28.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: hiomaton Hyundai Tucson Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viekö kuski autoa, vai auto kuskia? Hyvää: Tyylikäs ulkonäkö, pitkä takuu. Huonoa: Korkea kulutus, kallis, kojelaudan materiaalit, kaistavahti. Aina Tucsonin ratissa ei oikein tiedä viekö kuski autoa, vai auto kuskia. Hyundain LKAS-kaistallapitoavustimen herkin asetus yrittää ajaa automaattisesti keskellä kaistaa. Moitteetta se ei onnistu: joskus korealaistekniikka puuttuu ajoon väärissä tilanteissa, välillä taas kaistojen seuraamisessa on ongelmia. Ajoittain tilanne paisuu koomiseksi: kahdella kädellä ohjauspyörää pitelevää kuljettajaa kehotetaan tomerasti ottamaan ohjauspyörästä kiinni. Onneksi kaistavahdista löytyy sallivampia herkkyyksiä, joten vakavasta ongelmasta ei ole kyse. Silti Hyundain halu tuoda keskeneräistä teknologiaa asiakkaiden kummasteltavaksi ihmetyttää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turvavarusteita riittää Tucson korvaa Hyundain mallistossa ix35:n, eli auto haastaa esimerkiksi Nissan Qashqain ja Mazda CX-5:n. Tiukasti kilpaillussa luokassa tarvitaan muitakin valtteja kuin temppuileva kaistavahti. Onneksi toiseksi edullisimmasta varustetasosta lähtien saatavilla on kattava turvapaketti: kaista-avustin, katvevahti, ristävän liikenteen varoitin, törmäysvaroitin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Turvapaketti on vakiovarusteena koeajetussa Premium-varustelussa. Jäähdytetty nahkaverhoilu, lasikatto ja näyttävät 19-tuumaiset vanteet pönkittävät muutoinkin näyttävän Tucsonin olemusta, mutta nelivedon ja automaatin kanssa hinta karkaa 50 000 euroon. Aivan niin arvokkaaseen luokkaan Tucsonin ominaisuudet eivät yllä. Kojetaulussa on turhan kovaa muovia, eivätkä ajettavuus tai melutaso yllä hintaluokan vaatimuksiin. Hyundai Tucson-valikoimasta löytyy myös järkevämpiä vaihtoehtoja. Hinnat alkavat ahtamattomasta 130-hevosvoimaisesta etuvedosta, joka maksaa 26 990 euroa. Edullisin diesel kustantaa 28 390 euroa. Kaupungissa takertelee Koeajoauton 177 hevosvoimainen turbomoottori liikuttaa autoa vaivatta, mutta bensiiniä kuluu paljon. Auton yhdistetyksi kulutukseksi luvataan korkeahkot 7,5 litraa sataa kilometriä kohden. Moottoritiellä auton korkeus kostautuu ilmanvastuksena, ja kulutuslukemat nousevat yhdeksään litraan sadalla kilometrillä. Moottorin parina on uusi 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Maantiellä vaihteisto toimii hyvin, mutta alhaisessa vauhdissa toiminta takertelee, sillä vaihteisto tarjoaa liian suurta vaihdetta. Sama vaihteisto toimii dieselmoottorisen Kia Soulin keulalla juohevammin. Tucsonin ajettavuus on tyypillistä katumaasturia. Alusta on riittävän jämäkkä, jotta henkilöautoa korkeampi kori ei kallistele turhia. Ohjaus on löysä kolmesta asetuksesta jäykimmälläkin, mutta muuten autolla ajelee mielikseen. Jämäkkä ajettavuus ja korkea kori kostautuvat hienoisena kovuutena, mutta epämukavaksi Hyundaita ei voi sanoa. Halvat materiaalit unohtaen Tucsonin sisusta on toimiva. Keskimittainen saa hyvän ajoasennon, ja kuljettajan takana istuu mielikseen. Navigaattorin käyttöliittymä reagoi nopeasti kosketusnäytön painalluksiin, joten osoitteiden syöttö käy vaivatta. Tucsonin mielikuvaa heikentävät halvako kojelauta, löysä ohjaus ja viimeistelemätön kaistavahti. Vaa’an toisella puolella on tarjolla pitkä takuu ja makea ulkonäkö. Koeajetussa muodossa auton hinta karkaa ominaisuuksien yläpuolelle, mutta arkisempana versiona Hyundai Tucson on toimiva maastohenkinen perheauto. Paljon ajavien kannattaa harkita taloudellisempia moottorivaihtoehtoja. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Hyundai Tucson 4WD 1.6 T-GDI 7DCT-aut. Premium Hinta alkaen 49 990 € Moottori Bensiinimoottori 1591cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 175 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?