoilematon istuin helpottaa kolmenkin matkaajan asettautumista, mutta silloin laitapaikoilla ohimo hipoo jo kyllä oven karmia.

Tavaratilaa on riittävästi ja helposti laajennettavissa, latauskaapelit ja muut varusteet sopivat välipohjan alle. Nokkapellin alla tekniikka on väljästi sijoitettu, mutta lisätavaratilaa ei ole katsottu aiheelliseksi.

Ryhdikäs ajoasento

Ohjaamon asettelussa Toyota on lähtenyt Peugeotin linjoille sijoittamalla bZ4X:n mittariston kauemmas eteen liki tuulilasia. Katsetta ei tarvitse silloin laskea niin paljon tiestä eikä tuulilasin heijastusnäyttöäkään jää kaipaamaan. Mittaristoa on kuitenkin katsottava ratin kehän yli, mikä pakottaa säätämään ratin alas ja ajoasennon melko pystyksi. Tähän on vuoden päästä tulossa ratkaisu, joka saattaa olla jo liikaa vannoutuneille Toyota-kuskeille.

Täysin sähköinen ohjaus, jossa ratista on jäljellä vain alapuolikas, kuin lentokoneessa. Osuvasti järjestelmälle on annettu nimi OMG. Otetta ohjauspyörästä ei tarvitse vaihtaa (One Motion Grip), nopea ohjaus kääntyy laidasta laitaan vain vajaan kierroksen. Perinteinen versio jää kuitenkin vakio-ohjaukseksi ja muutoinkin hallintalaitteet ovat konservatiiviset, nappuloita on säilytetty runsaasti, eikä kosketusnäyttöön tarvitse kajota yhtenään.

Toyota bZ4x koeajo

Innokkaat suojelusenkelit

Ajettu keskimmäinen Style-varustetaso osoittautunee halutuimmaksi. Siitä on vaikea osoittaa mitään puuttuvan toiminnallisesti. Hansikaslokeroa ei ole lainkaan, mutta keskikonsolin alahyllylle mahtuu vaikka käsilaukku.

Kaikkien ajoavustimien ja varojärjestelmien kaitsemana tuntee olonsa turvatuksi ja osin myös holhotuksi. Uutena ominaisuutena ohjauspylvään kamera tarkkailee silmiäsi huomauttaen pienestäkin lupsahduksesta tai sivulle vilkuilusta. Jos pystyy ajamaan Toyotaa ilman yhtäkään äänivaroitusta, on varmasti kehittynyt paremmaksi ajajaksi.

Toyota bZ4x koeajo

Ajettavuus kunnossa

Sähköistäminen tuntuu pääsääntöisesti olevan haaste autonvalmistajille alustan säätöjen osalta. Alustan dynaamisuudessa parhaista aiemmin jäänyt Toyota on nyt onnistunut säilyttämään tasonsa ja onkin nyt parhaimmistoa sähköautojen joukossa. Alusta on onnistunut kompromissi ajettavuutta ja mukavuutta. Jopa talven ensimmäisillä lumikeleillä bZ4X pystyi tuottamaan riittävästi tuntumaa tien liukkauteen ja voiman annostelu oli helppoa.

Taloudellisista hybrideistään tunnettu Toyota ilmoittaa bZ4X:n normikulutukseksi alhaisen 14,8 kWh/100km, mutta tähän ei juuri päässyt edes hetkellisesti. Nollakelissä sujuneen ajon keskikulutus oli n. 23 kWh/100km, mikä pudottaa toimintamatkan n. 300 kilometriin.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Toyota

Kaikki koeajot

Uusimmat