7.3.2020 Ajoneuvot Konseptiauto Renault Morphoz venyy matka-ajoon ja kutistuu kaupunkiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos Genevessä olisi ollut autonäyttely, oltaisiin siellä nähty myös Renaultin uusin konseptiauto. Morphoz on aulamainen katumaasturi, joka poimii lisäsenttejä ja lisäakun lähtiessään kaupunkien ulkopuolelle. Uudelle CMF-EV-pohjarakenteelle perustuva Renault Morphoz kuulostaa paperilla villimmältä, kuin mihin konseptin kanssa on tyydytty. Keskikokoisen katumaasturin muuntautumiskyvyn ääripäät ovat melko maltilliset, mutta valmistajan näkemys lainattavista lisäakuista saattaa sisältää totuuden siemenen.Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin CMF-EV-pohjarakenne on suunniteltu erityisesti tulevaisuuden sähköautoprojekteja varten. Pohjalevyn tavoite on puskea pyörät ajoneuvon kulmiin, venyttäen akseliväliä ja vähentäen etu- ja takaylityksiä. Viirtaviivaistettu akku ei Renaultin mukaan tarkoita korkeaa maavaraa tai korkeaa kattolinjaa. Sähkömoottorin säästämä tila puolestaan tarkoittaa lyhyempää konepeltiä ja kojelaudan siirtymistä eteenpäin matkustamossa, joten ihmisille ja matkatavaroille jää enemmän tilaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi auto, kaksi tilaaRenault Morphoz toteuttaa uuden pohjalevyn mahdollisuuksia konseptiautolla, joka näyttää yllättävän muhkealta keulan ja korkeuden osalta. Auton leveys on aina kaksi metriä, korkeuden ollessa 1,55 metriä. Katumaasturia ja tila-autoa yhdistelevä auto on suunniteltu City-ajotilassa kaupunkiin, joten 4,40 metrin pituus tarkoittaa 2,73 metrin akseliväliä. Tuolloin autossa on 40 kilowattitunnin akku, jolle luvataan peräti 400 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella. Huipputeho on 100 kW. Renaultin mukaan ratkaisu riittää käyttäjien tarpeisiin 90% ajasta.Matkatilassa Renault Morphoz venyy 4,80 metriin ja sen akseliväli on 2,93 metriä. Lisätila on suunnattu takamatkustajien jalkatilaan ja tavaratilaan. Samalla ajoneuvo avaa keulan jäähdytysaukkoja enemmän nopeampaa maantieajoa varten. Huipputeho on kasvatettu 160 kW:iin. Etulokasuojan mustakeltainen yksityiskohta muistuttaa pidennetystä tilasta. Renaultin mukaan samanlainen väriyhdistelmä näkemään myös tulevissa sähköautomalleissa ja ratkaisu on viittaus Type DG:n kaltaisten mallien etulokasuojiin 1910–1920-luvuilta.Matkatilan kanssa on tarjolla myös erikoinen Travel Extender -ratkaisu, jossa Morphozin pohjaan lisätään ylimääräinen 50 kWh akku pidempiä sukulaisvisiittejä varten. Yhteensä 90 kWh -akkuyhdistelmällä Morphozille luvataan noin 700 kilometriä toimintamatkaa moottoritieajon korkeampi sähkönkulutus huomioiden. Reissun jälkeen ylimääräinen akku palautetaan, jolloin sitä voidaan käyttää myös muissa infrastruktuurin vaatimissa hankkeissa, kuten sähköpyörien latausasemassa. Renault uskoo vahvasti, että jokainen ajoneuvo ei tarvitse kookkaita akkuja, säästäen resursseja muillekin.Suunniteltu älykaupunkeihinInduktiolatauksella itse Morphoz voidaan ladata joko yhteensopivassa parkkiruudussa tai jopa oikeanlaista tieosuutta ajamalla. Auton oma akku on yhteensopiva V2G-ratkaisujen kanssa, joten Morphoz voi tarjota sähköverkolle tukea kulutushuippujen hetkellä. Myös latausasemassa olevat matka-akut voivat tukea sähköverkkoa.Kuljettajan tehtävää helpotetaan kolmannen tason autonomialla (Level 3), Vaikka ajoneuvo osaa selviytyä ruuhka-ajosta, on kuljettajan oltava valmis ottamaan auto hallintaansa muutaman sekunnin varoitusajalla. Tästä syystä Morphozin ohjauspyörä on aina käytettävissä ja kuljettajan istuin ei ole käännettävissä ympäri.Etumatkustajan istuin on keikautettavissa ympäri, jolloin reisituki ja niskatuki vaihtavat tehtäviä.Matkustajia hellitään erityisesti pitkän akselivälin matkustustilassa, lisäpituuden tuntuessa erityisesti jalkatiloissa. Etumatkustajan istuin on kipattavissa ympäri aulamaisen yhteistilan luomiseksi. Takamatkustjien kyynärnojaan on piilotettu tietokone, jolla voi pelata esimerkiksi pelejä.Morphoz on varustettu myös tekoälyavustajalla ja erilaisilla hyvinvointiohjelmilla, ja auton kattavaa valaistusta hyödynnetään auton tilasta viestitettäessä ja tunnelman luomisessa. Ja vaikka Renault uskoo vielä yksityisomistuksen voimaan tulevaisuudessakin, on Morphoziin rakennettu valmius auton jakamiseen erityisesti lähipiirissä.Vaikka Morphoz tuskin saapuu sellaisenaan tuotantoon edes 2055, nähdään auton yksityiskohtia Renaultin mukaan sen tulevissa sähköautomalleissa. Etulokasuojien mustakeltaisten yksityiskohtien lisäksi ainakin valoihin viitataan maistiaisena tulevista sähkö-Renaulteista. Lähde ja kuvat: Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?