17.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Valitse vain toinen – Ford Fiesta Van Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Fiesta Van Sport on hyvä kompromissi hauskuutta ja käytännöllisyyttä. Ensin mainittu piirre tosin hiipuu sitä mukaa kun jälkimmäistä aletaan tosissaan hyödyntämään. Hyvää: ajettavuus ilman kuormaa, tyylikäs ja miellyttävä pakettiautoksi. Huonoa: ajettavuus kuormattuna, pieni tavaratila pakettiautoksi, pitkät välitykset. Viimeisimmän Ford Fiestan mallisto sisältää jo vaikka mitä. Perus-Fiestan lisäksi tarjolla on citymaasturimainen Fiesta Active, sporttinen Fiesta ST sekä nyt koeajettu hyötyajoneuvo Fiesta Van. Pikkuautosta muunneltu pakettiauto saattaa kuulostaa kovalta osanottajalta vuoden turhake -kilpailuun, mutta totuus on kaukana siitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin henkilöversionsaFiesta Vanin ensituntuma ei poikkea henkilöautomallista. Istuimen saa useimmista muista pakettiautoista poiketen säädettyä miellyttävään asentoon, eikä kuljettajan tarvitse istua kohtuuttoman pystyssä. Aivan yhtä taakse istuinta ei saa kuin henkilöautomallissa, sillä penkki ei lukitu aivan taka-asentoon, koska tavaratilan seinämä tulee tielle. Tästä huolimatta ainakin 190-senttinen kuljettaja mahtuu istumaan ratin taakse miellyttävästi. Normaalista Fiestasta tuttuna miinuksena ovat vaihteiston pitkät välitykset. Ajotuntumakin on ilman kuormaa sama, siis varsin herkullinen. Mutkissa hymy on herkässä: urheilullisemman Sport-version jäykempi jousitus takaa auton vakaan ja tunnokkaan käyttäytymisen vauhdikkaammissakin kurveissa olematta kuitenkaan kohtuuttoman kova huonokuntoisilla teillä. Ohjaustuntumakin on erinomainen.Kevyille kuormilleVajaan kuution tavaratila on tehty laadukkaasti. Kuorman sidontaa varten löytyy kiinnityslenkit, ja ohjaamo on erotettu jämäkällä ritilällä.Koeajoyksilön kantavuudeksi on ilmoitettu 430 kg, jossa on huomioitu 75-kiloisen kuljettajan massa. Harmiksi muuten miellyttävän Fiesta Vanin käyttäytyminen muuttuu kuorman kanssa oleellisesti. 170 kilon kuorma taka-akselin tuntumassa osoittaa, ettei autoa hyvän kokoisesta tavaratilasta huolimatta ole tarkoitettu painaviin kuljetuksiin.Lisääntyneen massan havaitsee etenkin tiukoissa käännöksissä, auto muuttuu hakevan ja epävarman tuntuiseksi. Samassa kaarteessa, jossa ilman kuormaa ei voinut hillitä hymyä, on vaikeaa olla päästämättä tippaa tuskan hikeä. Samalla ohjaus muuttuu hieman raskaammaksi. Positiivista kuormattuna käyttäytymisessä on kuitenkin se, ettei Fiesta jäykän jousituksensa ansiosta ”keuli” pahasti kiihdytyksissä tai nyökkäile jarrutuksissa – vaikka kuorma olisi sijoitettu hieman epäoptimaalisestikin.Näppäryys parastaParhaimmillaan Fiesta Van on eittämättä ahtaisiin määränpäihin suunnatuissa kuljetuksissa. Paketti on jo toimitettu perille ja pieni sporttipaku matkalla seuraavalle keikalle, kun samassa ajassa tonniluokan pakettiautoa vasta soviteltaisiin vastaanottajan porttikongiin.Hintakin on erittäin kilpailukykyinen. 1,1-litraisen hinnat alkaen -mallin suositushinta on 16 809 euroa, ja koeajetun Sport-versionkin saa alle 20 000 euron.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Fiesta Van Sport 1.0 Ecoboost 125 hv M6 Hinta alkaen 19 310 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 668 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1700–4500 r/min) Vääntö 170 Nm (1700–4500 r/min) Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4065 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2493 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 580 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”