16.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GR Supra on valmistettu BMW:n osista, mutta ei leimata sitä baijerilaiseksi – se on paljon parempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota GR Supra on mahdoton auto tiivistää yhteen lauseeseen. Sen syntytarina määrittää siitä valtavan paljon, mutta lopputulos yllättää: se ei tunnu BMW:ltä. Hyvää: upea moottori, ergonomia, alusta, ohjaus. Huonoa: moottori voisi olla äänekkäämpikin, saisiko tämän manuaalina? Yhteen kysymykseen tottui Toyota GR Supran viikon mittaisessa koeajossa: onko se BMW? Vastaamiseen ei tottunut, sillä kysymyksessä on monta tasoa. Supra ansaitsisi tulla käsitellyksi omana itsenään, mutta toisaalta juuret tekevät lopputuloksesta kiehtovan.Kyllä, sokkotestissä GR Supran tunnistaisi BMW-konsernin tuotteeksi. Painikkeiden muodot ja sijoitukset ovat ehtaa baijerilaista ergonomista korkeatasoisuutta, muovien tekstuurit myös. Varoitusäänet ja jopa tuoksukin tuo mieleen Münchenin Petuelringillä päämajaansa pitävän BMW:n.Urheiluauton mittasuhteet: pitkä keula, lyhyt perä.Sokkotesti kertoisi vain pienen osan, sillä autoa ei ajeta silmät kiinni. Kun 3-litraisen rivikuutosen käynnistää ja kytkee 8-portaisen automaatin D-asennolle BMW:lle tutusta vaihteenvalitsimesta, alkaa kokemus, joka hämmentää ja ilahduttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAitoa urheiluautojuhlaaSupran ohjaamossa on perinteistä coupe-tunnelmaa. Matalalle jäävä katto luo tyköistuvan tunnelman, vaikka varsin korkealle sijoitettujen istuinten takia ikkunoista näkeekin hyvin ulos.Takaviistoon tosin ei ole ikkunaa, eikä siten näkyvyyttäkään. Kaksipaikkaisen auton istuinten takaa löytää menneiden vuosien japsicoupeiden tapaan suuret kaiuttimet. Kaiuttimien muodostama koroke onkin ainoa asia, joka erottaa tavaratilan ohjaamosta.Supran ohjauspyörän perusta on edellissukupolven BMW 3-sarjasta tuttu, mutta japanilaiset ovat vaihtaneet kehän ohuempaan. Se on pieni vihje. Rivikuutosen ylivoimaaAuton voimalinja on yksinkertaisesti upea. BMW:n B58-moottori on kerännyt palkintoja, mutta ylistettäköön vielä kerran. Se on äärimmäisen vääntävä – 500 newtonmetriä pyörintänopeusalueella 1600–4500 1/min. Se on äärimmäisen sivistynyt, kuten rivikuutosilla on tapana olla. Se vastaa kaasuun hyvin – ahtimen heräämistä saa odotella hetken vain pyörintänopeusalueen alimmalla kolmanneksella. Se on myös hämmästyttävän taloudellinen, kunhan malttaa ajaa pintakaasulla.Huippunöyrästä alaväännöstä huolimatta kone vetää ihailtavalla raivolla toiminta-alueensa ylärajaan saakka: 340 hevosvoiman huipputeho on käytössä alueella 5 000–6 500 1/min. Vakiotehosta huolimatta auto ei tunnu hiipuvan. Toisaalta nopeasti reagoivan kahdeksanvaihteisen automaatin ansiosta seuraava pykälä on aina jo vaihtumassa.Automaatti sopii autoon hienosti, mutta mieli janoaisi kokeilla GR Supraa kuusivaihteisella manuaalilla. Laajan vetoalueen ansiosta kone voisi olla mainio pari sellaisen kanssa. Toinen vieno toive koskee äänimaailmaa: Supran soundit ovat miellyttävän luonnolliset, mutta saisiko autoon esimerkiksi lisävarustepakettina vähän avarampaa putkistoa ja kuuluvampia imuääniä?Mittaristo on täysdigitaalinen, mutta näkymää hallitsee suuri pyörintänopeusmittari. Säätöjä ei ole, mutta ilme on selkeä ja tarkoituksenmukainen.Saksasta JapaniinKaikki tähän asti kirjoitettu on baijerilaista hyvettä. BMW on edelleen mestari moottoreissa, ja autosuunnittelussakin painojakauman ja perussuunnittelun kaltaiset asiat ovat kunnossa. Baijerilaisista on kuitenkin kohta kymmenisen vuotta puuttunut se kipinä, joka tekee autoista nautittavia ajaa: niistä on tullut liian pehmeitä tai sitten keinotekoisen kovia, ja ohjauspyörä on tarjonnut vain kuollutta, ylisuodatettua puuroa käytännössä korimallien siirryttyä F-kirjaimiin edellisen vuosikymmen taitteessa.Toyota on löytänyt sen kipinän takaisin. Supran alusta on urheiluautotyyliin jämäkkä, mutta vain sen verran kuin on tarpeellista. Alustassa on pintapehmeyttä, ja vasta suuremmat töyssyt vaimennetaan voimakkaasti, epäilemättä varsin rajoitettujen joustovarojen takia. Konsepti toimii vauhdin kasvaessakin: viikon aikana autolla tuli ajettua varsin vauhdilla surkeakuntoisiakin teitä, eikä kertaakaan iskunvaimennuksen kyvyt loppuneet kesken.Supran muodot kätkevät joukon epäaitoja ilmanottoaukkoja – turha kikkailu vähän latistaa tunnelmaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErottumista ohjauksellaSe suurin japanilaiskädenjälki löytyy kuitenkin ohjauksesta – ja ohjauspyörän kehästä saa paremmin kiinni, kiitos normaalikämmenille mitoitetun kehäpaksuuden. 1990-luvun autoihin tottunut nauranee vedet silmissä, jos kertoo Toyotan ohjauksen olevan bemariin verrattuna herkkä, kirkas ja luonnollinen, mutta niin ajat muuttuvat. Ja edustihan jo vuonna 2012 esitelty Toyota GT86 sähköisten ohjaustehostinten parhaimmistoa – vielä tänäänkin Supran "pikkusisaren" (GT86 on akseliväliltään pidempi) ohjaustunto on erinomainen, itse asiassa vielä paljon Supraa parempi.Sähköinen ohjaustehostin ei siis ole mikään syy huonoon ohjaukseen, sähkötehostus on vain antanut autotehtaille enemmän mahdollisuuksia hienosäätöön, ja BMW päätti hyödyntää mahdollisuuksia suodattamalla ohjauksesta tärinät ja vetelyt – ja korvaamalla samalla kaiken ohjaustunnon puuromaisuudella, jota taas kompensoitiin keinotekoisella jäykkyydellä.Kuvaandidaatti autontunnistuskilpailuun.Ei Suprankaan ohjaus solju kämmeniin tienpinnan tekstuuria historian parhaiden tehostettujen ohjausten tapaan, mutta ainakin se on erittäin luonnollinen: ohjaus tuntuu kitkattomalta, sen ohjausvaste kasvaa luonnollisesti pyöräkulman kasvaessa ja sen keskitys tuntuu perustuvan renkaiden ja pyöräkulmien aiheuttamaan palautukseen, eikä ohjauksen takaisin suoraan vääntävään tehostimen sähkömoottoriin.Siis lyhyesti: Supralla on ilo ajaa niin suoraa maantietä kruisaillen kuin dynaamisesti pikkutiellä päästellenkin.Olisi mielenkiintoista tutkia mistä erot tulevat: Toyota Supra rakennetaan samalla liukuhihnalla BMW Z4:n kanssa Itävallassa, joten autojen voisi olettaa jakavan paljon yhteisiä osia. Toyotan kasvutekijät ovat saaneet BMW:n geeneistä hyvin erilaisen lopputuloksen– saisipa Supran softat siirrettyä myös bemareihin!Enemmän kadulle kuin radalleVasta aivan pidon rajoilla auto alkaa hieman elämään. Kenties Supraan on haettu hieman GT86-henkistä leikkisyyttä, mutta lopputulos on hieman eri. Kun GT86:n riemukkuus perustuu erinomaiseen ja jämäkkään alustaan sekä liukkaisiin renkaisiin, tuntuu Supra vähän elävän superpitävien Michelin Pilot Super Sportien päällä.Hurjan pito ei houkuttele katsomaan mitä auto tekee pidon rajan toisella puolella kilparadan ulkopuolella – ja kilparadalla auto tuntui käyttäytyvän nöyrästi ja luonnollisesti, joskin vähän elävästi ainakin kansainvälisessä ensikoeajossa Jaraman radalla. Auto toimii radalla, mutta se on selkeästi säädetty ennen kaikkea viihdyttämään kuljettajaansa katuajossa. Ehkä joku päivä näemme Suprasta vieläkin rajumman ja ratakeskeisemmän version? Se olisi mielenkiintoinen kokea, mutta tuskin yhtä hyvä yleispätevä urheiluauto kuin nyt koeajettu versio.Toyotan allekirjoitusYhtä kaikki, viikon mittainen koeajo ei muuta lähes vuosi sitten Espanjassa saatua ensivaikutelmaa: uusi viidennen sukupolven Toyota GR Supra on upea auto. Auton juurista johtuen on ymmärrettävää, miten se aina yhdistetään BMW:hen – onhan se erikoista, ettei valmistajan lippulaivamallia ole rakennettu valmistajan omista osista. Aivan yhtä tärkeää on kuitenkin painottaa Supran ytimen – ajokokemuksen – tuntuvan Toyotan käsialalta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota GR Supra 3.0 Hinta alkaen 83 375 € Koeajetun auton hinta varusteineen 89 580 € Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 250 kW (340 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 500 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,2 (yhd.) CO2-päästöt 188 g/km Mitat pituus 4379 mm, leveys 1854 mm, korkeus 1292 mm, akseliväli 2470 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen