30.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: Lotus Exige S Club Racer on raaka ja pelkistetty elämys Katso tästä Lotus Exige S Clubracerin koeajo. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotus-malliston rajuimman ohjaus ja alusta keräävät kiitosta. Hyvää: Ohjaus, upea alusta, tunnelma. Huonoa: Kallis Asvaltilta tahmeisiin renkaisiin tarrautuneet pikkukivet ropisevat terävästi auton pohjaan Lotus Exigen pysähtyessä tienvarren levennykselle. Keskelle asennetun V6-moottorin tyhjäkäyntiä säestää jäähtyvän pakoputkiston naksunta. Juuri koettu ajokokemus hämmentää. Matala, lähes kilpa-automainen Lotus Exige S Club Racer on suunniteltu ratapäivien leluksi. Se perustuu pidennettyyn Elisen perusratkaisuun, mutta moottori on Evoran 3,5-litrainen mekaanisesti ahdettu V6. Matalamman viritysasteen vuoksi tehoa on 350 hevosvoimaa. 1161 kiloisena Exige on Lotuksista nopein. Valmistaja lupaa oranssin ohjuksen saavuttavan satasen vauhdin tasan neljässä sekunnissa. Auto tuntuu nopealle, mutta viitisenkymmentä lisähevosvoimaa eivät tekisi pahaa – ripaus kuolemanpelkoa sopisi pelkistettyyn ajokokemukseen hienosti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Äänimaailmassa mekaanista rehellisyyttä Äänimaailman mekaanisuudessa on jotain alkukantaista ja rehellistä. V6:n kurnutus ja mekaanisen ahtimen vieno ujellus yhdistyvät rengasmeluun, irtokivien ropinaan ja kaikenlaiseen kakofoniaan. Kilpuritunnelmaa parhaimmillaan! Oranssin mustaksi maalatun korin muotoilu yrittää kovasti, mutta lopputulos näyttää kaikkien urheiluautojen keskiarvolta – kuin Grand Theft Auto -pelien keksityiltä urheiluautoilta. Mitään omaa, lotusmaista, Exigen muodoissa ei ole. Se, missä Lotuksen osaaminen todella näkyy, on auton ajettavuus. Kotimainen rappioitunut maaseututie on kaukana Silverstonen moottoriradasta, mutta Exigeä se ei kiinnosta. Alusta nielee töyssyt, tasoittaa poikittaissaumat ja estää korin liialliset liikkeet nypyissä ja painaumissa. Kaikki tapahtuu raa’alle urheiluautolle poikkeuksellisella pintapehmeydellä. Monen suuren autonvalmistajan alustaosastolla olisi opittavaa Lotukselta. Myös ohjaus ansaitsee ylistystä. Kevyen keulan ansiosta Lotus pärjää vailla ohjaustehostinta. Se tekee pysäköinnistä kevyttä ylävartalotreeniä, mutta vauhdin myötä ohjaukseen ihastuu. Sormenpäihin jatkuvasti välittyvä vaimea tekstuuri kertoo kaiken olevan kunnossa tienpinnan ja renkaiden välissä. Autoon syntyy vahva luottamus. Myös jarrujen tuntuma ja vaste ovat erinomaisia. Yllättävää aliohjautumista Kaiken kehumisen jälkeen Exige S yllättää aliohjautuvuudellaan. Alkuun auto tuntuu paljon säyseämmältä ajaa, mitä rajusta ulkonäöstä voisi päätellä. Perusasetuksilla ajonvakautus rajoittaa moottoritehoa ylitehokkaasti, joten mutkasta auto singahtaa kuin täi tervasta. Sallivammat urheilutilat korjaavat onneksi ongelman ja puskeminen kaikkoaa painonsiirroilla. Sitten alkaa ajaminen maistuma. Exigen ohjaamon laadukkuus riippuu näkökulmasta. Kaikki ohjaamossa oleva on sinänsä laadukkaasti tehty, mutta ohjaamossa ei juuri ole mitään. Lattia on paljasta alumiinia, ovet oranssia lasikuituvahvisteista muovia ja katto mustaa kangasta. Kojelaudan muovit ja vähäiset alcantara-somisteet eivät tuo turhaa luksusta tarkoituksenmukaiseen tunnelmaan. Ahtaasta kulkuaukosta huolimatta lähes kaksimetrinenkin mahtuu ongelmitta auton kyytiin. Jos Exige olisi ravintola, se olisi pieni, tunnelmallinen ja perinteikäs paikka. Verhojen tai pöytien ilme ei olisi viimeistä muotia, eikä kassalla kelpaisi yksikään kanta-asiakkuuskortti. Mutta se tärkein, keittiöstä tuleva ruoka, se olisi tehty rakkaudella. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen & Markus Markkanen Lotus Exige S Club Racer Hinta alkaen 132 927 € Moottori 3 456 cm³, 6 sylinteriä, mekaaninen ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 258 kW (350 hv), 7000 r/min Vääntö 400 Nm (4500 r/min) Vääntö 400 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,0 s Huippunopeus 274 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 10,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 235 g/km Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?