31.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: seikkailullinen Land Rover Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maasturi on kotonaan kaduilla, mutta metsään tekisi mieli. Hyvää: joustavat tila-ratkaisut, kyvyt tiellä ja maastossa. Huonoa: vaihteenvalitsin varauksin. Discovery. Maastoautolle on vaikea keksiä upeampaa nimeä kuin viittaus menestyksekkääseen seikkailuun. Land Roverin mallistoon vuonna 1989 saapunut suuri maastoauto asettui työkonemaisen Defenderin ja aristokraattien metsästysvaunu Range Roverin välimaastoon.Yhdeksänkymmentäluvun katumaasturibuumi laajensi Land Roverin mallistoa kaupunkia kohti. Freelanderin itsekantava teräskori ja huomattavasti merkin aiempia malleja yksinkertaisempi nelivetotekniikka olivat uusia suuntauksia.Kahden sukupolven jälkeen Freelander jätettiin unholaan. Maaliskuussa sen korvaajaksi saapuu Sport-lisänimen saanut Discovery. Yhteisestä kantanimestä huolimatta Discovery Sport on täysin eri auto kuin varsinainen Discovery.Uutuusauton perusrakenne ja suuri osa keulaa on yhtäläistä Range Rover Evoque -mallin kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmannen rivin ahtauttaUlkomitoiltaan esimerkiksi Audi Q5 ja Volvo XC60 ova hyvin lähellä Discovery Sportia. Monista kilpailijoistaan poiketen Land Roverin voi tilata myös seitsenpaikkaisena. Tavaratilan alle taipuvat kolmannen penkkirivin istuimet eivät tarjoa järin suuria tiloja.Istumakorkeus nousee rivi riviltä paremman näkyvyyden takaamiseksi. Keskiriviä voi myös säätää pituussuunnassa, joten tavaratilan vetoisuus vaihtelee 479–689 litran välillä.Discovery Sport tulee kokemaan moottoriruletin. Aluksi tarjolla on Fordin valmistamat nelisylinteriset bensiini- ja dieselmoottorit, mutta kuluvan vuoden aikana tilalle tuodaan Jaguar Land Rover -konsernin omia Ingenium-moottoriperheen tuotteita.Koeajoauton dieselmoottori on 2,2-litrainen ja 190 hevosvoimainen. Sen rinnalla Discovery Sportia toimitetaan 150 hevosvoiman dieselversiolla ja kaksilitraisella 240 hevosvoiman bensiiniturbolla.Auto tuntuu jopa yllättävän ripeältä. Selitys löytyy yhdeksänvaihteisesta automaatista. Dieselmallit ovat saatavissa myös kuusivaihteisella käsivaihteistolla.Kadulta maastoonNelivetojärjestelmänä on monista poikittaismoottorisista nelivetoisista perheautoista tuttu Haldex-järjestelmä. Vaihteistolta voima viedään etutasauspyörästön lisäksi takatasauspyörästölle, jonka yhteyteen rakennettu sähköisesti ohjattu kytkin säätelee takapyörille välittyvää voimaa. Olosuhteiden salliessa auton annetaan edetä etuvetoisena.Pikaisen lumessa ryömimisen perusteella nelivetojärjestelmä toimii kelvollisesti katumaasturiluokkaan. Sen tukena on Terrain Response -järjestelmä, jonka kytkimellä valitaan renkaiden alla oleva maastotyyppi vaihtoehdoista ruoho/hiekka/lumi ja muta/urat.Pehmeässä suojalumessa järjestelmä tuntuu varovan renkaat kuoppaan kaivavaa sutimista.Maantieominaisuudet ovat kunnossa. Discovery Sport taittuu mutkiin henkilöautomaisesti kallistelematta, itse asiassa korkea istuma-asento häivyttää vauhdintunteen tehokkaasti.Pientä moitittavaa löytyy iskunvaimennuksesta, joka ajoittain välittää terävien saumojen tärähdyksiä koriin. Suuremmissa heitoissa voi aistia korin tekevän laajempia liikkeitä kuin olisi tarpeen.Laadukasta askeettisuuttaEtuistuimien säädöt ovat hintaluokka huomioiden turhan suppeat. Istuimen etureunan korkeutta ei voi säätää erikseen, mikä voi johtaa puutteelliseen reisitukeen. Muilta osin mukavuuspuoli on kunnossa. Etenkin melutaso pysyy miellyttävän alhaisena.Sisätilojen muotoilussa on käytetty paljon nahalla verhottuja tasaisia pintoja ja yksinkertaisia muotoja. Vaikutelma on askeettinen mutta laadukas.Käynnistettässä keskikonsolista nouseva pyöreä vaihteenvalitsin näyttää hienolle, mutta perinteinen vaihdekeppi on huomattavasti mukavampi käyttää.Edullisimmillaan Discovery Sportiin pääsee käsiksi 47 420 eurolla. Se riittää nelivetoiseen 150 hevosvoimaiseen käsivaihteiseen dieseliin. Kilpailijoista esimerkiksi BMW X3 tarjoaa 40 hevosvoimaa enemmän tehoa halvimmillaankin, mutta maksaa noin 10 000 euroa enemmän.Siis suunnilleen saman verran kuin vastaavan tehoinen Discovery Sport. Vaihtoehtojen puutteesta katumaasturivalinta ei ainakaan jää kiinni.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Land Rover Discovery Sport SD4 Hinta alkaen 47 421 € Koeajetun auton hinta varusteineen 76 744 € Ajoneuvovero 157 €/ v Käyttövoimavero 679 €/ v Moottori 2 179 cm³, dieselmoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500 r/min Vääntö 420 Nm (1750 r/min) Vääntö 420 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 4589 mm, leveys 2069 mm, korkeus 1724 mm, akseliväli 2741 mm Tavaratila: 479–689 l Omamassa: 1863 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 200 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen