17.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Valitse vain toinen – Ford Fiesta Van Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Fiesta Van Sport on hyvä kompromissi hauskuutta ja käytännöllisyyttä. Ensin mainittu piirre tosin hiipuu sitä mukaa kun jälkimmäistä aletaan tosissaan hyödyntämään. Hyvää: ajettavuus ilman kuormaa, tyylikäs ja miellyttävä pakettiautoksi. Huonoa: ajettavuus kuormattuna, pieni tavaratila pakettiautoksi, pitkät välitykset. Viimeisimmän Ford Fiestan mallisto sisältää jo vaikka mitä. Perus-Fiestan lisäksi tarjolla on citymaasturimainen Fiesta Active, sporttinen Fiesta ST sekä nyt koeajettu hyötyajoneuvo Fiesta Van. Pikkuautosta muunneltu pakettiauto saattaa kuulostaa kovalta osanottajalta vuoden turhake -kilpailuun, mutta totuus on kaukana siitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin henkilöversionsaFiesta Vanin ensituntuma ei poikkea henkilöautomallista. Istuimen saa useimmista muista pakettiautoista poiketen säädettyä miellyttävään asentoon, eikä kuljettajan tarvitse istua kohtuuttoman pystyssä. Aivan yhtä taakse istuinta ei saa kuin henkilöautomallissa, sillä penkki ei lukitu aivan taka-asentoon, koska tavaratilan seinämä tulee tielle. Tästä huolimatta ainakin 190-senttinen kuljettaja mahtuu istumaan ratin taakse miellyttävästi. Normaalista Fiestasta tuttuna miinuksena ovat vaihteiston pitkät välitykset. Ajotuntumakin on ilman kuormaa sama, siis varsin herkullinen. Mutkissa hymy on herkässä: urheilullisemman Sport-version jäykempi jousitus takaa auton vakaan ja tunnokkaan käyttäytymisen vauhdikkaammissakin kurveissa olematta kuitenkaan kohtuuttoman kova huonokuntoisilla teillä. Ohjaustuntumakin on erinomainen.Kevyille kuormilleVajaan kuution tavaratila on tehty laadukkaasti. Kuorman sidontaa varten löytyy kiinnityslenkit, ja ohjaamo on erotettu jämäkällä ritilällä.Koeajoyksilön kantavuudeksi on ilmoitettu 430 kg, jossa on huomioitu 75-kiloisen kuljettajan massa. Harmiksi muuten miellyttävän Fiesta Vanin käyttäytyminen muuttuu kuorman kanssa oleellisesti. 170 kilon kuorma taka-akselin tuntumassa osoittaa, ettei autoa hyvän kokoisesta tavaratilasta huolimatta ole tarkoitettu painaviin kuljetuksiin.Lisääntyneen massan havaitsee etenkin tiukoissa käännöksissä, auto muuttuu hakevan ja epävarman tuntuiseksi. Samassa kaarteessa, jossa ilman kuormaa ei voinut hillitä hymyä, on vaikeaa olla päästämättä tippaa tuskan hikeä. Samalla ohjaus muuttuu hieman raskaammaksi. Positiivista kuormattuna käyttäytymisessä on kuitenkin se, ettei Fiesta jäykän jousituksensa ansiosta ”keuli” pahasti kiihdytyksissä tai nyökkäile jarrutuksissa – vaikka kuorma olisi sijoitettu hieman epäoptimaalisestikin.Näppäryys parastaParhaimmillaan Fiesta Van on eittämättä ahtaisiin määränpäihin suunnatuissa kuljetuksissa. Paketti on jo toimitettu perille ja pieni sporttipaku matkalla seuraavalle keikalle, kun samassa ajassa tonniluokan pakettiautoa vasta soviteltaisiin vastaanottajan porttikongiin.Hintakin on erittäin kilpailukykyinen. 1,1-litraisen hinnat alkaen -mallin suositushinta on 16 809 euroa, ja koeajetun Sport-versionkin saa alle 20 000 euron.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Fiesta Van Sport 1.0 Ecoboost 125 hv M6 Hinta alkaen 19 310 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 668 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1700–4500 r/min) Vääntö 170 Nm (1700–4500 r/min) Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4065 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2493 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 580 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja