15.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Tyyristä tilaa – Mercedes-Benz V 250 d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tila-auto Mercedes-Benz V 250 d sai päivityksen myötä uuden moottorin ja automaattivaihteiston. Hyvää: tilat, ajettavuus, automaattivaihteisto, kuskin paikka, viimeistely. Huonoa: kova hinta, vaatimaton perusvarustelu. Mercedes-Benz V-sarja on jäänyt merkin muita mallisarjoja tuntemattomammaksi ja sisarmallinsa Viton tila-autoversion varjoon. Eikä ihme, V on asemoitu hinnastossa selkeästi Viton yläpuolelle. Molempien nykykori on vuodelta 2014, ja tämän vuoden päivityksen pääosassa on uusittu moottori. Toki samalla keula on saanut uutta ilmettä tuoreella puskurilla ja valoilla. Sisäpuolella verhoilua ja kojelaudan somisteita on hiottu tyylikkäämmiksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Enemmän vaihteita Moottoriuudistus ei ole yllätys. E-sarjassa jo toissa talvena aloittanut uusi kaksilitrainen ja nelisylinterinen diesel on valloittanut muut mallisarjat yksi kerrallaan. V-sarjan nokalle sitä tarjotaan kolmena tehoversiona, 163-, 190- tai 239-hevosvoimaisena, mallimerkintöinään V 220 d, V 250 d ja V 300 d. Samalla automaattivaihteiston pykälät ovat lisääntyneet yhdeksään. Muita vaihteistoja ei olekaan tarjolla, mutta vetotavaksi voi valita joko taka- tai nelivedon. Uuden moottorin, koodiltaan OM654, taakkana on ylläpitää dieselin salonkikelpoisuutta päästöhuijausten jälkimainingeissa. Negatiivisen maineen kääntäminen ei onnistu helposti, vaikka uutuus on alittanut testeissä kirkkaasti kaikki uusimmat päästörajat niin myrkyllisyyden kuin kasvihuonevaikutustenkin osalta. Mercedes onkin pakannut moottoriin kaiken osaamisensa palamisprosessia, sisäisen kitkan minimointia ja pakokaasujen jälkikäsittelyä kehittäessään. Hinta rasitteena Uutta moottoria on jo ehditty kehua suorituskyvystään, hiljaisesta käynnistään, taloudellisuudestaan ja vähäpäästöisyydestään. Vaikka iskutilavuus on pienentynyt, voima riittää liikuttamaan kookasta tila-autoakin eleettömästi. Automaatti osaa hyödyntää rutkaa alavääntöä, kierroslukumittaria vilkaistaessa lukema on useimmin 1 000–1 500 r/min. Siinä missä uusi moottori on hämmästyttänyt sedaneissa alhaisilla kulutuslukemilla, V-sarjan nokalla se joutuu kuitenkin raatamaan kovemmin. Kevyellä kaasujalalla pihistelemällä nelivetoisen V 250 d:n keskikulutuksen saa jäämään kahdeksaan litraan. Kulutus- ja päästölukema näkyy tietysti Suomessa heti hulppeana autoverolaskuna ja arvokkaina lisävarusteina. Siinä kohtaa, kun V:n hintalappu kurkottaa reilusti yli sadan tuhannen euron, arvosteluasteikkoa joutuu kiristämään. Niinpä sinänsä tiloiltaan, muunneltavuudeltaan ja ajo-ominaisuuksiltaankin erinomainen tila-auto jättää toiveen vielä hiljaisemmasta, pehmeämmästä, varustellummasta ja ylellisemmästä kyydistä. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz V 250 d 4Matic A Avantgarde Hinta alkaen 104 854 € Koeajetun auton hinta varusteineen 123 246 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4200 r/min Vääntö 440 Nm (1350–2400 r/min) Vääntö 440 Nm (1350–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,8 (yhd.) CO2-päästöt 222 g/km Mitat pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 3200 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan