20.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf R ja 4 917 euroa titaanipakoputkistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf R on nopea ja hauska, mutta hieno urheilupakoputkisto ei ole lisäinvestoinnin arvoinen. Hyvää: Suorituskyky, ajettavuus, hauskuus, käytettävyys. Huonoa: Akrapovič-pakoputkisto kannattaa jättää kauppaan. Jos sen maalaisi hillityn harmaaksi, olisi Volkswagen Golf R melkoinen soluttautuja. Autoista kiinnostumaton ohittaa sen tavallisena saksalaisena perheautona. Vihkiytyneet erottavat R:n tavallisemmista sisaristaan aggressiivisemmin muotoilluista puskureista, helmoista ja neljästä pakoputkenpäästä.Juuri pakoputkisto on koeajoauton se jokin: se on slovenialaisen Akrapovičin valmistama. Yritys on noussut maailmanmaineeseen moottoripyöriin ja arvoautoihin valmistetuilla titaaniputkistoilla .Titaani on kevyttä ja vahvaa materiaalia. Siitä rakennettu Akrapovič-putkisto koostuu Golf R:n tapauksessa takaäänenvaimentajasta ja kahdesta tuplaulostulosta. Lisävarusteinen titaaniputkisto tuo tavallisen Golf R:n pakoputkistoon verrattuna seitsemän kilon painonsäästön.Huippumateriaalilla on myös hintansa: 702 euroa per kilogramma. Yhteensä Golf R:n titaaniputkistolla haluava joutuu maksamaan koeajoyksilön tapauksessa 4917 euroa – ja yhden sentin. Huima hinta, mutta kysehän on lisävarusteesta. Sen tilaa henkilö, joka kokee varusteen rahan arvoiseksi. Jälkivarustelusta kiinnostuneille tiedoksi: Akrapovičin valmistamaa pakoputkistoa ei virallisesti saa jälkiasennettua autoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄäntä puuttuuTässä kohtaa tosin on pakko todeta, ettei Akrapovičin pakoputkisto merkittävästi vaikuta ärrän äänimaailmaan: rajuimmalla Race-ajoasetuksellakin muhkeampi soundi sekoittuu kaiuttimista kantautuvana keinotekoiseen äänimaailmaan. Olisi suotavaa, että edes erikoisputkiston valitseva palkittaisiin vain autenttisella äänimaailmalla.Muutama tunneleissa tehty kiihdytys paljastaa ulos kantautuvan äänimaailman mukavan rosoiseksi – valitettavasti ohikulkijat eivät maksa kolehtia kuulemistaan.Eniten Akrapovičin titaanitaideteoksesta nauttii Golf R:n lähtöjärjestelmällä: turbomoottorin pauke yläkierroksilla kuulostaa erittäin uskottavalta. Kun jalan nostaa jarrulta, Golf ampaisee sataseen 310 hevosvoiman ja kaksoiskytkinvaihteiston turvin vain 4,6 sekunnissa. Volkswagen Golf R:ää valmistetaan myös manuaalivaihteisena, mutta Suomen tuontiohjelmaan kuuluu vain seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti.Muuten mainioTurhan kallista Akrapovič-lisävarustetta lukuun ottamatta Volkswagen Golf R on mainio paketti. Ärrän voi nähdä yksinkertaisesti parempana Golf GTI:nä: sekin yhdistää erinomaisesti tavallisen Golfin arkipäiväistä käytettävyyttä riemastuttavaan suorituskykyyn ja hauskaan ajettavuuteen. Jokapäiväiseksi kauppakassiksi Golf R suorituskyvystään huolimatta on riittävän mukava, hiljainen ja vaivaton.Ja vaikka kyseessä huippujärkevään Volkswagen Golfiin perustuva auto, tarjoaa Golf R repivää suorituskykyä ja upean tasapainoista käytöstä heti, kun kuljettajaa alkaa lapsettaa. Seitsemännen sukupolven Volkswagen Golfista rakennettu R on yksi Volkswagen-konsernin neutraaleimmin käyttäytyviä nelivetoja, joten se palkitsee vaativan kuljettajan pidon rajan kummallakin puolella. Ja nelivetonsa ansiosta se on hauska ympäri vuoden, toisin kuin etupyörävetoon tyytyvä edullisempi Golf GTI. Monikäyttöisyyttä kaipaaville auto on tarjolla myös farmarikorisena – siihen tosin ei Akrapovičin pakoputkistoa saa, mutta rahat voi käyttää järkevämminkin.Teksti Lauri Ahtiainen kuvat Jari Saarentaus Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG Hinta alkaen 52 665 € Koeajetun auton hinta varusteineen 62 858 € Moottori Bensiinimoottori 1984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 228 kW (310 hv), 5500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5400 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 160 g/km Mitat pituus 4263 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2626 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?