Ajoneuvot | Moottoriurheilu | Uutinen | 4.6.2019

Volkswagen ID. R – Nürburgringin nopein ja toiseksi nopein

Volkswagenin täyssähköinen kilpa-auto jatkaa ennätystehtailua.

Jaa artikkeli

ID. R, Volkswagenin hassusti nimetty täyssähköinen kilpa-auto, on ehtinyt jo kirjoittaa uuden ennätyksen Yhdysvaltojen Pikes Peakin vaativassa ylämäkikilpailussa ja Iso-Britannian Goodwood Festival of Speedissä. Nyt vuorossa oli varsinainen sulka akkuun: Nürburgring Nordschleifen ennätys.

Nopein ja toiseksi nopein

Volkswagen ID.R kiersi Romain Dumasin ohjastamana maailman vaativimpana pidetyn kilpardan 6 minuuttiin 5,336 sekuntiin. Tulos on peräti 40,6 sekuntia nopeampi kuin aiempi ennätys, brittiläisellä Nio EP9 -piensarjasähköautolla ajettu kierros.

Toki epäileväinen voi todeta suurkonsernin yksittäiskappaleena tehdyn kilpa-auton voittaneen pienvalmistajan katukäyttöön hyväksytyn superauton. Toisaalta ID. R alitti myös rikkomattomana pidetyn Stefan Bellofin ennätyksen vuodelta 1983. Se ennätys pysyi voimassa viime kesään asti, kunnes Porsche vei radalle 919 -kilpa-autosta kehitetyn Evo-version. Tulos oli 5 minuuttia ja 19,5 sekuntia.

Joka tapauksessa Volkswagen ID.R on Nürburgring Nordschleifen nopein sähköauto ja toiseksi nopein auto.

Volkswagen I. D. R

Volkswagen Motorsport muokkasi ID.R:ää viime kesän ajoilta Nürburgringiä varten. Auton aerodynamiikkaa muokattiin korkeampia nopeuksia varten. Myös auton alustaa ja energian hallintaa hienosäädettiin Nürburgring Nordschleifea varten.

Sähköauton vauhtiin pääsee käsiksi Volkswagen Motorsportin julkaisemalta incar-videolta:

Jaa artikkeli

Keskustelu