7.3.2020 Ajoneuvot Konseptiauto Renault Morphoz venyy matka-ajoon ja kutistuu kaupunkiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos Genevessä olisi ollut autonäyttely, oltaisiin siellä nähty myös Renaultin uusin konseptiauto. Morphoz on aulamainen katumaasturi, joka poimii lisäsenttejä ja lisäakun lähtiessään kaupunkien ulkopuolelle. Uudelle CMF-EV-pohjarakenteelle perustuva Renault Morphoz kuulostaa paperilla villimmältä, kuin mihin konseptin kanssa on tyydytty. Keskikokoisen katumaasturin muuntautumiskyvyn ääripäät ovat melko maltilliset, mutta valmistajan näkemys lainattavista lisäakuista saattaa sisältää totuuden siemenen.Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin CMF-EV-pohjarakenne on suunniteltu erityisesti tulevaisuuden sähköautoprojekteja varten. Pohjalevyn tavoite on puskea pyörät ajoneuvon kulmiin, venyttäen akseliväliä ja vähentäen etu- ja takaylityksiä. Viirtaviivaistettu akku ei Renaultin mukaan tarkoita korkeaa maavaraa tai korkeaa kattolinjaa. Sähkömoottorin säästämä tila puolestaan tarkoittaa lyhyempää konepeltiä ja kojelaudan siirtymistä eteenpäin matkustamossa, joten ihmisille ja matkatavaroille jää enemmän tilaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi auto, kaksi tilaaRenault Morphoz toteuttaa uuden pohjalevyn mahdollisuuksia konseptiautolla, joka näyttää yllättävän muhkealta keulan ja korkeuden osalta. Auton leveys on aina kaksi metriä, korkeuden ollessa 1,55 metriä. Katumaasturia ja tila-autoa yhdistelevä auto on suunniteltu City-ajotilassa kaupunkiin, joten 4,40 metrin pituus tarkoittaa 2,73 metrin akseliväliä. Tuolloin autossa on 40 kilowattitunnin akku, jolle luvataan peräti 400 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella. Huipputeho on 100 kW. Renaultin mukaan ratkaisu riittää käyttäjien tarpeisiin 90% ajasta.Matkatilassa Renault Morphoz venyy 4,80 metriin ja sen akseliväli on 2,93 metriä. Lisätila on suunnattu takamatkustajien jalkatilaan ja tavaratilaan. Samalla ajoneuvo avaa keulan jäähdytysaukkoja enemmän nopeampaa maantieajoa varten. Huipputeho on kasvatettu 160 kW:iin. Etulokasuojan mustakeltainen yksityiskohta muistuttaa pidennetystä tilasta. Renaultin mukaan samanlainen väriyhdistelmä näkemään myös tulevissa sähköautomalleissa ja ratkaisu on viittaus Type DG:n kaltaisten mallien etulokasuojiin 1910–1920-luvuilta.Matkatilan kanssa on tarjolla myös erikoinen Travel Extender -ratkaisu, jossa Morphozin pohjaan lisätään ylimääräinen 50 kWh akku pidempiä sukulaisvisiittejä varten. Yhteensä 90 kWh -akkuyhdistelmällä Morphozille luvataan noin 700 kilometriä toimintamatkaa moottoritieajon korkeampi sähkönkulutus huomioiden. Reissun jälkeen ylimääräinen akku palautetaan, jolloin sitä voidaan käyttää myös muissa infrastruktuurin vaatimissa hankkeissa, kuten sähköpyörien latausasemassa. Renault uskoo vahvasti, että jokainen ajoneuvo ei tarvitse kookkaita akkuja, säästäen resursseja muillekin.Suunniteltu älykaupunkeihinInduktiolatauksella itse Morphoz voidaan ladata joko yhteensopivassa parkkiruudussa tai jopa oikeanlaista tieosuutta ajamalla. Auton oma akku on yhteensopiva V2G-ratkaisujen kanssa, joten Morphoz voi tarjota sähköverkolle tukea kulutushuippujen hetkellä. Myös latausasemassa olevat matka-akut voivat tukea sähköverkkoa.Kuljettajan tehtävää helpotetaan kolmannen tason autonomialla (Level 3), Vaikka ajoneuvo osaa selviytyä ruuhka-ajosta, on kuljettajan oltava valmis ottamaan auto hallintaansa muutaman sekunnin varoitusajalla. Tästä syystä Morphozin ohjauspyörä on aina käytettävissä ja kuljettajan istuin ei ole käännettävissä ympäri.Etumatkustajan istuin on keikautettavissa ympäri, jolloin reisituki ja niskatuki vaihtavat tehtäviä.Matkustajia hellitään erityisesti pitkän akselivälin matkustustilassa, lisäpituuden tuntuessa erityisesti jalkatiloissa. Etumatkustajan istuin on kipattavissa ympäri aulamaisen yhteistilan luomiseksi. Takamatkustjien kyynärnojaan on piilotettu tietokone, jolla voi pelata esimerkiksi pelejä.Morphoz on varustettu myös tekoälyavustajalla ja erilaisilla hyvinvointiohjelmilla, ja auton kattavaa valaistusta hyödynnetään auton tilasta viestitettäessä ja tunnelman luomisessa. Ja vaikka Renault uskoo vielä yksityisomistuksen voimaan tulevaisuudessakin, on Morphoziin rakennettu valmius auton jakamiseen erityisesti lähipiirissä.Vaikka Morphoz tuskin saapuu sellaisenaan tuotantoon edes 2055, nähdään auton yksityiskohtia Renaultin mukaan sen tulevissa sähköautomalleissa. Etulokasuojien mustakeltaisten yksityiskohtien lisäksi ainakin valoihin viitataan maistiaisena tulevista sähkö-Renaulteista. Lähde ja kuvat: Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon