15.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: BMW Z4 M40i – Triplaespresso ja morfiinia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW Z4 jää väkisinkin japanilaisen sisarmallinsa varjoon. Hyvää: moottori, iDrive, jäykkä kori, nopea kangaskatto. Huonoa: hermostunut ja tunnoton ohjaus, ristiriitainen alusta, keinoäänet, digitaalimittaristo. Uuden urheiluauton julkaisu on näinä vuosina aina juhlaa. Nautintolaitteiden myynti ei koskaan elpynyt vuoden 2009 lamasta, urheiluautot ovat tehneet katumaastureille tilaa statussymboleina. BMW:n Z-malliston jatkuminenkin olisi saattanut olla vaakalaudalla, mikäli Toyota ei olisi koputellut oveen yhteistyötoivein.Kuin sattumalta uusi BMW Z4 M40i saapui Moottorin pihaan heti Toyota GR Supran kansainvälisen koeajon jälkeen. Kaksikon ilme eroaa yhtä paljon kuin korityyppikin, mutta pinnan alla on paljon samaa: kolmilitrainen turbomoottori, 8-portainen automaattivaihteisto, aktiivinen takatasauspyörästö sekä koko joukko tukivarsia, jarrusatuloita ja kaikkea muuta. BMW tosin vetää kotiinpäin modernimmalla iDrive-sukupolvella ja tuoreemmalla ohjauspyörällä, se on isännän etu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihtuvat roolitSupran jälkeen odotukset BMW:tä kohtaan olivat korkealla: jos japanilaisauto on hiottu upean tasapainoiseksi, totta kai kotikenttäetu on tehnyt BMW:stä vieläkin paremman? Onhan?Ei, kaikkea muuta. Jos Supra tuntuu kuin kultakauttaan 1990-luvulla eläneen BMW:n hienosäätämältä, tuntuu Z4 vastaavasti 1990-luvun Toyotan hienosäätämättä jättämältä tuotteelta.M-logoin ja 340 hevosvoimin varustettu Z4 tuntuu enemmän bulevardikruiserilta kuin urheiluautolta. Se ei (vielä) ole moite: ei mukavassa kesäunelmassa ole mitään vikaa, etenkään kun keulalla murisee sisimmissään sielukas rivikuutonen. Jostakin syystä kruiserista on kuitenkin yritetty rakentaa urheiluauto, mikä luo katalan ristiriidan.Jousitus on hivenen pehmeä, joten auto kallistelee. Silti iskunvaimennus on hivenen napakka, joten kyyti ei ole huippumukavaa. Ohjaus taas on todella nopea, vähän hyperaktiivinenkin, mutta samalla todella etäiseksi vaimennettu. Maantiellä Z4:ää saa paimentaa kulkemaan suoraan, nopeassa mutka-ajossa kääntöjä joutuu korjailemaan. Ajosta tulee hektistä, eikä luottoa autoon synny. Jo parkkipaikkanopeuksissa Z4 tuntuu hermostuneelta, kaikki hallintalaitteet haluavat ärtyisästi tehdä jotain. Se, että sinänsä upean kuutosmoottorin äänet ovat moottorijarrutusröhinöitä lukuun ottamatta hyvin kaiutinpainotteiset, ja ruuhka-ajossa yli-innokas sammutusautomatiikka rasittaa, ovat lopulta vain pieniä kauneusvirheitä.Miten tässä näin kävi?Ja kaikki kritiikki saavutetaan samalla perusrakenteella, joka on käytössä erinomaisessa Suprassa. Se hämmentää ja harmittaa: Z4 ei ehkä ole muotoilultaan mikään Baijerin helmi, mutta avokori on huippujäykkä ja ajoasennon kaltaiset asiat hienosti kunnossa. Takanäkyvyyskin on urheiluautoon sopivasti kehno. Voisikohan tähän ladata Supran softat?BMW tarjoaa autosta myös nelisylinterisiä vaihtoehtoja: sDrive20i liikkuu 197:n ja sDrive30i 258 hevosvoiman turvin. Kenties vähäisempi M-logojen määrä tekee niistä eheämpiä kokonaisuuksia, ehkä lupaavat kruiseriominaisuudet pääsevät niissä oikeuksiinsa. Mutta lippulaivamalli M40i herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia valmistajansa tilasta: juuri kun 3-sarja otti kaivatun korjausliikkeen, päästää BMW maailmalle kyvykkään Supran sisarmallin, joka yrittää hurjasti olla jotain, muttei itsekään tiedä mitä.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus BMW Z4 M40i A Hinta alkaen 60 445 € Koeajetun auton hinta varusteineen 108 389 € Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 250 kW (340 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 500 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,4 (yhd.) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4324 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1304 mm, akseliväli 2470 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä