1.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION Business Max Edition – Hyödyllisin varuste Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensi talvena ei tarvitse enää liukastella pelkällä takavedolla. Hyvää: tilat, ajettavuus, mukavuus, neliveto, suorituskyky, kulutus, toimintamatka Huonoa: nappuloiden ja säätimien toiminta Volkswagen ID.4 –mallisto on laajentunut nelivetoversiolla. Toki jo aiempi GTX on ollut nelivetoinen, mutta nyt tarjolla on myös viisi tonnia edullisempi 4Motion ilman sporttikuorrutusta. GTX:ssä on myös enemmän tehoa (220 kW), mutta vain 30 sekuntia akun ollessa lähes täynnä (min. 88%) ja kesälämmössä (min. 23C). Muulloin 4Motion on lähes yhtä ripeä. Takavetoiseen perusmalliin verrattuna myös 4Motionissa saa nelivedon yhteydessä enemmän tehoa (195 kW) samalla 3000 euron satsauksella. Neliveto on toteutettu lisäämällä 45 kW sähkömoottori etuakselille, mekaanista yhteyttä akseleiden välillä ei ole, voimanjako hoituu elektroniikalla. Pikakokeilu soramontulla ja märällä kalliolla paljasti automatiikan päästävän toisen takapyörän ruopaisemaan ennen kaikkien pyörien kytkemistä mukaan hommiin. Kesällä ei kuitenkaan löytynyt paikkaa, mitä neliveto ei olisi selvittänyt eleettä. Maltillinen maavara ja akuston sijoitus alustassa kylläkin hillitsee kummasti maastokokeiluja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perusasiat kunnossa ID.4 on erinomainen auto perusominaisuuksiltaan. Tilaa on runsaasti edessä, takana ja vielä kontissakin. No ehkä takaistuin ei sovi kolmelle, syvälle lokasuojien väliin työnnetty takaistuin on selkeästi kahdelle muotoiltu. Alusta toimii kaikilla pinnoilla hyvin, ohjauksessa on ripaus tuntoa. Ajettavuus on painavaksi sähköautoksi oiva mukavuuden siitä kärsimättä. Suorituskykyä piisaa ja neliveto parantaa sen hyödyntämistä myös liukkaammalla pinnalla. Iloinen yllätys koeajolla oli myös sähkönkulutuksen jääminen alle normilukeman, vaikka viileä kesäpäivä ilman ilmastointitarvetta onkin helpoin olosuhde. Keskikulutus jäi useimpina päivinä alle 16 kWh, jolloin ID.4:n vakioakulla (77 kWh netto) toimintamatka hipoo 500 kilometriä. Ilmastointi ja moottoritie nostavat kulutuksen yli 20 kWh:n, mutta silti 400 km on saavutettavissa. Kohtuullinen kulutus ja lämpimällä akulla 100 kW keskimääräiseen tehoon pystyvä pikalataus merkitsevät nopeita pysähdyksiä, 200 km lisää 25 minuutissa. Pikkuasiat hiertävät Loistavaa autoa on vain niin vaikea käyttää. Volkkarin ensimmäisen uuden polven sähköauton ID.3:n esittelystä on kolmisen vuotta. Siitä asti ID-mallistoa on mollattu mm. valaisemattomista liukukytkimistä, uudenlaista kosketusta vaativista hipaisukytkimistä, takasivuikkunoiden puuttuvista avauskytkimistä, sivupeilien säädöstä, ohjelmistojen hitaudesta ja kaatumisista. Simppeliydestä, järkevyydestä ja käytettävyydestä tunnetun valmistajan täyskäännös oli yllättävä. Itsekin ajattelin osan purnauksesta johtuvan vain muutosvastarinnasta ja digiänkyröinnistäni. Nyt varsinaiset viat on korjattu, mutta ominaisuuksiin ei ole tullut muutosta. Oppimiskäyräni on ollut ilmeisen loiva, pitkän ID-tauon jälkeen en selvinnyt nytkään ilman kiroilua ID.4:n koeajosta. On toki muistettava, että ongelmat koskettavat nimenomaan satunnaista käyttäjää. Perusteellisesti omaan autoonsa perehtynyt käyttäjä oppii koskettelemaan kytkimiä oikein niksein. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION Business Max Edition Hinta alkaen 48 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 315 € Moottori SÄHKÖAUTO, NELIVETO Teho 195 kW (265 hv) Akku Akku netto 77 kWh Toimintamatka 483 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 18,3 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4582 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1612 mm, akseliväli 2769 mm Tavaratila: 543 – 1575 l l Omamassa: 2221 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Muu tieto Lataus Type 2: 11 kW CCS: 135 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 v / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe