31.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: seikkailullinen Land Rover Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maasturi on kotonaan kaduilla, mutta metsään tekisi mieli. Hyvää: joustavat tila-ratkaisut, kyvyt tiellä ja maastossa. Huonoa: vaihteenvalitsin varauksin. Discovery. Maastoautolle on vaikea keksiä upeampaa nimeä kuin viittaus menestyksekkääseen seikkailuun. Land Roverin mallistoon vuonna 1989 saapunut suuri maastoauto asettui työkonemaisen Defenderin ja aristokraattien metsästysvaunu Range Roverin välimaastoon.Yhdeksänkymmentäluvun katumaasturibuumi laajensi Land Roverin mallistoa kaupunkia kohti. Freelanderin itsekantava teräskori ja huomattavasti merkin aiempia malleja yksinkertaisempi nelivetotekniikka olivat uusia suuntauksia.Kahden sukupolven jälkeen Freelander jätettiin unholaan. Maaliskuussa sen korvaajaksi saapuu Sport-lisänimen saanut Discovery. Yhteisestä kantanimestä huolimatta Discovery Sport on täysin eri auto kuin varsinainen Discovery.Uutuusauton perusrakenne ja suuri osa keulaa on yhtäläistä Range Rover Evoque -mallin kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmannen rivin ahtauttaUlkomitoiltaan esimerkiksi Audi Q5 ja Volvo XC60 ova hyvin lähellä Discovery Sportia. Monista kilpailijoistaan poiketen Land Roverin voi tilata myös seitsenpaikkaisena. Tavaratilan alle taipuvat kolmannen penkkirivin istuimet eivät tarjoa järin suuria tiloja.Istumakorkeus nousee rivi riviltä paremman näkyvyyden takaamiseksi. Keskiriviä voi myös säätää pituussuunnassa, joten tavaratilan vetoisuus vaihtelee 479–689 litran välillä.Discovery Sport tulee kokemaan moottoriruletin. Aluksi tarjolla on Fordin valmistamat nelisylinteriset bensiini- ja dieselmoottorit, mutta kuluvan vuoden aikana tilalle tuodaan Jaguar Land Rover -konsernin omia Ingenium-moottoriperheen tuotteita.Koeajoauton dieselmoottori on 2,2-litrainen ja 190 hevosvoimainen. Sen rinnalla Discovery Sportia toimitetaan 150 hevosvoiman dieselversiolla ja kaksilitraisella 240 hevosvoiman bensiiniturbolla.Auto tuntuu jopa yllättävän ripeältä. Selitys löytyy yhdeksänvaihteisesta automaatista. Dieselmallit ovat saatavissa myös kuusivaihteisella käsivaihteistolla.Kadulta maastoonNelivetojärjestelmänä on monista poikittaismoottorisista nelivetoisista perheautoista tuttu Haldex-järjestelmä. Vaihteistolta voima viedään etutasauspyörästön lisäksi takatasauspyörästölle, jonka yhteyteen rakennettu sähköisesti ohjattu kytkin säätelee takapyörille välittyvää voimaa. Olosuhteiden salliessa auton annetaan edetä etuvetoisena.Pikaisen lumessa ryömimisen perusteella nelivetojärjestelmä toimii kelvollisesti katumaasturiluokkaan. Sen tukena on Terrain Response -järjestelmä, jonka kytkimellä valitaan renkaiden alla oleva maastotyyppi vaihtoehdoista ruoho/hiekka/lumi ja muta/urat.Pehmeässä suojalumessa järjestelmä tuntuu varovan renkaat kuoppaan kaivavaa sutimista.Maantieominaisuudet ovat kunnossa. Discovery Sport taittuu mutkiin henkilöautomaisesti kallistelematta, itse asiassa korkea istuma-asento häivyttää vauhdintunteen tehokkaasti.Pientä moitittavaa löytyy iskunvaimennuksesta, joka ajoittain välittää terävien saumojen tärähdyksiä koriin. Suuremmissa heitoissa voi aistia korin tekevän laajempia liikkeitä kuin olisi tarpeen.Laadukasta askeettisuuttaEtuistuimien säädöt ovat hintaluokka huomioiden turhan suppeat. Istuimen etureunan korkeutta ei voi säätää erikseen, mikä voi johtaa puutteelliseen reisitukeen. Muilta osin mukavuuspuoli on kunnossa. Etenkin melutaso pysyy miellyttävän alhaisena.Sisätilojen muotoilussa on käytetty paljon nahalla verhottuja tasaisia pintoja ja yksinkertaisia muotoja. Vaikutelma on askeettinen mutta laadukas.Käynnistettässä keskikonsolista nouseva pyöreä vaihteenvalitsin näyttää hienolle, mutta perinteinen vaihdekeppi on huomattavasti mukavampi käyttää.Edullisimmillaan Discovery Sportiin pääsee käsiksi 47 420 eurolla. Se riittää nelivetoiseen 150 hevosvoimaiseen käsivaihteiseen dieseliin. Kilpailijoista esimerkiksi BMW X3 tarjoaa 40 hevosvoimaa enemmän tehoa halvimmillaankin, mutta maksaa noin 10 000 euroa enemmän.Siis suunnilleen saman verran kuin vastaavan tehoinen Discovery Sport. Vaihtoehtojen puutteesta katumaasturivalinta ei ainakaan jää kiinni.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Land Rover Discovery Sport SD4 Hinta alkaen 47 421 € Koeajetun auton hinta varusteineen 76 744 € Ajoneuvovero 157 €/ v Käyttövoimavero 679 €/ v Moottori 2 179 cm³, dieselmoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500 r/min Vääntö 420 Nm (1750 r/min) Vääntö 420 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 4589 mm, leveys 2069 mm, korkeus 1724 mm, akseliväli 2741 mm Tavaratila: 479–689 l Omamassa: 1863 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 200 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä