Koeajo: väkevä ja äänekäs britti – Lotus Evora 400
Kevyt, sähäkkä ja näyttävä britti Lotus Evora 400 kääntää päät ulkonäöllään ja äänillään. Hyvää: ajettavuus, teho, muotoilu. Huonoa: hinta, tilat tavaroille.
Takaluukun lasin alla lymyävä kuusisylinterinen tuntuu taajama-ajossa säyseämmältä kuin onkaan, mutta kun oikean jalan nilkan suoristaa moottoritien tullen, pääsee Toyotan valmistaman voimanlähteen äkäinen luonne esiin. Kyse ei ole yksinomaan moottorista, sillä paperilla sen kyvyt eivät hetkauta yhtä väkevästi kuin ajossa.
Rivakka etenemistapa tekee oikeutta Evoran luonteelle, jonka piirteet ovat Lotuksen pitkän urheiluautoperinteen karaisemat. Lotus on toki arvokas hankintahinnaltaan (167 000 euroa), mutta rahatukon vastineeksi arvot ovat kohdillaan konehuoneen puolella.
Tehoksi 400 hevosvoimaa ja väännöksi 410 newtonmetriä eivät ole ainutlaatuisia lukuja, mutta ne yhdistyvät keveyteen (1 395 kiloa), erinomaiseen ajettavuuteen ja optimaaliseen painosuhteeseen etu- ja taka-akselien kesken. Moottori sijaitsee keskellä poikittain.
Kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa vie 4,2 sekuntia.
Nautittava ajettavuus
Parasta takavetoisessa on ajettavuus. Ensinnäkin ohjaus on tarkka- ja nopea.
Matalassa autossa tuntuma tiehen säilyy kaikissa tilanteissa tiiviinä. Alusta on kovahko, mutta auton luonteelle sopiva. Välitön tuntuma alustaan on myös haitta, sillä auto löytää uskollisesti jokaisen poikitaissauman ja tärskäyttää takalistoon – etenkin siltojen saumoissa.
Uusi Evora on kaikkinensa 42 kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Kaikki ylimääräinen paino on karsittu, mutta korin kiertojäykkyydestä ei ole tingitty. Alumiinisesta kotelorakenteesta on tehty mahdollisimman vahva, jotta urheilullisessa mutka-ajossakaan ei esiinny ylimääräistä nuljuilua.
Oikea, vasen, oikea, vasen, loiva oikea, tiukka pitkä vasen. Ajaminen on elämyksellistä, sillä auto tottelee kuskia uskomattoman nöyrästi mutka mutkalta.
Ajoittain Evora hieman puskee, mutta silloin on kyse hetkellisestä liiallisesta kaasun annostelusta. Täsmällisesti reagoiva jousitus ja rengastuntuma välittyvät erinomaisesti ratin taakse. Ajaessa on tarkka käsitys siitä, milloin kutitellaan pidon rajoja.
Käyttöautoksi ympäri vuoden
Lotus-kolmikosta Evora on viimeistellyin. Evorasta olisi ympärivuotiseksi käyttöautoksi. Karuhkojen Elisen ja etenkin Exigen kanssa olisi lysti viettää aikaa hyväkuntoisilla mutkateillä ja radalla, muttei kaupunkiajossa.
Evorassa sisällä hellii nahka, ovissa on vaimentavia materiaaleja ja etuistuinten takana on hieman tilaa. Takapenkiksi nahalla verhottua tasannetta ei oikein osaa kutsua. Sinne sopii pienehkö lapsi tai pienehkö jumppakassi – muttei yhtäaikaisesti.
Tavaratila on liian hulppea sana kuvaamaan moottorin takana sijiatsevaa yhdelle repulle sopivaa onkaloa, eikä konepellinkään alta paljastu kovin avaraa tavaratilaa.
Tyhmää ja hulttiomaista
Koeajettu Evora on nopein katukäyttöön tarkoitettu Lotus, koskaan.
Evoran voimia ulosmittaavasta kuskista tulee takuuvarmasti matkustaja, mutta se ei totisesti olisi auton syy. Evoran käsistä karkaaminen olisi seurausta kolmiyhteydestä, jonka osat ovat tyhmyys, hulttiomaisuus ja fysiikan lakien halveksunta. Sellaista kohtelua ei Lotus Evora ansaitse.