17.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: väljempi veli – Mercedes-Benz B Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Mercedes-Benz B on aito tila-auto, mutta hoitaa myös kompaktin farmarimallin roolin. Hyvää: kattava turvavarustelu, melutaso. Huonoa: vaihdeviiksi, muovinen sisäilme, näytön heijastelut. Mercedeksen uusittu B-sarjalainen on arkiautoa tarvitsevan perheen kannalta pikemminkin muunneltava tila-auto kuin urheilullinen monikäyttöauto, joksi maahantuoja tulokasta mieluusti nimittää. Niin tai näin, Mercedes-Benz B on järkevä valinta, jos tarvitsee näppärän kokoista ja kuitenkin tarpeeksi väljät tilat omaavaa autoa.Tulokas on edeltäjäänsä selkeälinjaisempi etenkin sivuprofiililtaan. Kyljissä ei enää ole pokkauksia, ja matalampi keula tuo ulkonäköön hyökkäävyyttä. B-sarjalaista voikin tavallaan pitää aiemmin uudistuneen A-sarjalaisen farmariversiona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää pituutta ja sisäväljyyttäAuto on kasvanut hitusen pituutta sitten vuonna 2011 esitellyn edellismallin. Akseliväli on venynyt 30 millin verran. Se tietää hyvää erityisesti takamatkustajien polvitiloille. Tunnelma ei ole muutenkaan yhtä tyköistuva kuin edellismallissa. Hartiatila on kasvanut, samoin pääntilat edessä ja takana.Takaistuimen selkänoja kaatuu kolmessa erillisessä osassa. Tämän vuoden puolivälissä saataville tulee vielä 14 sentillä pituussuunnassa säädettävä takaistuin, jonka selkänoja voidaan nostaa lähes pystyasentoon. Sen sijaan seitsenpaikkaista versiota, joita löytyy eräiltä kilpailijoilta, ei B-sarjalaisesta ole tulossa. Luonteva tunnelmaVaikka auto on edellistä B-sarjalaista matalampi, kuljettaja istuu hieman aiempaa korkeammalla. Etuistuimen ja ohjauspyörän säätövarat ovat riittävät, jotta ajoasennon saa säädettyä mieleiseksi. Keskeiset kytkimet ovat hyvin käsillä ja näyttö riittävän kokoinen sekä selkeä, joskin lipattomana altis häiritseville heijasteluille.Yleisilme sisällä on toisaalta viimeistelty, toisaalta hieman muovinen. Erityisesti vaihdeviiksi on heppoisen oloinen. Kosketuslevyn vieritysherkkyydenkin kanssa on opettelemista, vääriä valintoja tulee tämän tästä.Kolme bensiinimoottoriaB-sarjalaisen keulalle on aluksi tarjolla kuusi voimalinjavaihtoehtoa, kolme kummallekin menoliemelle. Bensiinimoottorit ovat nyt koeajettu B 180, B 200 (163 hv, 250 Nm) sekä B 250 (165 hv, 350 Nm). Dieselit ovat B 180 d (116 hv, 260 Nm), B 200 d (150 hv 320 Nm) sekä B 220 d (190 hv, 400 Nm).Maahantuoja arvioi, että kolmannen sukupolven suosituin versio Suomessa tulee olemaan tämä bensiinimoottorinen ja automaattivaihteinen B 180.Ajossa mukavuutta tuo hyvä äänieristys: eteneminen on miellyttävän hiljaista. Suorituskykykin täyttää muuten odotukset, mutta moitetta saa seitsenlovinen automaattivaihteisto, joka aprikoi ajoittain ratkaisujaan. Jäänkin kaipaamaan mersun kahdeksan- tai isommista malleista tutun yhdeksänlovisen vaihtoehdon jouheutta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/B-sarja Mercedes-Benz B 180 A Launch Edition Style Hinta alkaen 37 376 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 228 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (1460 r/min) Vääntö 200 Nm (1460 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,3 (yhd.) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4419 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1562 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon