30.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: Lotus Exige S Club Racer on raaka ja pelkistetty elämys Katso tästä Lotus Exige S Clubracerin koeajo. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotus-malliston rajuimman ohjaus ja alusta keräävät kiitosta. Hyvää: Ohjaus, upea alusta, tunnelma. Huonoa: Kallis Asvaltilta tahmeisiin renkaisiin tarrautuneet pikkukivet ropisevat terävästi auton pohjaan Lotus Exigen pysähtyessä tienvarren levennykselle. Keskelle asennetun V6-moottorin tyhjäkäyntiä säestää jäähtyvän pakoputkiston naksunta. Juuri koettu ajokokemus hämmentää.Matala, lähes kilpa-automainen Lotus Exige S Club Racer on suunniteltu ratapäivien leluksi. Se perustuu pidennettyyn Elisen perusratkaisuun, mutta moottori on Evoran 3,5-litrainen mekaanisesti ahdettu V6. Matalamman viritysasteen vuoksi tehoa on 350 hevosvoimaa. 1161 kiloisena Exige on Lotuksista nopein.Valmistaja lupaa oranssin ohjuksen saavuttavan satasen vauhdin tasan neljässä sekunnissa. Auto tuntuu nopealle, mutta viitisenkymmentä lisähevosvoimaa eivät tekisi pahaa – ripaus kuolemanpelkoa sopisi pelkistettyyn ajokokemukseen hienosti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänimaailmassa mekaanista rehellisyyttäÄänimaailman mekaanisuudessa on jotain alkukantaista ja rehellistä. V6:n kurnutus ja mekaanisen ahtimen vieno ujellus yhdistyvät rengasmeluun, irtokivien ropinaan ja kaikenlaiseen kakofoniaan. Kilpuritunnelmaa parhaimmillaan!Oranssin mustaksi maalatun korin muotoilu yrittää kovasti, mutta lopputulos näyttää kaikkien urheiluautojen keskiarvolta – kuin Grand Theft Auto -pelien keksityiltä urheiluautoilta. Mitään omaa, lotusmaista, Exigen muodoissa ei ole.Se, missä Lotuksen osaaminen todella näkyy, on auton ajettavuus. Kotimainen rappioitunut maaseututie on kaukana Silverstonen moottoriradasta, mutta Exigeä se ei kiinnosta. Alusta nielee töyssyt, tasoittaa poikittaissaumat ja estää korin liialliset liikkeet nypyissä ja painaumissa. Kaikki tapahtuu raa’alle urheiluautolle poikkeuksellisella pintapehmeydellä. Monen suuren autonvalmistajan alustaosastolla olisi opittavaa Lotukselta.Myös ohjaus ansaitsee ylistystä. Kevyen keulan ansiosta Lotus pärjää vailla ohjaustehostinta. Se tekee pysäköinnistä kevyttä ylävartalotreeniä, mutta vauhdin myötä ohjaukseen ihastuu. Sormenpäihin jatkuvasti välittyvä vaimea tekstuuri kertoo kaiken olevan kunnossa tienpinnan ja renkaiden välissä. Autoon syntyy vahva luottamus. Myös jarrujen tuntuma ja vaste ovat erinomaisia.Yllättävää aliohjautumistaKaiken kehumisen jälkeen Exige S yllättää aliohjautuvuudellaan. Alkuun auto tuntuu paljon säyseämmältä ajaa, mitä rajusta ulkonäöstä voisi päätellä. Perusasetuksilla ajonvakautus rajoittaa moottoritehoa ylitehokkaasti, joten mutkasta auto singahtaa kuin täi tervasta. Sallivammat urheilutilat korjaavat onneksi ongelman ja puskeminen kaikkoaa painonsiirroilla. Sitten alkaa ajaminen maistuma.Exigen ohjaamon laadukkuus riippuu näkökulmasta. Kaikki ohjaamossa oleva on sinänsä laadukkaasti tehty, mutta ohjaamossa ei juuri ole mitään. Lattia on paljasta alumiinia, ovet oranssia lasikuituvahvisteista muovia ja katto mustaa kangasta. Kojelaudan muovit ja vähäiset alcantara-somisteet eivät tuo turhaa luksusta tarkoituksenmukaiseen tunnelmaan. Ahtaasta kulkuaukosta huolimatta lähes kaksimetrinenkin mahtuu ongelmitta auton kyytiin.Jos Exige olisi ravintola, se olisi pieni, tunnelmallinen ja perinteikäs paikka. Verhojen tai pöytien ilme ei olisi viimeistä muotia, eikä kassalla kelpaisi yksikään kanta-asiakkuuskortti. Mutta se tärkein, keittiöstä tuleva ruoka, se olisi tehty rakkaudella.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen & Markus Markkanen Lotus Exige S Club Racer Hinta alkaen 132 927 € Moottori 3 456 cm³, 6 sylinteriä, mekaaninen ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 258 kW (350 hv), 7000 r/min Vääntö 400 Nm (4500 r/min) Vääntö 400 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,0 s Huippunopeus 274 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 10,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 235 g/km Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen