17.3.2019

Koeajo: väljempi veli – Mercedes-Benz B

Mercedes-Benz B 180

Uusi Mercedes-Benz B on aito tila-auto, mutta hoitaa myös kompaktin farmarimallin roolin. Hyvää: kattava turvavarustelu, melutaso. Huonoa: vaihdeviiksi, muovinen sisäilme, näytön heijastelut.

Mercedeksen uusittu B-sarjalainen on arkiautoa tarvitsevan perheen kannalta pikemminkin muunneltava tila-auto kuin urheilullinen monikäyttöauto, joksi maahantuoja tulokasta mieluusti nimittää. Niin tai näin, Mercedes-Benz B on järkevä valinta, jos tarvitsee näppärän kokoista ja kuitenkin tarpeeksi väljät tilat omaavaa autoa.

Tulokas on edeltäjäänsä selkeälinjaisempi etenkin sivuprofiililtaan. Kyljissä ei enää ole pokkauksia, ja matalampi keula tuo ulkonäköön hyökkäävyyttä. B-sarjalaista voikin tavallaan pitää aiemmin uudistuneen A-sarjalaisen farmariversiona.

Mercedes-Benz B 180

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää pituutta ja sisäväljyyttä

Auto on kasvanut hitusen pituutta sitten vuonna 2011 esitellyn edellismallin. Akseliväli on venynyt 30 millin verran. Se tietää hyvää erityisesti takamatkustajien polvitiloille. Tunnelma ei ole muutenkaan yhtä tyköistuva kuin edellismallissa. Hartiatila on kasvanut, samoin pääntilat edessä ja takana.

Takaistuimen selkänoja kaatuu kolmessa erillisessä osassa. Tämän vuoden puolivälissä saataville tulee vielä 14 sentillä pituussuunnassa säädettävä takaistuin, jonka selkänoja voidaan nostaa lähes pystyasentoon. Sen sijaan seitsenpaikkaista versiota, joita löytyy eräiltä kilpailijoilta, ei B-sarjalaisesta ole tulossa.

Luonteva tunnelma

Vaikka auto on edellistä B-sarjalaista matalampi, kuljettaja istuu hieman aiempaa korkeammalla. Etuistuimen ja ohjauspyörän säätövarat ovat riittävät, jotta ajoasennon saa säädettyä mieleiseksi. Keskeiset kytkimet ovat hyvin käsillä ja näyttö riittävän kokoinen sekä selkeä, joskin lipattomana altis häiritseville heijasteluille.

Yleisilme sisällä on toisaalta viimeistelty, toisaalta hieman muovinen. Erityisesti vaihdeviiksi on heppoisen oloinen. Kosketuslevyn vieritysherkkyydenkin kanssa on opettelemista, vääriä valintoja tulee tämän tästä.

Kolme bensiinimoottoria

B-sarjalaisen keulalle on aluksi tarjolla kuusi voimalinjavaihtoehtoa, kolme kummallekin menoliemelle. Bensiinimoottorit ovat nyt koeajettu B 180, B 200 (163 hv, 250 Nm) sekä B 250 (165 hv, 350 Nm). Dieselit ovat B 180 d (116 hv, 260 Nm), B 200 d (150 hv 320 Nm) sekä B 220 d (190 hv, 400 Nm).

Mercedes-Benz B 180

Maahantuoja arvioi, että kolmannen sukupolven suosituin versio Suomessa tulee olemaan tämä bensiinimoottorinen ja automaattivaihteinen B 180.

Ajossa mukavuutta tuo hyvä äänieristys: eteneminen on miellyttävän hiljaista. Suorituskykykin täyttää muuten odotukset, mutta moitetta saa seitsenlovinen automaattivaihteisto, joka aprikoi ajoittain ratkaisujaan. Jäänkin kaipaamaan mersun kahdeksan- tai isommista malleista tutun yhdeksänlovisen vaihtoehdon jouheutta.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi/B-sarja

Mercedes-Benz B 180 A Launch Edition Style

Hinta alkaen

37 376 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

41 228 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

100 kW (136 hv), 5500 r/min

Vääntö

200 Nm (1460 r/min)

Vääntö

200 Nm (1460 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,0 s

Huippunopeus

212 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,3 (yhd.)

CO2-päästöt

142 g/km

Mitat

pituus 4419 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1562 mm, akseliväli 2729 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1600 / 700 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat