14.8.2021 Ajoneuvot Koripajassa urheiluauton tulevaisuus? Lotus Type 62/2 by Radford Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ollaanko urheiluautoissa siirtymässä suurten valmistajien sarjatuotannosta koripajojen yksilöllisiin autoihin? Lotus Type 62/2 by Radford herättää kysymyksiä. Monelle lienee tuttu muun muassa sellainen italialainen koripaja kuin Zagato. Eräs saarivaltion nimekkäimmistä saman alan tekijöistä tekee paluun. Lotus Type 62/2 by Radford on siten paljon enemmän kuin yksi uusi urheiluautovaihtoehto.Se on auto, jonka Radford on kehittänyt yhteistyössä Lotuksen kanssa – jo tämä on iso asia. Tämän lisäksi kyseessä on ilahduttava poikkeus sähköistämisen suuntaan säntäävien autonvalmistajien joukossa. Pieni ja kevyt kaksipaikkainen urheiluauto on raikkaan yksinkertainen tuote.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLotus Type 62/2 by RadfordTulevan auton virallinen nimi on oikeastaan Lotus Type 62/2 coachbuilt by Radford, mutta lyhensimme sitä hieman. Nimi vihjaakin kyseessä olevan Lotuksen perustalle rakentuva urheiluauto uudenlaisella korituksella.Näin perusrakenne on Lotuksen kaikkien sarjatuotantoautojen tapaan niitattua ja liimattua alumiinia. Lehdistötiedote ei kerro minkä mallin pohjalle Type 62/2 on rakennettu, mutta joka tapauksessa se on nähnyt melkoisia muutoksia. Radford on suunnitellut taka-apurungon uusiksi kevytmetalliputkesta ja katto on hiilikuitua.Korin ulkokuori on on valmistettu hiilikuitukomposiitista, joka on luonnollisesti selvästi alumiinia kevyempää. Piensarjatuotannon kannalta se on myös selvästi järkevämpi valmistusmateriaali. Tätä löytyy koko etuosasta, lokasuojista, ovista sekä takakyljistä.Kokonaisuus on vain 1 153 millimetriä korkea ja kuvista voi päätellä kyseessä olevan muutenkin pieni auto. Tämä yhdessä kevytmateriaalitekniikan kanssa lupailee kevyttä lopputulosta. Radford on arvioinut lopputuloksen painavan noin 1 000 kilogrammaa ilman nesteitä ja matkaajia.Lotukseen verrattuna tämä tarkoittaisi sen olevan lähellä V6-moottorilla varustettua Exige S -mallia. Autosta on tarkoitus valmistaa kahta versiota, joista ensimmäinen on suunnattu enemmän kadulla ja jälkimmäinen olisi Lotuksen maineikkaalle kilpaväritykselle rakentuva "Gold Leaf".Molemmissa malleissa on joka tapauksessa sekarengastus, sillä perusmallissa on etuakselilla 17-tuumaiset ja taka-akselilla 18-tuumaiset vanteet. Gold Leaf kasvattaa molempien kokoa tuumalla. Jarruista kerrotaan etuakselilta löytyvän AP Racingin nelimäntäiset satulat ja mielenkiintoisena yksityiskohtana ohjaus on täysin tehostamaton.Mekaanisesti ahdettu 3,5l V6Moottorina on mekaanisesti ahdettu 3,5-litrainen V6, eli Toyotan toimittama esimerkiksi Evorasta tuttu voimanpesä. Perusmalleissa siitä puristetaan noin 430 hevosvoimaa ja Gold Leaf tulee saamaan noin 500 hevosvoimaa. Putkisto on valmistettu aina titaanista.Voima välitetään takapyörille joko kuusipykäläisen manuaalivaihteiston tai seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Erityisesti jälkimmäinen on mielenkiintoinen, sillä Lotus ei tarjoa tällä hetkellä V6-moottorin ja kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmää. Rashford ei ole kertonut lehdistötiedotteessa mistä tämä vaihteisto on peräisin.Yhtä lailla arvailun varaan jää auton koko sisusta, sillä yhtään kuvaakaan ei ole julkistettu. Tällä saralla voisi siis arvata vielä riittävän töitä.Lotus Type 62/2 by Radford jää 62 kappaleen piensarjaksi, mutta hintaa ei ole vielä paljastettu. Voisiko tämänkaltainen koripajojen piensarjatuotanto olla polttomoottoriautojen tulevaisuus autonvalmistajien kiirehtiessä täyssähköisyyteen ainakin Euroopassa unionin käytännössä pakottamana. Suuntaus on mielenkiintoinen ja toivottavasti vastaavia nähdään jatkossa lisää.Kuvat ja lähde: Radford Lue lisää Kaikki artikkelit 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti