3.5.2022

Kuolemaan johtaneen moottoripyöräonnettomuuden taustalla on usein yksi syy – kuski itse

Valtaosa moottoripyöräilijän kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on moottoripyöräilijän itse aiheuttamia, ja taustalla usein raju ylinopeus.

Valtaosa moottoripyöräilijän kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on moottoripyöräilijän aiheuttamia. Tämä käy ilmi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2011–2020 tutkimista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista.

Aineiston perusteella 74 prosentissa kuolemaan johtaneista tapauksista onnettomuus oli moottoripyöräilijän itse aiheuttama – joko yksittäisonnettomuus, kuten ulosajo tai sitten motoristin aiheuttama yhteenajo. Usein kuolemaan johtaneen onnettomuuden taustalla on onnettomuushetkellä ajettu ylinopeus.

Noin puolet kuolemaan johtaneista moottoripyöräonnettomuuksista on ajoradalta ulos suistumisia. Puolet onnettomuuksista on törmäyksiä toisen ajoneuvon kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viidennes muiden kuljettajien aiheuttamia

Vuosien 2011–2020 välisenä aikana kuolemaan johtaneissa moottoripyöräonnettomuuksissa oli mukana yhteensä 201 moottoripyöräilijää. Onnettomuuksien uhreista 191 oli moottoripyörien kuljettajia ja 9 matkustajaa. Lisäksi moottoripyöräilijöiden aiheuttamissa onnettomuuksissa kuoli neljä muun ajoneuvon kuljettajaa. Yksi uhreista oli polkupyöräilijä.

Kymmenen vuoden aikana tapahtui myös 12 kuolemaan johtanutta eläinonnettomuutta. Viidennes kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, joissa moottoripyöräilijä on osallisena, on muiden kuljettajien aiheuttamia yhteenajoja. Toisten ajoneuvojen kuljettajat aiheuttivat yhteenajo-onnettomuuden tyypillisesti kääntymällä moottoripyörän eteen joko vastakkaisesta tai risteävästä ajosuunnasta.

– Muita kuljettajia pitää säännöllisesti muistuttaa siitä, että moottoripyöräilijöitä, mopoilijoita, polkupyöräilijöitä ja muita profiililtaan kapeita liikkujia voi olla vaikea havaita kääntymis- ja risteystilanteissa, Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty huomauttaa.

Alkoholilla myös vaikutusta

Kolmasosa onnettomuuden aiheuttaneista moottoripyöräilijöistä ajoi päihtyneenä. Lisäksi melkein kaksi kolmasosaa, 60 prosenttia kuljettajista ajoi vähintään 10 kilometriä tunnissa ylinopeutta. Peräti 43 prosenttia turmakuljettajista ajoi vähintään 30 kilometrinä tunnissa ylinopeutta.

– Kaikki päihtyneenä tai ylinopeudella ajamista ennaltaehkäisevä työ on erityisen tärkeää moottoripyöräilijöiden liikennekuolemien vähentämiseksi. Moottoripyöräilijät voivat luonnollisesti vaikuttaa turvallisuuteensa paljon omilla valinnoillaan, mutta turvalliseen käyttäytymiseen on ohjattava myös tehokkaan liikennevalvonnan avulla, sanoo Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.

Parkkari sanoo, että tutkijalautakuntien keräämää tietoa hyödynnetään jatkuvasti onnettomuuksien ennaltaehkäisyssä. Parkkari sanoo myös, että kuolonkolarien lisäksi tapahtuu myös vakaviin vammautumisiin johtaneita onnettomuuksia, ja niiden tutkintaa täytyy edelleen kehittää.

Liikennevakuutuksesta maksettuihin korvauksiin johtaneissa tie- ja katuverkolla tapahtuneissa liikennevahingoissa oli vuosittain mukana noin 1 500–2 000 moottoripyöräilijää. Kaikista moottoripyöräilijöiden liikennevahingoista 79 prosenttia johti henkilövahinkoihin.

Lähde: Onnettomuustietoinstituutti

Luetuimmat