15.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Tyyristä tilaa – Mercedes-Benz V 250 d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tila-auto Mercedes-Benz V 250 d sai päivityksen myötä uuden moottorin ja automaattivaihteiston. Hyvää: tilat, ajettavuus, automaattivaihteisto, kuskin paikka, viimeistely. Huonoa: kova hinta, vaatimaton perusvarustelu. Mercedes-Benz V-sarja on jäänyt merkin muita mallisarjoja tuntemattomammaksi ja sisarmallinsa Viton tila-autoversion varjoon. Eikä ihme, V on asemoitu hinnastossa selkeästi Viton yläpuolelle. Molempien nykykori on vuodelta 2014, ja tämän vuoden päivityksen pääosassa on uusittu moottori. Toki samalla keula on saanut uutta ilmettä tuoreella puskurilla ja valoilla. Sisäpuolella verhoilua ja kojelaudan somisteita on hiottu tyylikkäämmiksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Enemmän vaihteita Moottoriuudistus ei ole yllätys. E-sarjassa jo toissa talvena aloittanut uusi kaksilitrainen ja nelisylinterinen diesel on valloittanut muut mallisarjat yksi kerrallaan. V-sarjan nokalle sitä tarjotaan kolmena tehoversiona, 163-, 190- tai 239-hevosvoimaisena, mallimerkintöinään V 220 d, V 250 d ja V 300 d. Samalla automaattivaihteiston pykälät ovat lisääntyneet yhdeksään. Muita vaihteistoja ei olekaan tarjolla, mutta vetotavaksi voi valita joko taka- tai nelivedon. Uuden moottorin, koodiltaan OM654, taakkana on ylläpitää dieselin salonkikelpoisuutta päästöhuijausten jälkimainingeissa. Negatiivisen maineen kääntäminen ei onnistu helposti, vaikka uutuus on alittanut testeissä kirkkaasti kaikki uusimmat päästörajat niin myrkyllisyyden kuin kasvihuonevaikutustenkin osalta. Mercedes onkin pakannut moottoriin kaiken osaamisensa palamisprosessia, sisäisen kitkan minimointia ja pakokaasujen jälkikäsittelyä kehittäessään. Hinta rasitteena Uutta moottoria on jo ehditty kehua suorituskyvystään, hiljaisesta käynnistään, taloudellisuudestaan ja vähäpäästöisyydestään. Vaikka iskutilavuus on pienentynyt, voima riittää liikuttamaan kookasta tila-autoakin eleettömästi. Automaatti osaa hyödyntää rutkaa alavääntöä, kierroslukumittaria vilkaistaessa lukema on useimmin 1 000–1 500 r/min. Siinä missä uusi moottori on hämmästyttänyt sedaneissa alhaisilla kulutuslukemilla, V-sarjan nokalla se joutuu kuitenkin raatamaan kovemmin. Kevyellä kaasujalalla pihistelemällä nelivetoisen V 250 d:n keskikulutuksen saa jäämään kahdeksaan litraan. Kulutus- ja päästölukema näkyy tietysti Suomessa heti hulppeana autoverolaskuna ja arvokkaina lisävarusteina. Siinä kohtaa, kun V:n hintalappu kurkottaa reilusti yli sadan tuhannen euron, arvosteluasteikkoa joutuu kiristämään. Niinpä sinänsä tiloiltaan, muunneltavuudeltaan ja ajo-ominaisuuksiltaankin erinomainen tila-auto jättää toiveen vielä hiljaisemmasta, pehmeämmästä, varustellummasta ja ylellisemmästä kyydistä. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz V 250 d 4Matic A Avantgarde Hinta alkaen 104 854 € Koeajetun auton hinta varusteineen 123 246 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4200 r/min Vääntö 440 Nm (1350–2400 r/min) Vääntö 440 Nm (1350–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,8 (yhd.) CO2-päästöt 222 g/km Mitat pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 3200 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku