21.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: uusi Mercedes-Benz Citan tarjoaa halvimman tavan päästä tähtimerkin rattiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz Citan on onnistunut yhdistelmä saksalaista toimivuutta ja ranskalaista mukavuutta. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, hiljaisuus, suorituskyky, viimeistely. Huonoa: hinta varusteltuna, kääntöympyrän halkaisija, kevyt ohjaus, tuulilasin pesin. Mercedes-Benz Citan on uusiutunut sisarmallinsa Renault Kangoon vanavedessä. Edellisessä Citan-sukupolvessa Mercedes lähti kimppaan jälkijunassa eikä päässyt vaikuttamaan suunnitteluun. Nyt yhteistyön jatkuessa stuttgartilaisvalmistaja on saanut ujutettua mukaan enemmän omia ratkaisujaan. Kaksikon valmistuessa samalta tuotantolinjalta itse kori ja perusolemus on sama. Keulailme on molemmilla täysin omansa, sukulaisuus paljastuu helpoimmin sivuprofiilista ja takapäästä. Mallisto on molemmilla merkeillä laaja. Myynti on jo alkanut sekä pakettiautoilla että henkilömalleilla. Koripituuksia on jatkossa kaksi, nyt esiteltiin vasta lyhyempi. Alussa moottorit ovat perinteisiä: joko 1,5-litraisia dieseleitä, tehoiltaan 55 kW (75 hv), 70 kW (95 hv) tai 85 kW (116 hv) tai 1,3-litraisia bensiinimoottoreita, 75 kW (102 hv) tai 96 kW (131 hv). Täyssähkömalli 75 kW (102 hv) -tehoineen on luvassa ensi talveksi. Ensityypit saimme tehokkaimmalla dieselillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Saksalainen ohjaamo Ohjaamo on kooltaan ja istuimen muodoiltaan passeli useimmille kuskeille – vain kaikkein pisimmät jäävät toivomaan lisäpykälää istuimen pituussäätöön. Korkeus ja leveys tuovat ilmavuutta kuskin ympärille. Apukuskin istuimen voi vaihtaa kahden istuttavaan versioon, mutta vaihdekepin sijoitus ei jätä keskellä istuvalle juuri polvitilaa. Apukuskin istuimen alustaa ei ole hyödynnetty, mutta muutoin säilytyslokeroita on runsaasti kattohyllykköä myöten. Sisäilme, verhoilu ja kojelaudan linjat ovat kokonaan Mercedeksen omaa käsialaa. Mersukuski kotiutuu nopeasti, sillä niin mittaristo, ratti, nappulat, monitoimiviiksi kuin näyttöruutu valikoineen ja yhteyksineen toimivat totutulla tavalla. Perusvarustelu sisältää oleellisen, naftalämmitin kuuluu dieselmalleihin. Sähköiset turvavarusteet pitää poimia lisävarusteista, mutta turvatyynyjä on aina kuusi. Tuulilasin pesujärjestelmässä on kuusi suutinta, mutta paine ei riitä edes lasin puoleen väliin. Tavaratilaa on tässä lyhyessä korissa 2,9 m3, lattian pituus on 1,8 metriä ja leveys pyöräkoteloiden välissä 1,2 m. Kantavuutta on 320–750 kg versiosta riippuen, ja jarrullisen perävaunun maksimipaino on 1 500 kg. Pakettiautossa on takana pariovet ja oikeassa kyljessä liukuovi, kaikki ikkunattomia. Silti autossa olevaa taustapeiliä voi yrittää säätää nähdäkseen oikealle takaviistoon. Lisäovia ja -ikkunoita, tai vaikka ylösaukeavan takaluukun, saa tietysti rahalla. Ohjaamon ovet aukeavat 90 asteen kulmaan, mikä lienee tarpeellisempaa tila-autoversiossa. Kuormansidontakoukut ja valo kuuluvat varustukseen. Ranskalainen mukavuus Ajossa Citaniin on helppo ihastua. Kaksoiskytkinvaihteistoa joutuu odottamaan kevääseen, mutta sitä ei oikeastaan kaipaakaan. Tunnokas kytkin ja sujuvatoiminen kuusivaihteinen vaihteisto sopivilla välityksillä ja alhaalta vääntävällä moottorilla tekevät Citanin kepittämisestä helppoa. Isoin diesel on terhakka niin paikaltaan lähdettäessä kuin ohituksissakin. Overtorque-toiminto antaa hetkellisesti pienen lisäpotkun – teho kasvaa 4 kW ja vääntö 25 Nm. Koeajon keskikulutus karkasi karvan yli kuuden litran, mitä voinee pitää siedettävänä talvikaudella. Mukava jousitus tuo tuulahduksen ranskalaisista sukujuurista, mutta alusta ei kavahda vauhtiakaan. Myös ohjaus on selvästi ranskalaisen köykäinen tunnoltaan, vaikka Mercedes kehuu sitä viilanneensa. Kevyt ohjaus palkitsee kaupunkipyörittelyssä, mikä lieneekin Citanin ominta aluetta. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz Citan 112 CDI L1 Hinta alkaen 26 193 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 693 € Moottori Dieselmoottori 1461 cm³, 4-sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 270 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,5 (yhd.) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4498 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1832 mm, akseliväli 2716 mm Tavaratila: 2900 l Omamassa: 1464 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?