5.9.2015

Koeajo: kasvanut BMW X1

BMW X1

Tuorein X1 on kasvanut ja muotoilultaan onnistunut. Hyvää: diselin kyvyt, etu- ja takatilat, automattivaihteisto, hiljaisuus. Huonoa: astuuko ominaisuuksillaan jo X3:n varpaille?

BMW X-perheen tuorein tulokas on toisen sukupolven X1. Muotoilu on onnistunut, muttei tarjoa X3- ja X4-malleista poikkeavia yllätyksiä.

Tulokas on hitusen kasvanut ulkomitoiltaan: pituutta on 15 milliä ja leveyttä 23 milliä. Korkeutta X1 on kasvanut peräti 53 milliä. Se on mahdollistanut istuma-asennon noston edessä ja takana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myös etuvetoisenaNelivetoisesta

X1:stä tulee tarjolle myös etuvetomalleja. Suomen moottorivalikoiman bensiinimoottorit ovat sDrive20i ja xDrive20i (192 hv) ja dieselmoottorit sDrive18d (150 hv), xDrive20d (190 hv) ja xDrive25d (231 hv).

Marraskuun tuotannosta tulee näiden lisäksi xDrive18d ja sDrive18i. Moottorit ovat nelisylinterisiä. Moottorien polttoainekulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat pienentyneet 17 prosenttia.

Kahdeksanvaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto on vakiona kaikissa muissa malleissa, paitsi sDrive18d:ssä, jossa on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Automaatin saa siihenkin lisävarusteena.

Varustetasoja ovat Advantage, X Line, Sport Line ja M Sport, mutta Suomen varustelutasot vahvistuvat elokuun aikana.

Väkevää vääntöä

Koeajetussa xDrive25d-versiossa on bensiinimalliin (xDrive25i) verratuna 100 newtonmetriä enemmän vääntöä, vaikka moottorit ajossa tasaväkisiltä tuntuvatkin.

Dieselin eteneminen on kuitenkin jouhevampaa.

Matkustamo pysyy kaupunki- ja maantieajossa erittäin hiljaisena. Moottorinäänet ovat lähes olemattomat. Kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto toimii saumattomasti. Vaihdot ovat pehmeitä ja täyskiihdytyksistä selvitään ilman nykimistä.

Ajo-ohjelmien vaihdolla on tuntuva vaikutus ohjaukseen ja kaasunherkkyyteen. X1:ssä on vakiona muuttuvavälityksinen Servotronic-ohjaus. Lisävarusteena on saatavilla urheiluohjaus, jota voi täydentää M Sport -alustalla.

X1:een on ensi kertaa saatavilla sähköisesti ohjattu iskunvaimennus. Jousitusta voi säätää urheilullisemmaksi tai mukavuuspainotteisemmaksi.

Hyvä reisituki

Urheiluistuimet tarjoavat hyvän reisituen. Ohjauspyörän reilu syvyyssäätö viimeistelee hyvän ajoasennon. Takamatkustajien polvitila on kasvanut 37 milliä.

Uuden X1:n tavaratila on kasvanut 85 litralla ja on nyt 505 litraa. Tila on laajennetavissa 1 550 litraan. Etumatkustajan taittuvan selkänojan saa lisävarusteena.

Lisävarustelistalta löytyy myös muun muassa tuulilasin heijastusnäyttö, mukautuva vakionopeudensäädin sekä kattava määrä kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Kojetaulun keskinäyttö on vakiona kooltaan 6,5 tuumainen. Paremman navigaatiojärjestelmän kanssa näyttö kasvaa 8,8-tuumaiseksi.

Suomessa X1 esitellään lokakuun lopulla. Suomen hinnat selviävät elokuun aikana.

Teksti ja kuvat: Timo Suomala

BMW X1 xDrive 25d X Line

Hinta alkaen

50 500 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

170 kW (231 hv), 4400 r/min

Vääntö

450 Nm (1500–3000 r/min)

Vääntö

450 Nm (1500–3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,6 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

132 g/km

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat