3.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: maltillisesti uudistunut Volkswagen Touran Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutuuden erottaa yksityiskohdista. Hyvää: joustavat ja avarat tilaratkaisut. Huonoa: suuruudistuksia odottaneet pettyvät. Ensivaikutelma pettää. Uusi Volkswagen Touran näyttää ensin kovin edeltäjältään, mutta tarkastelulla erot alkavat näkyä. Matalampien etuvalojen ansiosta keulan ilme on jämäkämpi. Erittäin syvä kylkipokkaus tuo huomattavasti lisää ryhtiä ja linjakkuutta sivuprofiiliin. Myös takapuskurin ja -luukun muodot ovat aiempaa rohkeammat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kasvua ja laihdutusta Uuden sukupolven myötä Touran on siirtynyt monista muista Volkswagen-malleista tuttuun MQB-perusratkaisuun. Pituus on kasvanut kolmellatoista senttimetrillä noin 4,43 metriin. Pituuskasvusta 11,3 senttiä johtuu venyneestä akselivälistä. Leveyttä auto on saanut 4,1 senttiiä. Vain korkeus ja paino ovat vähentyneet kuudella senttimetrillä ja parhaimmillaan 62 kilogrammalla. Bensiinimoottoreita ovat 1,2-litrainen (110 hv) ja 1,4-litrainen (150 hv). Dieseleiden huipputehot ovat 110 ja 150 hevosvoimaa, mutta iskutilavuudet 1,6 ja 2,0 litraa. 150 hevosvoimainen bensiinimoottori toimitetaan aina seitsenvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla. Pienemmän bensiinimoottorin ja molempien dieseleiden kanssa on alkuun tultava toimeen käsivaihteistoilla. Dieselautomaatti liittyy tuotantoon syksyn aikana. Riittävästi säilytystilaa Ohjauspyörän takaa Touranin tunnistaa välittömästi Volkswageniksi. Sisustan laatuvaikutelma on korkeatasoinen ja yleisilme selkeä. Tila-automaisuuden huomaa lähinnä korkeasta istuma-asennosta sekä ympäriinsä ripotelluista tavaralokeroista: pieni kolo ohjauspyörän vasemmalla puolella, isompi luukullinen kojelaudan päällä, muutama avautuva lokero keskellä kattoa ja niin edelleen. Touranit saapuvat Suomeen viisipaikkaisina. Tuhannen euron lisähinta tuo seitsenpaikkaisuuden, mutta uhraa tavaratilan lattian alle kätkeytyvän tilan kahdelle helppokäyttöiselle lisäistuimelle. Keskirivin kolme istuinta liikkuvat itsenäisesti pituussuunnassa, ja kunkin selkänojaa voi kallistaa erikseen. Kun keskimmäisen istuinrivin säätää taaimmaiseen asentoonsa, on istuinmukavuus lähes etupenkin luokkaa. Säätövarat ovat runsaat, joten keskiriviä eteenpäin siirtämällä voi vapauttaa tilaa kolmannellekin riville. Koska jokainen kahden taaemman rivin istuimesta säätyy ja taittuu lattiatasoon itsenäisesti, mukautuu Touran mitä erilaisimpiin kuljetustarpeisiin. Ällistyttävät ja raivostuttavat ominaisuudet on hiottu pois. Ja jäljelle on jäänyt hieman konservatiivinen, mutta erittäin toimiva ja monipuolinen tila-auto. Hinnat alkavat noin 27 000 eurosta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Touran Hinta alkaen 35 727 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan