13.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 omilla maillaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsalainen auto sopii parhaiten Ruotsiin – pienin varauksin. Saimme talvista matkailujuttua tehdessämme runsaasti kokemuksia Volvo XC90 D5 -katumaasturista sen omimmassa ympäristössään eli ruotsalaisilla teillä. Kaikkiaan taivalsimme autolla kolmen päivän aikana noin 2 000 kilometriä, eli sikäläisittäin 200 peninkulmaa.Joukkoon mahtui muutama yllättäväkin seikka, ja osaan niistä ei Suomessa vastaavaa mallia ajaessaan ole kiinnittänyt mitään huomiota.Ensimmäiseksi pistää silmään koeajoauton ja paikallisen autokannan välinen suhde. Suomalaisittain kallis Volvon malli ei herätä juuri mitään huomiota, kateudesta puhumattakaan, onhan Ruotsin suosituin auto ollut kautta aikojen juuri Volvo. Myyntitilastojen top kymppiin mahtuu yhä peräti neljä göteborgilaistehtaan mallia.Kaiken lisäksi suuri osa Volvoista jää kappalemääräisestikin kotimaahan, mikä taas tekee autojen kehittämisestä juuri Ruotsin tiestöön ja liikenteeseen sopivaksi perusteltua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKotimaahan porrastettuMatkustamon hiljaisuus on ollut Volvolla jo vuosikausia hallussa. Myös koeajetun D5-moottorisen XC90:n melutaso on vaimea: etupenkkiläiset voivat ääntään korottamatta keskustella kolmannella istuinrivillä olevien kanssa, vaikka ruotsalainen asvaltti ei olekaan mitään erityisen sileää laatua.Matkanteon miellyttävyyttä maantiellä lisää myös vaihteiston välitysten porrastaminen ruotsalaiseen nopeusrajoituskäytäntöön sopivaksi. 90 km/h perusrajoituksella edettäessä suurimman vaihteen välitys on juuri ja juuri riittävän lyhyt, jotta moottorista kantautuva jyrinä pysyttelee taka-alalla. Suomessa 80 km/h merkitsee samalla autolla yhtä vibraa.Se, että Volvossa on kolme samaan suuntaan katsovaa penkkiriviä, on tietenkin viihtyvyyden kannalta iso juttu, vaikka matkustajia olisikin vain viisi kuten meidän tapauksessamme. Paitsi, että klaustrofobia ei vaivaa, takeille ja muulle matkatilpehöörille jää oma, ylimääräinen tilansa.Volvot eivät ole juuri koskaan olleet erityisen jousitusmukavia autoja, ja sama pieni tärinä mikä on vaivannut merkin malleja jo kauan aikaa, on läsnä myös uudessa XC90:ssä. Näin, vaikka nyt ajettiin Ruotsin teillä, johon olisi alustan luullut ainakin sopivan.Liikennemerkit kopioituUusi Volvo myös keskustelee paikallisten liikennemerkkien kanssa – omalla tavallaan.Toisin kuin meillä, Ruotsissa nopeusvalvontakamerat on sijoitettu kaikkein riskialtteimpiin paikkoihin eli maanteiden sekä pienempien paikkakuntien yhdysteiden risteyksiin, ja rajoitus putoaa samassa usein niinkin alas kuin 60 km/h lukemaan.Hyvää palvelua niin autoilijoille kuin kyläläisten turvallisuudelle on se, että ennen jokaista kameraa varoitetaan erikseen liikennemerkillä. Näin vältytään turhilta ylinopeussakoilta, mutta myös taataan se, että nopeus takuulla pidetään alhaisena juuri siinä kriittisessä paikassa.Volvo itse osallistuu talkoisiin varoittamalla kamerasta navigaattoripohjaisesti, kuten nykyaikaisimmilla sovelluksilla on tapana. Suorastaan hienostunutta on se, että varoituksen myötä mittaristoon ja tuulilasin heijastusnäyttöön tulee näkyviin tismalleen sama sinivalkoinen liikennemerkki kuin tienkin varteen on pystytetty.Pieni detalji, joka kuitenkin sitoo auton ja valtion oivallisesti yhteen, ja parantaa osaltaan myös liikenneturvallisuutta.Tarkkuutta kaukaloihinSen sijaan XC90:n mukautuvat ajovalot eivät aivan asettuneet yksiin käytännön kanssa. Emme tiedä, ovatko ruotsalaiset liikennemerkit ja etenkin suuret opastetaulut maalattu voimakkaammin heijastavalla värillä kuin Suomessa, mutta joka kerta kun Volvon automaattivalot kytkivät pitkät päälle, merkit ja taulut heijastivat valon takaisin turhan voimakkaasti.Välillä pimeässä ja märässä kelissä ajettaessa tuntui jopa siltä kuin kuljettajaa olisi sojotettu taskulampulla silmiin! Myös vastaantulijat reagoivat valojen muuttuvaan kuvioon toisinaan pitkiä vilkuttamalla, aivan kuten Suomessa olemme muunkin merkkisissä autoissa kokeneet. Pientä hienosäätöä näihin sinänsä oiviin turvallisuusvarusteisiin siis vielä kaivattaisiin.Kuten olemme aikaisemmissa koeajoissamme kertoneet, uusimpien Volvojen suuntavakavuus on samaa korkeaa luokkaa kuin edeltäjillään, mutta ohjaus ja ohjautuvuus selvästi aiempaa tarkemmat.Tästä on hyötyä varsinkin keskikaiteellisilla ohituskaistateillä, joiksi aiempia leveäkaistateitä on Ruotsissa monin paikoin muunnettu. Kaiteiden välisessä kaukalossa on nyt kivempaa sompailla, kun suuren auton mitat ovat paremmin kuskin hallussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuninkaallinen valintaJohtopäätöksenä voi todeta, että kuningaskunnan kansalaiset eivät ole autovalinnoissaan aivan metsässä. Kun edellä mainittujen piirteiden päälle lisätään vielä Volvon tunnetusti hyvät talviominaisuudet, ruotsalaisten on oikeastaan helppo tehdä isänmaallinen hankinta.Etenkin, kun länsinaapurit saavat hankkia oman Volvonsa autoverottomaan hintaan. Siinä, jos missä suomalaiskansallinen kateus pyrkii väkisinkin pintaan – meillä tällainen auton, liikenteen ja verotuksen välinen symbioosi taitaa jäädä ikuiseksi haaveeksi.Teksti: Jussi Saarinen, Kuvat: Lauri Ahtiainen Volvo XC90 D5 AWD Inscription Hinta alkaen 87 786 € Koeajetun auton hinta varusteineen 108 867 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 165 kW (225 hv), 4420 r/min Vääntö 470 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 470 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen