Ajoneuvot | Uutinen | 29.6.2020

Kuuma viistoperähuhu: Volkswagen ID.3 R kehitteillä, mutta ihmisten suhtautuminen arveluttaa

Volkswagen ID 3 R voi täydentää tulevaisuudessa täyssähköisen viistoperän mallilistaa. Aivan lähipäiville mallia ei kannata odottaa, sillä sen vaatiman tekniikan uskotaan olevan valmistettavissa vuonna 2024.

Jaa artikkeli

Vaikkei Volkswagen valmistanut markkinoiden ensimmäistä ’’hot hatchia’’, on ensimmäisen sukupolven Golfin GTi kiistatta luokkansa ikonisimpia, ellei ikonisin valmiste. Nyt Autocar kertoo sen lähteiden paljastaneen Volkswagenin olevan lähellä päätöstä ID.3 -täyssähköauton suorituskykyisemmän R-mallin valmistamisesta.

Sähköisen sporttiviistoperän kerrotaan olevan saksalaisvalmistajan R performance -osaston keksintö. Mallin tarkoituksena olisi vahvistaa yhteyttä ID-henkilöautovalikoiman ja ennätyksiä rikkoneen ID.R -kilpa-auton kanssa.

Volkswagenin kehityspäällikkö Frank Welschin kerrotaan todenneen ID.3 R:n olevan jotain saksalaisjätin etsimää. Markkinat kuitenkin epäilyttävät.

– Pidän ideasta, mutta meidän täytyy miettiä ovatko markkinat valmiita tällaiselle mallille, Welschin kerrotaan todenneen.

Neliveto? Ehkä joskus

Ehdotettu ID.3 R tulisi olemaan malliston huipulla. Mallin olisi tarkoitus olla puhtaasti suorituskykyyn keskittyvä versio.

Volkswagenin suunnittelemaan sähköiseen GTX-suorituskykymalliin ei ID.3 nykyisellään tule soveltumaan, sillä mallisto on varattu kaksimoottorisille nelivetoautoille. ID.3 julkaistaan yksimoottorisena ja takavetoisena, mutta suurempi ID.4 SUV lienee helpompi sovittaa GTX-mallistoon.

– ID.3 -malli voi saada nelivetoisen vaihtoehdon, mutta tuskin ensimmäisen sukupolven aikana, Welsh kommentoi.

– Siitä ei tule olemaan GTX-variaatiota, mutta emme ole vielä päättäneet takavetoisesta R-mallista, Welsh jatkaa.

Volkswagen ID.3 -malliston tehokkain lähtömalli tulee olemaan 201-hevosvoimainen. Suunnitellulta R-mallilta odotetaan omaavan vähintään 300 hv. ID.3 R -mallin tarvitseman suorituskyvyn valmistamisen uskotaan olevan mahdollista vuonna 2024.

Lähde: Autocar Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu