7.3.2020 Ajoneuvot Konseptiauto Renault Morphoz venyy matka-ajoon ja kutistuu kaupunkiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos Genevessä olisi ollut autonäyttely, oltaisiin siellä nähty myös Renaultin uusin konseptiauto. Morphoz on aulamainen katumaasturi, joka poimii lisäsenttejä ja lisäakun lähtiessään kaupunkien ulkopuolelle. Uudelle CMF-EV-pohjarakenteelle perustuva Renault Morphoz kuulostaa paperilla villimmältä, kuin mihin konseptin kanssa on tyydytty. Keskikokoisen katumaasturin muuntautumiskyvyn ääripäät ovat melko maltilliset, mutta valmistajan näkemys lainattavista lisäakuista saattaa sisältää totuuden siemenen. Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin CMF-EV-pohjarakenne on suunniteltu erityisesti tulevaisuuden sähköautoprojekteja varten. Pohjalevyn tavoite on puskea pyörät ajoneuvon kulmiin, venyttäen akseliväliä ja vähentäen etu- ja takaylityksiä. Viirtaviivaistettu akku ei Renaultin mukaan tarkoita korkeaa maavaraa tai korkeaa kattolinjaa. Sähkömoottorin säästämä tila puolestaan tarkoittaa lyhyempää konepeltiä ja kojelaudan siirtymistä eteenpäin matkustamossa, joten ihmisille ja matkatavaroille jää enemmän tilaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi auto, kaksi tilaa Renault Morphoz toteuttaa uuden pohjalevyn mahdollisuuksia konseptiautolla, joka näyttää yllättävän muhkealta keulan ja korkeuden osalta. Auton leveys on aina kaksi metriä, korkeuden ollessa 1,55 metriä. Katumaasturia ja tila-autoa yhdistelevä auto on suunniteltu City-ajotilassa kaupunkiin, joten 4,40 metrin pituus tarkoittaa 2,73 metrin akseliväliä. Tuolloin autossa on 40 kilowattitunnin akku, jolle luvataan peräti 400 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella. Huipputeho on 100 kW. Renaultin mukaan ratkaisu riittää käyttäjien tarpeisiin 90% ajasta. Matkatilassa Renault Morphoz venyy 4,80 metriin ja sen akseliväli on 2,93 metriä. Lisätila on suunnattu takamatkustajien jalkatilaan ja tavaratilaan. Samalla ajoneuvo avaa keulan jäähdytysaukkoja enemmän nopeampaa maantieajoa varten. Huipputeho on kasvatettu 160 kW:iin. Etulokasuojan mustakeltainen yksityiskohta muistuttaa pidennetystä tilasta. Renaultin mukaan samanlainen väriyhdistelmä näkemään myös tulevissa sähköautomalleissa ja ratkaisu on viittaus Type DG:n kaltaisten mallien etulokasuojiin 1910–1920-luvuilta. Matkatilan kanssa on tarjolla myös erikoinen Travel Extender -ratkaisu, jossa Morphozin pohjaan lisätään ylimääräinen 50 kWh akku pidempiä sukulaisvisiittejä varten. Yhteensä 90 kWh -akkuyhdistelmällä Morphozille luvataan noin 700 kilometriä toimintamatkaa moottoritieajon korkeampi sähkönkulutus huomioiden. Reissun jälkeen ylimääräinen akku palautetaan, jolloin sitä voidaan käyttää myös muissa infrastruktuurin vaatimissa hankkeissa, kuten sähköpyörien latausasemassa. Renault uskoo vahvasti, että jokainen ajoneuvo ei tarvitse kookkaita akkuja, säästäen resursseja muillekin. Suunniteltu älykaupunkeihin Induktiolatauksella itse Morphoz voidaan ladata joko yhteensopivassa parkkiruudussa tai jopa oikeanlaista tieosuutta ajamalla. Auton oma akku on yhteensopiva V2G-ratkaisujen kanssa, joten Morphoz voi tarjota sähköverkolle tukea kulutushuippujen hetkellä. Myös latausasemassa olevat matka-akut voivat tukea sähköverkkoa. Kuljettajan tehtävää helpotetaan kolmannen tason autonomialla (Level 3), Vaikka ajoneuvo osaa selviytyä ruuhka-ajosta, on kuljettajan oltava valmis ottamaan auto hallintaansa muutaman sekunnin varoitusajalla. Tästä syystä Morphozin ohjauspyörä on aina käytettävissä ja kuljettajan istuin ei ole käännettävissä ympäri. Etumatkustajan istuin on keikautettavissa ympäri, jolloin reisituki ja niskatuki vaihtavat tehtäviä. Matkustajia hellitään erityisesti pitkän akselivälin matkustustilassa, lisäpituuden tuntuessa erityisesti jalkatiloissa. Etumatkustajan istuin on kipattavissa ympäri aulamaisen yhteistilan luomiseksi. Takamatkustjien kyynärnojaan on piilotettu tietokone, jolla voi pelata esimerkiksi pelejä. Morphoz on varustettu myös tekoälyavustajalla ja erilaisilla hyvinvointiohjelmilla, ja auton kattavaa valaistusta hyödynnetään auton tilasta viestitettäessä ja tunnelman luomisessa. Ja vaikka Renault uskoo vielä yksityisomistuksen voimaan tulevaisuudessakin, on Morphoziin rakennettu valmius auton jakamiseen erityisesti lähipiirissä. Vaikka Morphoz tuskin saapuu sellaisenaan tuotantoon edes 2055, nähdään auton yksityiskohtia Renaultin mukaan sen tulevissa sähköautomalleissa. Etulokasuojien mustakeltaisten yksityiskohtien lisäksi ainakin valoihin viitataan maistiaisena tulevista sähkö-Renaulteista. Lähde ja kuvat: Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe