5.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: kasvanut BMW X1 BMW X1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein X1 on kasvanut ja muotoilultaan onnistunut. Hyvää: diselin kyvyt, etu- ja takatilat, automattivaihteisto, hiljaisuus. Huonoa: astuuko ominaisuuksillaan jo X3:n varpaille? BMW X-perheen tuorein tulokas on toisen sukupolven X1. Muotoilu on onnistunut, muttei tarjoa X3- ja X4-malleista poikkeavia yllätyksiä. Tulokas on hitusen kasvanut ulkomitoiltaan: pituutta on 15 milliä ja leveyttä 23 milliä. Korkeutta X1 on kasvanut peräti 53 milliä. Se on mahdollistanut istuma-asennon noston edessä ja takana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myös etuvetoisenaNelivetoisesta X1:stä tulee tarjolle myös etuvetomalleja. Suomen moottorivalikoiman bensiinimoottorit ovat sDrive20i ja xDrive20i (192 hv) ja dieselmoottorit sDrive18d (150 hv), xDrive20d (190 hv) ja xDrive25d (231 hv). Marraskuun tuotannosta tulee näiden lisäksi xDrive18d ja sDrive18i. Moottorit ovat nelisylinterisiä. Moottorien polttoainekulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat pienentyneet 17 prosenttia. Kahdeksanvaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto on vakiona kaikissa muissa malleissa, paitsi sDrive18d:ssä, jossa on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Automaatin saa siihenkin lisävarusteena. Varustetasoja ovat Advantage, X Line, Sport Line ja M Sport, mutta Suomen varustelutasot vahvistuvat elokuun aikana. Väkevää vääntöä Koeajetussa xDrive25d-versiossa on bensiinimalliin (xDrive25i) verratuna 100 newtonmetriä enemmän vääntöä, vaikka moottorit ajossa tasaväkisiltä tuntuvatkin. Dieselin eteneminen on kuitenkin jouhevampaa. Matkustamo pysyy kaupunki- ja maantieajossa erittäin hiljaisena. Moottorinäänet ovat lähes olemattomat. Kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto toimii saumattomasti. Vaihdot ovat pehmeitä ja täyskiihdytyksistä selvitään ilman nykimistä. Ajo-ohjelmien vaihdolla on tuntuva vaikutus ohjaukseen ja kaasunherkkyyteen. X1:ssä on vakiona muuttuvavälityksinen Servotronic-ohjaus. Lisävarusteena on saatavilla urheiluohjaus, jota voi täydentää M Sport -alustalla. X1:een on ensi kertaa saatavilla sähköisesti ohjattu iskunvaimennus. Jousitusta voi säätää urheilullisemmaksi tai mukavuuspainotteisemmaksi. Hyvä reisituki Urheiluistuimet tarjoavat hyvän reisituen. Ohjauspyörän reilu syvyyssäätö viimeistelee hyvän ajoasennon. Takamatkustajien polvitila on kasvanut 37 milliä. Uuden X1:n tavaratila on kasvanut 85 litralla ja on nyt 505 litraa. Tila on laajennetavissa 1 550 litraan. Etumatkustajan taittuvan selkänojan saa lisävarusteena. Lisävarustelistalta löytyy myös muun muassa tuulilasin heijastusnäyttö, mukautuva vakionopeudensäädin sekä kattava määrä kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Kojetaulun keskinäyttö on vakiona kooltaan 6,5 tuumainen. Paremman navigaatiojärjestelmän kanssa näyttö kasvaa 8,8-tuumaiseksi. Suomessa X1 esitellään lokakuun lopulla. Suomen hinnat selviävät elokuun aikana. Teksti ja kuvat: Timo Suomala BMW X1 xDrive 25d X Line Hinta alkaen 50 500 € Moottori Bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 170 kW (231 hv), 4400 r/min Vääntö 450 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 132 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?