14.8.2021 Ajoneuvot Koripajassa urheiluauton tulevaisuus? Lotus Type 62/2 by Radford Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ollaanko urheiluautoissa siirtymässä suurten valmistajien sarjatuotannosta koripajojen yksilöllisiin autoihin? Lotus Type 62/2 by Radford herättää kysymyksiä. Monelle lienee tuttu muun muassa sellainen italialainen koripaja kuin Zagato. Eräs saarivaltion nimekkäimmistä saman alan tekijöistä tekee paluun. Lotus Type 62/2 by Radford on siten paljon enemmän kuin yksi uusi urheiluautovaihtoehto.Se on auto, jonka Radford on kehittänyt yhteistyössä Lotuksen kanssa – jo tämä on iso asia. Tämän lisäksi kyseessä on ilahduttava poikkeus sähköistämisen suuntaan säntäävien autonvalmistajien joukossa. Pieni ja kevyt kaksipaikkainen urheiluauto on raikkaan yksinkertainen tuote.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLotus Type 62/2 by RadfordTulevan auton virallinen nimi on oikeastaan Lotus Type 62/2 coachbuilt by Radford, mutta lyhensimme sitä hieman. Nimi vihjaakin kyseessä olevan Lotuksen perustalle rakentuva urheiluauto uudenlaisella korituksella.Näin perusrakenne on Lotuksen kaikkien sarjatuotantoautojen tapaan niitattua ja liimattua alumiinia. Lehdistötiedote ei kerro minkä mallin pohjalle Type 62/2 on rakennettu, mutta joka tapauksessa se on nähnyt melkoisia muutoksia. Radford on suunnitellut taka-apurungon uusiksi kevytmetalliputkesta ja katto on hiilikuitua.Korin ulkokuori on on valmistettu hiilikuitukomposiitista, joka on luonnollisesti selvästi alumiinia kevyempää. Piensarjatuotannon kannalta se on myös selvästi järkevämpi valmistusmateriaali. Tätä löytyy koko etuosasta, lokasuojista, ovista sekä takakyljistä.Kokonaisuus on vain 1 153 millimetriä korkea ja kuvista voi päätellä kyseessä olevan muutenkin pieni auto. Tämä yhdessä kevytmateriaalitekniikan kanssa lupailee kevyttä lopputulosta. Radford on arvioinut lopputuloksen painavan noin 1 000 kilogrammaa ilman nesteitä ja matkaajia.Lotukseen verrattuna tämä tarkoittaisi sen olevan lähellä V6-moottorilla varustettua Exige S -mallia. Autosta on tarkoitus valmistaa kahta versiota, joista ensimmäinen on suunnattu enemmän kadulla ja jälkimmäinen olisi Lotuksen maineikkaalle kilpaväritykselle rakentuva "Gold Leaf".Molemmissa malleissa on joka tapauksessa sekarengastus, sillä perusmallissa on etuakselilla 17-tuumaiset ja taka-akselilla 18-tuumaiset vanteet. Gold Leaf kasvattaa molempien kokoa tuumalla. Jarruista kerrotaan etuakselilta löytyvän AP Racingin nelimäntäiset satulat ja mielenkiintoisena yksityiskohtana ohjaus on täysin tehostamaton.Mekaanisesti ahdettu 3,5l V6Moottorina on mekaanisesti ahdettu 3,5-litrainen V6, eli Toyotan toimittama esimerkiksi Evorasta tuttu voimanpesä. Perusmalleissa siitä puristetaan noin 430 hevosvoimaa ja Gold Leaf tulee saamaan noin 500 hevosvoimaa. Putkisto on valmistettu aina titaanista.Voima välitetään takapyörille joko kuusipykäläisen manuaalivaihteiston tai seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Erityisesti jälkimmäinen on mielenkiintoinen, sillä Lotus ei tarjoa tällä hetkellä V6-moottorin ja kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmää. Rashford ei ole kertonut lehdistötiedotteessa mistä tämä vaihteisto on peräisin.Yhtä lailla arvailun varaan jää auton koko sisusta, sillä yhtään kuvaakaan ei ole julkistettu. Tällä saralla voisi siis arvata vielä riittävän töitä.Lotus Type 62/2 by Radford jää 62 kappaleen piensarjaksi, mutta hintaa ei ole vielä paljastettu. Voisiko tämänkaltainen koripajojen piensarjatuotanto olla polttomoottoriautojen tulevaisuus autonvalmistajien kiirehtiessä täyssähköisyyteen ainakin Euroopassa unionin käytännössä pakottamana. Suuntaus on mielenkiintoinen ja toivottavasti vastaavia nähdään jatkossa lisää.Kuvat ja lähde: Radford Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?