15.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: BMW Z4 M40i – Triplaespresso ja morfiinia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW Z4 jää väkisinkin japanilaisen sisarmallinsa varjoon. Hyvää: moottori, iDrive, jäykkä kori, nopea kangaskatto. Huonoa: hermostunut ja tunnoton ohjaus, ristiriitainen alusta, keinoäänet, digitaalimittaristo. Uuden urheiluauton julkaisu on näinä vuosina aina juhlaa. Nautintolaitteiden myynti ei koskaan elpynyt vuoden 2009 lamasta, urheiluautot ovat tehneet katumaastureille tilaa statussymboleina. BMW:n Z-malliston jatkuminenkin olisi saattanut olla vaakalaudalla, mikäli Toyota ei olisi koputellut oveen yhteistyötoivein. Kuin sattumalta uusi BMW Z4 M40i saapui Moottorin pihaan heti Toyota GR Supran kansainvälisen koeajon jälkeen. Kaksikon ilme eroaa yhtä paljon kuin korityyppikin, mutta pinnan alla on paljon samaa: kolmilitrainen turbomoottori, 8-portainen automaattivaihteisto, aktiivinen takatasauspyörästö sekä koko joukko tukivarsia, jarrusatuloita ja kaikkea muuta. BMW tosin vetää kotiinpäin modernimmalla iDrive-sukupolvella ja tuoreemmalla ohjauspyörällä, se on isännän etu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaihtuvat roolit Supran jälkeen odotukset BMW:tä kohtaan olivat korkealla: jos japanilaisauto on hiottu upean tasapainoiseksi, totta kai kotikenttäetu on tehnyt BMW:stä vieläkin paremman? Onhan? Ei, kaikkea muuta. Jos Supra tuntuu kuin kultakauttaan 1990-luvulla eläneen BMW:n hienosäätämältä, tuntuu Z4 vastaavasti 1990-luvun Toyotan hienosäätämättä jättämältä tuotteelta. M-logoin ja 340 hevosvoimin varustettu Z4 tuntuu enemmän bulevardikruiserilta kuin urheiluautolta. Se ei (vielä) ole moite: ei mukavassa kesäunelmassa ole mitään vikaa, etenkään kun keulalla murisee sisimmissään sielukas rivikuutonen. Jostakin syystä kruiserista on kuitenkin yritetty rakentaa urheiluauto, mikä luo katalan ristiriidan. Jousitus on hivenen pehmeä, joten auto kallistelee. Silti iskunvaimennus on hivenen napakka, joten kyyti ei ole huippumukavaa. Ohjaus taas on todella nopea, vähän hyperaktiivinenkin, mutta samalla todella etäiseksi vaimennettu. Maantiellä Z4:ää saa paimentaa kulkemaan suoraan, nopeassa mutka-ajossa kääntöjä joutuu korjailemaan. Ajosta tulee hektistä, eikä luottoa autoon synny. Jo parkkipaikkanopeuksissa Z4 tuntuu hermostuneelta, kaikki hallintalaitteet haluavat ärtyisästi tehdä jotain. Se, että sinänsä upean kuutosmoottorin äänet ovat moottorijarrutusröhinöitä lukuun ottamatta hyvin kaiutinpainotteiset, ja ruuhka-ajossa yli-innokas sammutusautomatiikka rasittaa, ovat lopulta vain pieniä kauneusvirheitä. Miten tässä näin kävi? Ja kaikki kritiikki saavutetaan samalla perusrakenteella, joka on käytössä erinomaisessa Suprassa. Se hämmentää ja harmittaa: Z4 ei ehkä ole muotoilultaan mikään Baijerin helmi, mutta avokori on huippujäykkä ja ajoasennon kaltaiset asiat hienosti kunnossa. Takanäkyvyyskin on urheiluautoon sopivasti kehno. Voisikohan tähän ladata Supran softat? BMW tarjoaa autosta myös nelisylinterisiä vaihtoehtoja: sDrive20i liikkuu 197:n ja sDrive30i 258 hevosvoiman turvin. Kenties vähäisempi M-logojen määrä tekee niistä eheämpiä kokonaisuuksia, ehkä lupaavat kruiseriominaisuudet pääsevät niissä oikeuksiinsa. Mutta lippulaivamalli M40i herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia valmistajansa tilasta: juuri kun 3-sarja otti kaivatun korjausliikkeen, päästää BMW maailmalle kyvykkään Supran sisarmallin, joka yrittää hurjasti olla jotain, muttei itsekään tiedä mitä. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus BMW Z4 M40i A Hinta alkaen 60 445 € Koeajetun auton hinta varusteineen 108 389 € Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 250 kW (340 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 500 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,4 (yhd.) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4324 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1304 mm, akseliväli 2470 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?