7.3.2020 Ajoneuvot Konseptiauto Renault Morphoz venyy matka-ajoon ja kutistuu kaupunkiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos Genevessä olisi ollut autonäyttely, oltaisiin siellä nähty myös Renaultin uusin konseptiauto. Morphoz on aulamainen katumaasturi, joka poimii lisäsenttejä ja lisäakun lähtiessään kaupunkien ulkopuolelle. Uudelle CMF-EV-pohjarakenteelle perustuva Renault Morphoz kuulostaa paperilla villimmältä, kuin mihin konseptin kanssa on tyydytty. Keskikokoisen katumaasturin muuntautumiskyvyn ääripäät ovat melko maltilliset, mutta valmistajan näkemys lainattavista lisäakuista saattaa sisältää totuuden siemenen. Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin CMF-EV-pohjarakenne on suunniteltu erityisesti tulevaisuuden sähköautoprojekteja varten. Pohjalevyn tavoite on puskea pyörät ajoneuvon kulmiin, venyttäen akseliväliä ja vähentäen etu- ja takaylityksiä. Viirtaviivaistettu akku ei Renaultin mukaan tarkoita korkeaa maavaraa tai korkeaa kattolinjaa. Sähkömoottorin säästämä tila puolestaan tarkoittaa lyhyempää konepeltiä ja kojelaudan siirtymistä eteenpäin matkustamossa, joten ihmisille ja matkatavaroille jää enemmän tilaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi auto, kaksi tilaa Renault Morphoz toteuttaa uuden pohjalevyn mahdollisuuksia konseptiautolla, joka näyttää yllättävän muhkealta keulan ja korkeuden osalta. Auton leveys on aina kaksi metriä, korkeuden ollessa 1,55 metriä. Katumaasturia ja tila-autoa yhdistelevä auto on suunniteltu City-ajotilassa kaupunkiin, joten 4,40 metrin pituus tarkoittaa 2,73 metrin akseliväliä. Tuolloin autossa on 40 kilowattitunnin akku, jolle luvataan peräti 400 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella. Huipputeho on 100 kW. Renaultin mukaan ratkaisu riittää käyttäjien tarpeisiin 90% ajasta. Matkatilassa Renault Morphoz venyy 4,80 metriin ja sen akseliväli on 2,93 metriä. Lisätila on suunnattu takamatkustajien jalkatilaan ja tavaratilaan. Samalla ajoneuvo avaa keulan jäähdytysaukkoja enemmän nopeampaa maantieajoa varten. Huipputeho on kasvatettu 160 kW:iin. Etulokasuojan mustakeltainen yksityiskohta muistuttaa pidennetystä tilasta. Renaultin mukaan samanlainen väriyhdistelmä näkemään myös tulevissa sähköautomalleissa ja ratkaisu on viittaus Type DG:n kaltaisten mallien etulokasuojiin 1910–1920-luvuilta. Matkatilan kanssa on tarjolla myös erikoinen Travel Extender -ratkaisu, jossa Morphozin pohjaan lisätään ylimääräinen 50 kWh akku pidempiä sukulaisvisiittejä varten. Yhteensä 90 kWh -akkuyhdistelmällä Morphozille luvataan noin 700 kilometriä toimintamatkaa moottoritieajon korkeampi sähkönkulutus huomioiden. Reissun jälkeen ylimääräinen akku palautetaan, jolloin sitä voidaan käyttää myös muissa infrastruktuurin vaatimissa hankkeissa, kuten sähköpyörien latausasemassa. Renault uskoo vahvasti, että jokainen ajoneuvo ei tarvitse kookkaita akkuja, säästäen resursseja muillekin. Suunniteltu älykaupunkeihin Induktiolatauksella itse Morphoz voidaan ladata joko yhteensopivassa parkkiruudussa tai jopa oikeanlaista tieosuutta ajamalla. Auton oma akku on yhteensopiva V2G-ratkaisujen kanssa, joten Morphoz voi tarjota sähköverkolle tukea kulutushuippujen hetkellä. Myös latausasemassa olevat matka-akut voivat tukea sähköverkkoa. Kuljettajan tehtävää helpotetaan kolmannen tason autonomialla (Level 3), Vaikka ajoneuvo osaa selviytyä ruuhka-ajosta, on kuljettajan oltava valmis ottamaan auto hallintaansa muutaman sekunnin varoitusajalla. Tästä syystä Morphozin ohjauspyörä on aina käytettävissä ja kuljettajan istuin ei ole käännettävissä ympäri. Etumatkustajan istuin on keikautettavissa ympäri, jolloin reisituki ja niskatuki vaihtavat tehtäviä. Matkustajia hellitään erityisesti pitkän akselivälin matkustustilassa, lisäpituuden tuntuessa erityisesti jalkatiloissa. Etumatkustajan istuin on kipattavissa ympäri aulamaisen yhteistilan luomiseksi. Takamatkustjien kyynärnojaan on piilotettu tietokone, jolla voi pelata esimerkiksi pelejä. Morphoz on varustettu myös tekoälyavustajalla ja erilaisilla hyvinvointiohjelmilla, ja auton kattavaa valaistusta hyödynnetään auton tilasta viestitettäessä ja tunnelman luomisessa. Ja vaikka Renault uskoo vielä yksityisomistuksen voimaan tulevaisuudessakin, on Morphoziin rakennettu valmius auton jakamiseen erityisesti lähipiirissä. Vaikka Morphoz tuskin saapuu sellaisenaan tuotantoon edes 2055, nähdään auton yksityiskohtia Renaultin mukaan sen tulevissa sähköautomalleissa. Etulokasuojien mustakeltaisten yksityiskohtien lisäksi ainakin valoihin viitataan maistiaisena tulevista sähkö-Renaulteista. Lähde ja kuvat: Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?