14.3.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Volkswagen Golf GTi mk1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aivan tuotannon alkupään Volkswagen Golf GTi mk1 on tässä kunnossa todellinen harvinaisuus. Kaupan saattaa olla maailman tunnetuin yksilö. Volkswagen Golf GTi mk1 kuljettaa Huutokauppahelmet-juttusarjan Englannin eteläosiin Bournemouthin lähellä sijaitsevaan Pooleen. Tämä ei suinkaan ole ensimmäinen kerta, kun Moottori sukeltaa ensimmäisen sukupolven Golfin pariin. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja nimittäin esitteli Tuusulasta myynnistä löytyneen ykkös-Golfin, mutta se ei toki ollut aito GTi. Tuossa yhteydessä käsiteltiin enemmän Golfia, joten tällä kertaa on mahdollista paneutua kolmen lisäkirjaimen merkitykseen. Grand Tourer Injection, tai italiaksi Gran Turismo Iniezione, kertoo kaasuttimien korvaamisesta polttoaineensuihkutuksella – jonkin mielestä ehkä Golfista poikkeavassa korimallissa, mutta tämä on sitten saivartelua. Mallinimi oli siis aikanaan teknisellä edistyksellisyydellä pullistelua, vaikka tänä päivänä miellämme nuo kolme kirjainta tarkoittamaan lähinnä sporttista viistoperää. Volkswagen Golf GTi mk1 ei suinkaan ollut ensimmäinen ”hot hatch”, kuten saarivaltiossa on tapana sanoa, mutta Golf on silti koko autoluokan kiistaton virstanpylväs. Se onnistui yhdistämään ainutlaatuisella tavalla sekä käytettävyyden että ajonautinnon kohtalaiseen hintaan osoittautuen myös luotettavaksi. Vuonna 1975 esitelty Golf GTi loi automarkkinoille täysin uudenlaisen tarpeen ja sitä vastaavan kysynnän. Iso-Britannia sai ensimmäisiä autoja vasta vuonna 1979 ja niissä oli nelivaihteinen lyhyeksi välitetty manuaalivaihteisto, joka korvattiin pian viisivaihteisella. Autossa oli tässä vaiheessa 110 hevosvoimaa, joka riitti ripeään liikkumiseen alhaisen 840 kilogramman omamassan johdosta. Sisätilat olivat rennolla tavalla tyylikkäät ja ulkokuori verhoutui vaatimattomuuteen. Jotakin taikaa tarjottiin mustin muovisin kaarilevikkein ja kapealla punaisella keulamaskia reunustavalla raidalla, sillä siinä määrin nämä piirteet aiheuttivat ihastusta. Tuo punainen elementti toistui muuten sisustan puolella kojelaudassa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1979 Volkswagen Golf GTi Mk1 – The Market Englannissa huutokaupattava Volkswagen Golf GTi mk1 on kuuluisa ENT 847V, jolla siis viitataan sen rekisteritunnukseen. Sitä mainostetaan ehkä maailman tunnetuimmaksi, parhaiten säilyneeksi ja alkuperäisimmäksi ensimmäisen korin GTi Golfiksi – väite on vähintäänkin rohkea. Toisaalta perusteitakin löytyy. Auto valmistuu Wolfsburgissa 18. kesäkuuta 1979 runkonumerolla 1793609609 ja moottorilla EG152405. Maalauslinjastolla auto saa mustan värin (Schwarz L041), sisätiloihin asennetaan tartaanikankaalla verhoillut istuimet ja vanteiksi 13-tuumaiset peltivanteet. Volkswagen Heritagen todistus vahvistaa auton olevan ”matching numbers” eli tekniikka ja kori kohtaavat. Englannissa autokauppa myy auton eteenpäin syyskuun ensimmäinen päivä ja tästä on olemassa alkuperäinen keltainen myyntitosite. Ensimmäinen omistaja ajaa autolla säästeliäästi aina menehtymiseensä asti vuonna 1990, jonka jälkeen hänen leskensä luopuu autosta lopulta läheiselle perhetuttavalle. Kyseinen perhetuttava on sopivasti autoharrastaja ja entinen kilpakuljettaja moottoripyörän selästä, joten auto saa hyvää hoitoa. Tässä kohti tarinamme Volkswagen Golf GTi mk1 on kerännyt matkamittariinsa vaivaiset 14 000 mailia. Vuonna 1998 auto vaihtaa omistajaa ja pian tämän jälkeen se säilötään kuivaan talliin. Vuonna 2003 se poistetaan liikennekäytöstä ja pääsee osaksi suurempaa alkupään ykkös-Golfien kokoelmaa mittarilukeman näyttäessä yhä auton myyntihetkellä vaivaiset 16 897 mailia. Tätä Golfia on kehuttu jopa hienommaksi kuin Wolfsburgissa Volkswagenin museossa sijaitsevaa yksilöä. Sen maalipinta on hienossa alkuperäiskunnossa lukuun ottamatta kiveniskemien paikkausta ja sisätilat ovat erittäin alkuperäisessä asussa aina istuimia, mattoja, golf-pallon muotoista vaihdekepinnuppia, kolmipuolaista rattia ja mittaristoa myöden. Sisällä kannattaa muuten huomata harvinaiset Toric T-76’ -turvavyöt. Nelipykäläinen käsivaihteisto oli tarjolla Isossa-Britanniassa vain kolmen kuukauden ajan, joka tekee autosta hyvin harvinaisen. Auton 1,6-litrainen nelisylinterinen moottori tuottaa 110 hevosvoimaa, jonka avulla on saavutettavissa yli 180 kilometrin tuntinopeus. Tässä kohti lukijaa varmaan ihmetyttää mainostettu kuuluisuus. Juuri tämä kyseinen Volkswagen Golf GTi mk1 on esiintynyt ohjelmassa ”The Cars The Star” vuonna 1995 ja ohjelmassa ”Clarkson’s Car Years” vuonna 2000. Ensimmäistä juonsi Quentin Willson ja jälkimmäistä Jeremy Clarkson, joten näkyvyyttä on vaikea kiistää. Teksti: Henri Posa, Kuvat: The Market Lähde: The Market Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku