5.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: kasvanut BMW X1 BMW X1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein X1 on kasvanut ja muotoilultaan onnistunut. Hyvää: diselin kyvyt, etu- ja takatilat, automattivaihteisto, hiljaisuus. Huonoa: astuuko ominaisuuksillaan jo X3:n varpaille? BMW X-perheen tuorein tulokas on toisen sukupolven X1. Muotoilu on onnistunut, muttei tarjoa X3- ja X4-malleista poikkeavia yllätyksiä.Tulokas on hitusen kasvanut ulkomitoiltaan: pituutta on 15 milliä ja leveyttä 23 milliä. Korkeutta X1 on kasvanut peräti 53 milliä. Se on mahdollistanut istuma-asennon noston edessä ja takana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyös etuvetoisenaNelivetoisestaX1:stä tulee tarjolle myös etuvetomalleja. Suomen moottorivalikoiman bensiinimoottorit ovat sDrive20i ja xDrive20i (192 hv) ja dieselmoottorit sDrive18d (150 hv), xDrive20d (190 hv) ja xDrive25d (231 hv).Marraskuun tuotannosta tulee näiden lisäksi xDrive18d ja sDrive18i. Moottorit ovat nelisylinterisiä. Moottorien polttoainekulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat pienentyneet 17 prosenttia.Kahdeksanvaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto on vakiona kaikissa muissa malleissa, paitsi sDrive18d:ssä, jossa on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Automaatin saa siihenkin lisävarusteena.Varustetasoja ovat Advantage, X Line, Sport Line ja M Sport, mutta Suomen varustelutasot vahvistuvat elokuun aikana.Väkevää vääntöäKoeajetussa xDrive25d-versiossa on bensiinimalliin (xDrive25i) verratuna 100 newtonmetriä enemmän vääntöä, vaikka moottorit ajossa tasaväkisiltä tuntuvatkin.Dieselin eteneminen on kuitenkin jouhevampaa.Matkustamo pysyy kaupunki- ja maantieajossa erittäin hiljaisena. Moottorinäänet ovat lähes olemattomat. Kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto toimii saumattomasti. Vaihdot ovat pehmeitä ja täyskiihdytyksistä selvitään ilman nykimistä.Ajo-ohjelmien vaihdolla on tuntuva vaikutus ohjaukseen ja kaasunherkkyyteen. X1:ssä on vakiona muuttuvavälityksinen Servotronic-ohjaus. Lisävarusteena on saatavilla urheiluohjaus, jota voi täydentää M Sport -alustalla.X1:een on ensi kertaa saatavilla sähköisesti ohjattu iskunvaimennus. Jousitusta voi säätää urheilullisemmaksi tai mukavuuspainotteisemmaksi.Hyvä reisitukiUrheiluistuimet tarjoavat hyvän reisituen. Ohjauspyörän reilu syvyyssäätö viimeistelee hyvän ajoasennon. Takamatkustajien polvitila on kasvanut 37 milliä.Uuden X1:n tavaratila on kasvanut 85 litralla ja on nyt 505 litraa. Tila on laajennetavissa 1 550 litraan. Etumatkustajan taittuvan selkänojan saa lisävarusteena.Lisävarustelistalta löytyy myös muun muassa tuulilasin heijastusnäyttö, mukautuva vakionopeudensäädin sekä kattava määrä kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Kojetaulun keskinäyttö on vakiona kooltaan 6,5 tuumainen. Paremman navigaatiojärjestelmän kanssa näyttö kasvaa 8,8-tuumaiseksi.Suomessa X1 esitellään lokakuun lopulla. Suomen hinnat selviävät elokuun aikana.Teksti ja kuvat: Timo Suomala BMW X1 xDrive 25d X Line Hinta alkaen 50 500 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 170 kW (231 hv), 4400 r/min Vääntö 450 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 132 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?