Ajoneuvot | Koeajo | 17.8.2019

Koeajo: Valitse vain toinen – Ford Fiesta Van

Sport 1.0 Ecoboost 125 hv M6

Ford Fiesta Van Sport on hyvä kompromissi hauskuutta ja käytännöllisyyttä. Ensin mainittu piirre tosin hiipuu sitä mukaa kun jälkimmäistä aletaan tosissaan hyödyntämään. Hyvää: ajettavuus ilman kuormaa, tyylikäs ja miellyttävä pakettiautoksi. Huonoa: ajettavuus kuormattuna, pieni tavaratila pakettiautoksi, pitkät välitykset.

Jaa artikkeli

Viimeisimmän Ford Fiestan mallisto sisältää jo vaikka mitä. Perus-Fiestan lisäksi tarjolla on citymaasturimainen Fiesta Active, sporttinen Fiesta ST sekä nyt koeajettu hyötyajoneuvo Fiesta Van. Pikkuautosta muunneltu pakettiauto saattaa kuulostaa kovalta osanottajalta vuoden turhake -kilpailuun, mutta totuus on kaukana siitä.

Ford Fiesta Van

Kuin henkilöversionsa

Fiesta Vanin ensituntuma ei poikkea henkilöautomallista. Istuimen saa useimmista muista pakettiautoista poiketen säädettyä miellyttävään asentoon, eikä kuljettajan tarvitse istua kohtuuttoman pystyssä. Aivan yhtä taakse istuinta ei saa kuin henkilöautomallissa, sillä penkki ei lukitu aivan taka-asentoon, koska tavaratilan seinämä tulee tielle. Tästä huolimatta ainakin 190-senttinen kuljettaja mahtuu istumaan ratin taakse miellyttävästi.

Normaalista Fiestasta tuttuna miinuksena ovat vaihteiston pitkät välitykset. Ajotuntumakin on ilman kuormaa sama, siis varsin herkullinen. Mutkissa hymy on herkässä: urheilullisemman Sport-version jäykempi jousitus takaa auton vakaan ja tunnokkaan käyttäytymisen vauhdikkaammissakin kurveissa olematta kuitenkaan kohtuuttoman kova huonokuntoisilla teillä. Ohjaustuntumakin on erinomainen.

Kevyille kuormille

Vajaan kuution tavaratila on tehty laadukkaasti. Kuorman sidontaa varten löytyy kiinnityslenkit, ja ohjaamo on erotettu jämäkällä ritilällä.

Koeajoyksilön kantavuudeksi on ilmoitettu 430 kg, jossa on huomioitu 75-kiloisen kuljettajan massa. Harmiksi muuten miellyttävän Fiesta Vanin käyttäytyminen muuttuu kuorman kanssa oleellisesti. 170 kilon kuorma taka-akselin tuntumassa osoittaa, ettei autoa hyvän kokoisesta tavaratilasta huolimatta ole tarkoitettu painaviin kuljetuksiin.

Lisääntyneen massan havaitsee etenkin tiukoissa käännöksissä, auto muuttuu hakevan ja epävarman tuntuiseksi. Samassa kaarteessa, jossa ilman kuormaa ei voinut hillitä hymyä, on vaikeaa olla päästämättä tippaa tuskan hikeä. Samalla ohjaus muuttuu hieman raskaammaksi.

Positiivista kuormattuna käyttäytymisessä on kuitenkin se, ettei Fiesta jäykän jousituksensa ansiosta ”keuli” pahasti kiihdytyksissä tai nyökkäile jarrutuksissa – vaikka kuorma olisi sijoitettu hieman epäoptimaalisestikin.

Näppäryys parasta

Parhaimmillaan Fiesta Van on eittämättä ahtaisiin määränpäihin suunnatuissa kuljetuksissa. Paketti on jo toimitettu perille ja pieni sporttipaku matkalla seuraavalle keikalle, kun samassa ajassa tonniluokan pakettiautoa vasta soviteltaisiin vastaanottajan porttikongiin.

Hintakin on erittäin kilpailukykyinen. 1,1-litraisen hinnat alkaen -mallin suositushinta on 16 809 euroa, ja koeajetun Sport-versionkin saa alle 20 000 euron.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu