30.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota bZ4X Style – onko tässä ensi vuoden myydyin sähköauto? Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota on tottunut hallitsemaan maamme myyntitilastoja, onnistuuko Midaksen kosketus myös ensimmäisellä sähköautolla? Hyvää: runsaat sisätilat, turvallisuusvarustelu, ajettavuus, mukavuus Huonoa: ei takalasinpyyhintä, ei hansikaslokeroa Toyota bZ4X on merkin ensimmäinen oma sähköauto, paku- ja tila-autot ovat Stellantis-yhteistyön peruja. Aivan yksin ei nytkään olla liikkeellä, vaan bZ4X on kehitetty yhdessä Subarun kanssa, sisko on nimeltään konservatiivisempi Solterra.Toyota on porskuttanut hybrideillään ja lähtee sähköautokilpaan juuri oikeaan aikaan kysynnän kasvaessa. Laakereilla tuskin on levätty, vaan tarkasti seurattu markkinan ja kilpailijoiden kehitystä, sen verran pätevältä uutuus vaikuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatBZ4X on kookas auto, kutakuinkin RAV4:n kokoinen niin päältä kuin sisältäkin. Tilaa on runsaasti sekä edessä että takana. Takana istuvien varpaat eivät sovi kunnolla etuistuimen alle, mutta eivät ne kaikilla sinne yltäisikään, jalkatilaa on sen verran reilusti. Tasainen muotoilematon istuin helpottaa kolmenkin matkaajan asettautumista, mutta silloin laitapaikoilla ohimo hipoo jo kyllä oven karmia.Tavaratilaa on riittävästi ja helposti laajennettavissa, latauskaapelit ja muut varusteet sopivat välipohjan alle. Nokkapellin alla tekniikka on väljästi sijoitettu, mutta lisätavaratilaa ei ole katsottu aiheelliseksi. Ryhdikäs ajoasentoOhjaamon asettelussa Toyota on lähtenyt Peugeotin linjoille sijoittamalla bZ4X:n mittariston kauemmas eteen liki tuulilasia. Katsetta ei tarvitse silloin laskea niin paljon tiestä eikä tuulilasin heijastusnäyttöäkään jää kaipaamaan. Mittaristoa on kuitenkin katsottava ratin kehän yli, mikä pakottaa säätämään ratin alas ja ajoasennon melko pystyksi. Tähän on vuoden päästä tulossa ratkaisu, joka saattaa olla jo liikaa vannoutuneille Toyota-kuskeille.Täysin sähköinen ohjaus, jossa ratista on jäljellä vain alapuolikas, kuin lentokoneessa. Osuvasti järjestelmälle on annettu nimi OMG. Otetta ohjauspyörästä ei tarvitse vaihtaa (One Motion Grip), nopea ohjaus kääntyy laidasta laitaan vain vajaan kierroksen. Perinteinen versio jää kuitenkin vakio-ohjaukseksi ja muutoinkin hallintalaitteet ovat konservatiiviset, nappuloita on säilytetty runsaasti, eikä kosketusnäyttöön tarvitse kajota yhtenään.Innokkaat suojelusenkelitAjettu keskimmäinen Style-varustetaso osoittautunee halutuimmaksi. Siitä on vaikea osoittaa mitään puuttuvan toiminnallisesti. Hansikaslokeroa ei ole lainkaan, mutta keskikonsolin alahyllylle mahtuu vaikka käsilaukku.Kaikkien ajoavustimien ja varojärjestelmien kaitsemana tuntee olonsa turvatuksi ja osin myös holhotuksi. Uutena ominaisuutena ohjauspylvään kamera tarkkailee silmiäsi huomauttaen pienestäkin lupsahduksesta tai sivulle vilkuilusta. Jos pystyy ajamaan Toyotaa ilman yhtäkään äänivaroitusta, on varmasti kehittynyt paremmaksi ajajaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjettavuus kunnossaSähköistäminen tuntuu pääsääntöisesti olevan haaste autonvalmistajille alustan säätöjen osalta. Alustan dynaamisuudessa parhaista aiemmin jäänyt Toyota on nyt onnistunut säilyttämään tasonsa ja onkin nyt parhaimmistoa sähköautojen joukossa. Alusta on onnistunut kompromissi ajettavuutta ja mukavuutta. Jopa talven ensimmäisillä lumikeleillä bZ4X pystyi tuottamaan riittävästi tuntumaa tien liukkauteen ja voiman annostelu oli helppoa.Taloudellisista hybrideistään tunnettu Toyota ilmoittaa bZ4X:n normikulutukseksi alhaisen 14,8 kWh/100km, mutta tähän ei juuri päässyt edes hetkellisesti. Nollakelissä sujuneen ajon keskikulutus oli n. 23 kWh/100km, mikä pudottaa toimintamatkan n. 300 kilometriin.Teksti ja kuvat Petri Munukka Toyota bZ4X Style Hinta alkaen 49 310 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 020 € Moottori Sähköauto, etuveto Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 266 Nm Vääntö 266 Nm Akku Akku brutto 71,4 kWh Toimintamatka 480 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 14,8 kWh/100km (yhd.) Mitat pituus 4690 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 452 l Omamassa: 1980 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Muu tieto Lataus Type 2: 11 kW CCS: 150 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 v. / 100 000 km, ajoakku 8 v / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija