28.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: väkevä ja äänekäs britti – Lotus Evora 400 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyt, sähäkkä ja näyttävä britti Lotus Evora 400 kääntää päät ulkonäöllään ja äänillään. Hyvää: ajettavuus, teho, muotoilu. Huonoa: hinta, tilat tavaroille. Takaluukun lasin alla lymyävä kuusisylinterinen tuntuu taajama-ajossa säyseämmältä kuin onkaan, mutta kun oikean jalan nilkan suoristaa moottoritien tullen, pääsee Toyotan valmistaman voimanlähteen äkäinen luonne esiin. Kyse ei ole yksinomaan moottorista, sillä paperilla sen kyvyt eivät hetkauta yhtä väkevästi kuin ajossa. Rivakka etenemistapa tekee oikeutta Evoran luonteelle, jonka piirteet ovat Lotuksen pitkän urheiluautoperinteen karaisemat. Lotus on toki arvokas hankintahinnaltaan (167 000 euroa), mutta rahatukon vastineeksi arvot ovat kohdillaan konehuoneen puolella. Tehoksi 400 hevosvoimaa ja väännöksi 410 newtonmetriä eivät ole ainutlaatuisia lukuja, mutta ne yhdistyvät keveyteen (1 395 kiloa), erinomaiseen ajettavuuteen ja optimaaliseen painosuhteeseen etu- ja taka-akselien kesken. Moottori sijaitsee keskellä poikittain. Kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa vie 4,2 sekuntia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nautittava ajettavuus Parasta takavetoisessa on ajettavuus. Ensinnäkin ohjaus on tarkka- ja nopea. Matalassa autossa tuntuma tiehen säilyy kaikissa tilanteissa tiiviinä. Alusta on kovahko, mutta auton luonteelle sopiva. Välitön tuntuma alustaan on myös haitta, sillä auto löytää uskollisesti jokaisen poikitaissauman ja tärskäyttää takalistoon – etenkin siltojen saumoissa. Uusi Evora on kaikkinensa 42 kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Kaikki ylimääräinen paino on karsittu, mutta korin kiertojäykkyydestä ei ole tingitty. Alumiinisesta kotelorakenteesta on tehty mahdollisimman vahva, jotta urheilullisessa mutka-ajossakaan ei esiinny ylimääräistä nuljuilua. Oikea, vasen, oikea, vasen, loiva oikea, tiukka pitkä vasen. Ajaminen on elämyksellistä, sillä auto tottelee kuskia uskomattoman nöyrästi mutka mutkalta. Ajoittain Evora hieman puskee, mutta silloin on kyse hetkellisestä liiallisesta kaasun annostelusta. Täsmällisesti reagoiva jousitus ja rengastuntuma välittyvät erinomaisesti ratin taakse. Ajaessa on tarkka käsitys siitä, milloin kutitellaan pidon rajoja. Käyttöautoksi ympäri vuoden Lotus-kolmikosta Evora on viimeistellyin. Evorasta olisi ympärivuotiseksi käyttöautoksi. Karuhkojen Elisen ja etenkin Exigen kanssa olisi lysti viettää aikaa hyväkuntoisilla mutkateillä ja radalla, muttei kaupunkiajossa. Evorassa sisällä hellii nahka, ovissa on vaimentavia materiaaleja ja etuistuinten takana on hieman tilaa. Takapenkiksi nahalla verhottua tasannetta ei oikein osaa kutsua. Sinne sopii pienehkö lapsi tai pienehkö jumppakassi – muttei yhtäaikaisesti. Tavaratila on liian hulppea sana kuvaamaan moottorin takana sijiatsevaa yhdelle repulle sopivaa onkaloa, eikä konepellinkään alta paljastu kovin avaraa tavaratilaa. Tyhmää ja hulttiomaista Koeajettu Evora on nopein katukäyttöön tarkoitettu Lotus, koskaan. Evoran voimia ulosmittaavasta kuskista tulee takuuvarmasti matkustaja, mutta se ei totisesti olisi auton syy. Evoran käsistä karkaaminen olisi seurausta kolmiyhteydestä, jonka osat ovat tyhmyys, hulttiomaisuus ja fysiikan lakien halveksunta. Sellaista kohtelua ei Lotus Evora ansaitse. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lotus Evora 400 Hinta alkaen 167 000 € Moottori Bensiinimoottori 3 456 cm³, kuusi sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 298 kW (406 hv), 7000 r/min Vääntö 410 Nm (3500–6500 r/min) Vääntö 410 Nm (3500–6500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,2 s Huippunopeus 300 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 225 g/km Mitat pituus 4385 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1229 mm, akseliväli 2575 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?