27.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: tilava pikkuauto Honda Jazz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikkuautoluokan tilavin. Hyvää: runsaat tilat, muunneltavuus, turvavarustelu. Huonoa: puhditon moottori. Honda Jazz on vuoden 2001 ensiesittelystään lähtien ollut tilankäytön mestari. Nyt esitelty kolmas sukupolvi on aiempiakin etevämpi. Tilan puolesta kilpailijoiksi eivät oikeastaan enää kelpaa tavalliset pikkuautot, vaan joko pienet tila-autot tai jopa C-segmentin luukkuperät. Myös tilan ja hinnan suhde on kohdallaan, Jazzin laskeneet hinnat alkavat nyt 17 000 eurosta. Suomessa myynti alkaa lokakuussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hulppeat tilat Honda on loihtinut pikkuauton nelimetriseen koriin perheauton sisätilat. Kulmikas muoto on käytetty tehokkaasti. Uutuuden lisäsenteistä osa on käytetty keulan törmäysvyöhykkeisiin, mutta akselivälin pidennys on kohentanut takajalkatilat edustusautoluokkaan. Apukuskin selkänojan voi kaataa takamatkustajan divaaniksi. Kolmelle aikuiselle takapenkkiä ei sentään voi suositella. Tavaratila on luokan suurimpia ja nostokynnys matala. Perusta muunneltavuudelle on bensiinitankin sijainti etuistuimien alla. Näin takapenkki laskeutuu kaadettuna alemmas tasaiseksi pohjaksi tai istuinosa nostettuna takajalkatilassa voi kuljettaa korkeita esineitä. Jo Trend-perusvarustus kattaa kaiken oleellisen hätäjarrutusavustimineen, Comfort (+ 1 200 e) tuo lisää elektronisia turvavarusteita sekä seitsentuumaisen monitoiminäytön ja Elegance (+ 2 100 e) vielä lisää mukavuusherkkuja. Ahtamaton moottori Moottorin valinta Jazziin on helppoa, tästä lähin vaihtoehtoja on yksi. Uusi 1,3-litrainen nelisylinterinen on tehokkaampi kuin vanha 1,4 ja taloudellisempi kuin entinen 1,2. Dieselinä Jazzia ei ole tehty ja nyt hybridimalli poistuu Euroopan markkinoilta. Uuden moottorin venttiilien avautumista ja ajoitusta ohjataan sähköisesti. Yhdessä korkean puristussuhteen kanssa voidaan alhaisella kuormituksella käyttää taloudellisempaa Atkinson-työkiertoa ja suorituskykyä vaadittaessa palata normaaliin venttiilienajoitukseen. Vaihteistoon on lisätty kuudes pykälä. Näin viiden vaihteen välityksiä on lyhennetty kiihtyvyyden parantamiseksi ja kuudes on optimoitu taloudellisen pitkäksi. Vaihtoehtona on periaatteessa portaaton CVT-vaihteisto (+ 1 600 e). Kevyempi perusrakenne Jazz puurtaa nöyrästi rauhallisessa ajossa, mutta ahtamattoman moottorin huipputeho piilee vasta isoilla kierroksilla. Ripeisiin kiihdytyksiin moottoria on huudatettava surutta ja vaihteita käytettävä ahkerasti. CVT:n valitseva selviää helpommalla, mutta joutuu kuuntelemaan moottorin parkua vielä enemmän. CVT on keskimääräistä kuljettajaa etevämpi ja selviää pienemmällä kulutuksella, jopa alle viiden litran satasella. Jazzin perusrakenne on aiempaa kevyempi, mutta silti jäykempi. Jousitus on säädetty napakammaksi eurooppalaisten toiveiden mukaan, mutta silti korkea auto kallistelee. Ohjaus on nopeampi kuin ennen, mutta keskialue kaipaisi lisää tunnokkuutta. Kaikesta päätellen Jazzia on sävelletty kaupunkikäyttö etusijalla. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Honda Jazz 1.3 Comfort Hinta alkaen 18 190 € Moottori Bensiinimoottori 1 317 cm³, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 75 kW (102 hv), 6000 r/min Vääntö 123 Nm (5000 r/min) Vääntö 123 Nm (5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku