8.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: kuljettajan nuorentaja – Ford Fiesta ST Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Ford Fiesta ST saa kenet tahansa tuntemaan itsensä rattimieheksi. Hyvää: tiukka alusta, nopea ohjaus, sujuva vaihteisto, suorituskyky, kulutus. Huonoa: epämukavuus, kääntöympyrä, takatilat. Ford on viimeisen vuoden aikana laajentanut Fiesta-mallistoa ylellisellä Vignalella ja maasturihenkisellä Activella, vaikka sillä aikaa kaikki ovat odottaneet vesi kielellä sporttiversion uudistumista. Nyt odotus palkitaan: Ford Fiesta ST on vihdoin toimituksen pihalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tyköistuvat kuppipenkit Ulkoa ST:n erottaa vakiomallista helposti. Madallettu alusta yhdessä spoilereiden, helmasarjan ja matalaprofiilirenkaiden kanssa lisää uskottavuutta. Auton sisällä vaihdekepin nuppi ja polkimet ovat saaneet metallia pintaan, kojelauta puolestaan hiilikuitusomisteet. Muutoin mittaristo, ratti, monitoiminäyttö ja toiminnot ovat tuttuja Fiesta-kuskille. Suurin muutos ovat istuimet. Recaron kuppipenkit ottavat kuskin tiukkaan syleilyynsä. Muodot ja mitoitus eivät välttämättä sovi kaikille, eli pidempi koeajo on paikallaan ennen ostoa. Tuhdit istuimet nipistävät osan ennestäänkin niukoista takatiloista. Viisiovisuus onkin tavallaan turhaa, mutta ST:n saa myös kolmiovisena, mikä puolestaan on harvinaista nykyään. ST:n nokalla majailee uusi kolmisylinterinen puolitoistalitrainen turbomylly. Tehoa ja vääntöä on enemmän kuin vanhassa 1,6-litraisessa, ja suoritusarvot ovat parantuneet. Erikoisinta moottorissa on yhden sylinterin lepuutus alhaisella kuormituksella. Herkät hallintalaitteet Töräytetäänpä käyntiin. Pakoputki pörpöttää jo tyhjäkäynnillä sen verran, että vajaasylinterisyys ei paljastu sivullisille. Vaihdekeppi ja sen liikeradat ovat lyhyet ja täsmällisen oloiset. Ärhäkkä kytkin vaatii huomiota ryömintänopeudella, mutta sietää sitten hyvin rajummatkin vaihdot. Jarrut ja kaasupolkimen välitys ovat myös äkäiset, joten jalkatyöskentelyä pitää harjoitella. Kädetkään eivät selviä ilman totuttelua: ohjaus on vakiomallia nopeammaksi välitetty. Etupyörät eivät kuitenkaan käänny yhtä paljon, ja valtava kääntösäde vaatii vekslailua ahtaissa paikoissa. Jousitus ei toimi kaupunkinopeudella lainkaan, kulku on mukulakivetyksellä ravistavaa ja heittoista. Urheiluauton ominaisuuksia kaikki. Moottoritien avautuessa pääsee vihdoin polkemaan kaasua syvempään. Etuvedon taipumus vetelyyn on suitsittu pois lähes kokonaan. Koeajoautossa on lisävarusteena tasauspyörästön luistonrajoitin. Kolmisylinterisen karhea soundi kerjää kierroksia. Pintakaasulla ääntä ei ole enempää kuin vakiomallissakaan. Alusta herää vauhdin kasvaessa. Jopa pehmeillä kitkarenkailla ote ja tuntuma tienpintaan säilyy, samalla tietysti jokainen kivi, nyppy ja ura kantautuvat persauksiin asti. Mutkatiellä kotonaan Kurveihin voi ajaa totuttua lujempaa. ST taittuu mutkiin nöyrästi, mutta innokkaasti jopa sisäkurvan takatassun kevenemiseen asti. Aliohjautumispyrkimys on etuvetoautoksi vähäinen, yliohjautuminen puolestaan pysyy helposti kaasulla kontrollissa. Lujaa ajaminen on helppoa, ja auto jopa tuntuu pelastavan viime tingassa kuskin törppöilyn. Luottamus kasvaa niin paljon, että uskallan kokeilla Track-ajotilaa ilman ajonvakautusta. Kaasupoljin muuttuu herkemmäksi, mutta ohjaus raskaammaksi ja moottoriäänet kovemmiksi. Lopputuloksena luistot levenevät, mutta vauhti ja suupielien virne eivät enää kasva. Perinteinen, hyvällä alustageometrialla toteutettu etuvetoauto yhdistettynä ovelaan, taustalla varmistuksena vahtivaan elektroniikkaan saa vanhankin kuskin nuortumaan ja tuntemaan itsensä rattimieheksi. Jos tällä autolla ei pysty pitämään hauskaa, se on oma vika. Ja jos valintaan tarvitsee järkisyitä, ST kulutti bensaa vain kuusi litraa satasella – pöristelyistä huolimatta. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.ford.fi/uusi-fiesta-st Ford Fiesta ST 1.5 Ecoboost 200 hv Hinta alkaen 29 880 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 103 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 290 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 290 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 232 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 4068 mm, leveys 1756 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2493 mm Muu tieto Perävaunumassa 0 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan