14.8.2021 Ajoneuvot Koripajassa urheiluauton tulevaisuus? Lotus Type 62/2 by Radford Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ollaanko urheiluautoissa siirtymässä suurten valmistajien sarjatuotannosta koripajojen yksilöllisiin autoihin? Lotus Type 62/2 by Radford herättää kysymyksiä. Monelle lienee tuttu muun muassa sellainen italialainen koripaja kuin Zagato. Eräs saarivaltion nimekkäimmistä saman alan tekijöistä tekee paluun. Lotus Type 62/2 by Radford on siten paljon enemmän kuin yksi uusi urheiluautovaihtoehto.Se on auto, jonka Radford on kehittänyt yhteistyössä Lotuksen kanssa – jo tämä on iso asia. Tämän lisäksi kyseessä on ilahduttava poikkeus sähköistämisen suuntaan säntäävien autonvalmistajien joukossa. Pieni ja kevyt kaksipaikkainen urheiluauto on raikkaan yksinkertainen tuote.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLotus Type 62/2 by RadfordTulevan auton virallinen nimi on oikeastaan Lotus Type 62/2 coachbuilt by Radford, mutta lyhensimme sitä hieman. Nimi vihjaakin kyseessä olevan Lotuksen perustalle rakentuva urheiluauto uudenlaisella korituksella.Näin perusrakenne on Lotuksen kaikkien sarjatuotantoautojen tapaan niitattua ja liimattua alumiinia. Lehdistötiedote ei kerro minkä mallin pohjalle Type 62/2 on rakennettu, mutta joka tapauksessa se on nähnyt melkoisia muutoksia. Radford on suunnitellut taka-apurungon uusiksi kevytmetalliputkesta ja katto on hiilikuitua.Korin ulkokuori on on valmistettu hiilikuitukomposiitista, joka on luonnollisesti selvästi alumiinia kevyempää. Piensarjatuotannon kannalta se on myös selvästi järkevämpi valmistusmateriaali. Tätä löytyy koko etuosasta, lokasuojista, ovista sekä takakyljistä.Kokonaisuus on vain 1 153 millimetriä korkea ja kuvista voi päätellä kyseessä olevan muutenkin pieni auto. Tämä yhdessä kevytmateriaalitekniikan kanssa lupailee kevyttä lopputulosta. Radford on arvioinut lopputuloksen painavan noin 1 000 kilogrammaa ilman nesteitä ja matkaajia.Lotukseen verrattuna tämä tarkoittaisi sen olevan lähellä V6-moottorilla varustettua Exige S -mallia. Autosta on tarkoitus valmistaa kahta versiota, joista ensimmäinen on suunnattu enemmän kadulla ja jälkimmäinen olisi Lotuksen maineikkaalle kilpaväritykselle rakentuva "Gold Leaf".Molemmissa malleissa on joka tapauksessa sekarengastus, sillä perusmallissa on etuakselilla 17-tuumaiset ja taka-akselilla 18-tuumaiset vanteet. Gold Leaf kasvattaa molempien kokoa tuumalla. Jarruista kerrotaan etuakselilta löytyvän AP Racingin nelimäntäiset satulat ja mielenkiintoisena yksityiskohtana ohjaus on täysin tehostamaton.Mekaanisesti ahdettu 3,5l V6Moottorina on mekaanisesti ahdettu 3,5-litrainen V6, eli Toyotan toimittama esimerkiksi Evorasta tuttu voimanpesä. Perusmalleissa siitä puristetaan noin 430 hevosvoimaa ja Gold Leaf tulee saamaan noin 500 hevosvoimaa. Putkisto on valmistettu aina titaanista.Voima välitetään takapyörille joko kuusipykäläisen manuaalivaihteiston tai seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Erityisesti jälkimmäinen on mielenkiintoinen, sillä Lotus ei tarjoa tällä hetkellä V6-moottorin ja kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmää. Rashford ei ole kertonut lehdistötiedotteessa mistä tämä vaihteisto on peräisin.Yhtä lailla arvailun varaan jää auton koko sisusta, sillä yhtään kuvaakaan ei ole julkistettu. Tällä saralla voisi siis arvata vielä riittävän töitä.Lotus Type 62/2 by Radford jää 62 kappaleen piensarjaksi, mutta hintaa ei ole vielä paljastettu. Voisiko tämänkaltainen koripajojen piensarjatuotanto olla polttomoottoriautojen tulevaisuus autonvalmistajien kiirehtiessä täyssähköisyyteen ainakin Euroopassa unionin käytännössä pakottamana. Suuntaus on mielenkiintoinen ja toivottavasti vastaavia nähdään jatkossa lisää.Kuvat ja lähde: Radford Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen