16.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GR Supra on valmistettu BMW:n osista, mutta ei leimata sitä baijerilaiseksi – se on paljon parempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota GR Supra on mahdoton auto tiivistää yhteen lauseeseen. Sen syntytarina määrittää siitä valtavan paljon, mutta lopputulos yllättää: se ei tunnu BMW:ltä. Hyvää: upea moottori, ergonomia, alusta, ohjaus. Huonoa: moottori voisi olla äänekkäämpikin, saisiko tämän manuaalina? Yhteen kysymykseen tottui Toyota GR Supran viikon mittaisessa koeajossa: onko se BMW? Vastaamiseen ei tottunut, sillä kysymyksessä on monta tasoa. Supra ansaitsisi tulla käsitellyksi omana itsenään, mutta toisaalta juuret tekevät lopputuloksesta kiehtovan. Kyllä, sokkotestissä GR Supran tunnistaisi BMW-konsernin tuotteeksi. Painikkeiden muodot ja sijoitukset ovat ehtaa baijerilaista ergonomista korkeatasoisuutta, muovien tekstuurit myös. Varoitusäänet ja jopa tuoksukin tuo mieleen Münchenin Petuelringillä päämajaansa pitävän BMW:n. Urheiluauton mittasuhteet: pitkä keula, lyhyt perä. Sokkotesti kertoisi vain pienen osan, sillä autoa ei ajeta silmät kiinni. Kun 3-litraisen rivikuutosen käynnistää ja kytkee 8-portaisen automaatin D-asennolle BMW:lle tutusta vaihteenvalitsimesta, alkaa kokemus, joka hämmentää ja ilahduttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aitoa urheiluautojuhlaa Supran ohjaamossa on perinteistä coupe-tunnelmaa. Matalalle jäävä katto luo tyköistuvan tunnelman, vaikka varsin korkealle sijoitettujen istuinten takia ikkunoista näkeekin hyvin ulos. Takaviistoon tosin ei ole ikkunaa, eikä siten näkyvyyttäkään. Kaksipaikkaisen auton istuinten takaa löytää menneiden vuosien japsicoupeiden tapaan suuret kaiuttimet. Kaiuttimien muodostama koroke onkin ainoa asia, joka erottaa tavaratilan ohjaamosta. Supran ohjauspyörän perusta on edellissukupolven BMW 3-sarjasta tuttu, mutta japanilaiset ovat vaihtaneet kehän ohuempaan. Se on pieni vihje. Rivikuutosen ylivoimaa Auton voimalinja on yksinkertaisesti upea. BMW:n B58-moottori on kerännyt palkintoja, mutta ylistettäköön vielä kerran. Se on äärimmäisen vääntävä – 500 newtonmetriä pyörintänopeusalueella 1600–4500 1/min. Se on äärimmäisen sivistynyt, kuten rivikuutosilla on tapana olla. Se vastaa kaasuun hyvin – ahtimen heräämistä saa odotella hetken vain pyörintänopeusalueen alimmalla kolmanneksella. Se on myös hämmästyttävän taloudellinen, kunhan malttaa ajaa pintakaasulla. Huippunöyrästä alaväännöstä huolimatta kone vetää ihailtavalla raivolla toiminta-alueensa ylärajaan saakka: 340 hevosvoiman huipputeho on käytössä alueella 5 000–6 500 1/min. Vakiotehosta huolimatta auto ei tunnu hiipuvan. Toisaalta nopeasti reagoivan kahdeksanvaihteisen automaatin ansiosta seuraava pykälä on aina jo vaihtumassa. Automaatti sopii autoon hienosti, mutta mieli janoaisi kokeilla GR Supraa kuusivaihteisella manuaalilla. Laajan vetoalueen ansiosta kone voisi olla mainio pari sellaisen kanssa. Toinen vieno toive koskee äänimaailmaa: Supran soundit ovat miellyttävän luonnolliset, mutta saisiko autoon esimerkiksi lisävarustepakettina vähän avarampaa putkistoa ja kuuluvampia imuääniä? Mittaristo on täysdigitaalinen, mutta näkymää hallitsee suuri pyörintänopeusmittari. Säätöjä ei ole, mutta ilme on selkeä ja tarkoituksenmukainen. Saksasta Japaniin Kaikki tähän asti kirjoitettu on baijerilaista hyvettä. BMW on edelleen mestari moottoreissa, ja autosuunnittelussakin painojakauman ja perussuunnittelun kaltaiset asiat ovat kunnossa. Baijerilaisista on kuitenkin kohta kymmenisen vuotta puuttunut se kipinä, joka tekee autoista nautittavia ajaa: niistä on tullut liian pehmeitä tai sitten keinotekoisen kovia, ja ohjauspyörä on tarjonnut vain kuollutta, ylisuodatettua puuroa käytännössä korimallien siirryttyä F-kirjaimiin edellisen vuosikymmen taitteessa. Toyota on löytänyt sen kipinän takaisin. Supran alusta on urheiluautotyyliin jämäkkä, mutta vain sen verran kuin on tarpeellista. Alustassa on pintapehmeyttä, ja vasta suuremmat töyssyt vaimennetaan voimakkaasti, epäilemättä varsin rajoitettujen joustovarojen takia. Konsepti toimii vauhdin kasvaessakin: viikon aikana autolla tuli ajettua varsin vauhdilla surkeakuntoisiakin teitä, eikä kertaakaan iskunvaimennuksen kyvyt loppuneet kesken. Supran muodot kätkevät joukon epäaitoja ilmanottoaukkoja – turha kikkailu vähän latistaa tunnelmaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Erottumista ohjauksella Se suurin japanilaiskädenjälki löytyy kuitenkin ohjauksesta – ja ohjauspyörän kehästä saa paremmin kiinni, kiitos normaalikämmenille mitoitetun kehäpaksuuden. 1990-luvun autoihin tottunut nauranee vedet silmissä, jos kertoo Toyotan ohjauksen olevan bemariin verrattuna herkkä, kirkas ja luonnollinen, mutta niin ajat muuttuvat. Ja edustihan jo vuonna 2012 esitelty Toyota GT86 sähköisten ohjaustehostinten parhaimmistoa – vielä tänäänkin Supran "pikkusisaren" (GT86 on akseliväliltään pidempi) ohjaustunto on erinomainen, itse asiassa vielä paljon Supraa parempi. Sähköinen ohjaustehostin ei siis ole mikään syy huonoon ohjaukseen, sähkötehostus on vain antanut autotehtaille enemmän mahdollisuuksia hienosäätöön, ja BMW päätti hyödyntää mahdollisuuksia suodattamalla ohjauksesta tärinät ja vetelyt – ja korvaamalla samalla kaiken ohjaustunnon puuromaisuudella, jota taas kompensoitiin keinotekoisella jäykkyydellä. Kuvaandidaatti autontunnistuskilpailuun. Ei Suprankaan ohjaus solju kämmeniin tienpinnan tekstuuria historian parhaiden tehostettujen ohjausten tapaan, mutta ainakin se on erittäin luonnollinen: ohjaus tuntuu kitkattomalta, sen ohjausvaste kasvaa luonnollisesti pyöräkulman kasvaessa ja sen keskitys tuntuu perustuvan renkaiden ja pyöräkulmien aiheuttamaan palautukseen, eikä ohjauksen takaisin suoraan vääntävään tehostimen sähkömoottoriin. Siis lyhyesti: Supralla on ilo ajaa niin suoraa maantietä kruisaillen kuin dynaamisesti pikkutiellä päästellenkin. Olisi mielenkiintoista tutkia mistä erot tulevat: Toyota Supra rakennetaan samalla liukuhihnalla BMW Z4:n kanssa Itävallassa, joten autojen voisi olettaa jakavan paljon yhteisiä osia. Toyotan kasvutekijät ovat saaneet BMW:n geeneistä hyvin erilaisen lopputuloksen– saisipa Supran softat siirrettyä myös bemareihin! Enemmän kadulle kuin radalle Vasta aivan pidon rajoilla auto alkaa hieman elämään. Kenties Supraan on haettu hieman GT86-henkistä leikkisyyttä, mutta lopputulos on hieman eri. Kun GT86:n riemukkuus perustuu erinomaiseen ja jämäkkään alustaan sekä liukkaisiin renkaisiin, tuntuu Supra vähän elävän superpitävien Michelin Pilot Super Sportien päällä. Hurjan pito ei houkuttele katsomaan mitä auto tekee pidon rajan toisella puolella kilparadan ulkopuolella – ja kilparadalla auto tuntui käyttäytyvän nöyrästi ja luonnollisesti, joskin vähän elävästi ainakin kansainvälisessä ensikoeajossa Jaraman radalla. Auto toimii radalla, mutta se on selkeästi säädetty ennen kaikkea viihdyttämään kuljettajaansa katuajossa. Ehkä joku päivä näemme Suprasta vieläkin rajumman ja ratakeskeisemmän version? Se olisi mielenkiintoinen kokea, mutta tuskin yhtä hyvä yleispätevä urheiluauto kuin nyt koeajettu versio. Toyotan allekirjoitus Yhtä kaikki, viikon mittainen koeajo ei muuta lähes vuosi sitten Espanjassa saatua ensivaikutelmaa: uusi viidennen sukupolven Toyota GR Supra on upea auto. Auton juurista johtuen on ymmärrettävää, miten se aina yhdistetään BMW:hen – onhan se erikoista, ettei valmistajan lippulaivamallia ole rakennettu valmistajan omista osista. Aivan yhtä tärkeää on kuitenkin painottaa Supran ytimen – ajokokemuksen – tuntuvan Toyotan käsialalta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota GR Supra 3.0 Hinta alkaen 83 375 € Koeajetun auton hinta varusteineen 89 580 € Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 250 kW (340 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 500 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,2 (yhd.) CO2-päästöt 188 g/km Mitat pituus 4379 mm, leveys 1854 mm, korkeus 1292 mm, akseliväli 2470 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt