14.3.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Volkswagen Golf GTi mk1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aivan tuotannon alkupään Volkswagen Golf GTi mk1 on tässä kunnossa todellinen harvinaisuus. Kaupan saattaa olla maailman tunnetuin yksilö. Volkswagen Golf GTi mk1 kuljettaa Huutokauppahelmet-juttusarjan Englannin eteläosiin Bournemouthin lähellä sijaitsevaan Pooleen. Tämä ei suinkaan ole ensimmäinen kerta, kun Moottori sukeltaa ensimmäisen sukupolven Golfin pariin. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja nimittäin esitteli Tuusulasta myynnistä löytyneen ykkös-Golfin, mutta se ei toki ollut aito GTi. Tuossa yhteydessä käsiteltiin enemmän Golfia, joten tällä kertaa on mahdollista paneutua kolmen lisäkirjaimen merkitykseen. Grand Tourer Injection, tai italiaksi Gran Turismo Iniezione, kertoo kaasuttimien korvaamisesta polttoaineensuihkutuksella – jonkin mielestä ehkä Golfista poikkeavassa korimallissa, mutta tämä on sitten saivartelua. Mallinimi oli siis aikanaan teknisellä edistyksellisyydellä pullistelua, vaikka tänä päivänä miellämme nuo kolme kirjainta tarkoittamaan lähinnä sporttista viistoperää.Volkswagen Golf GTi mk1 ei suinkaan ollut ensimmäinen ”hot hatch”, kuten saarivaltiossa on tapana sanoa, mutta Golf on silti koko autoluokan kiistaton virstanpylväs. Se onnistui yhdistämään ainutlaatuisella tavalla sekä käytettävyyden että ajonautinnon kohtalaiseen hintaan osoittautuen myös luotettavaksi. Vuonna 1975 esitelty Golf GTi loi automarkkinoille täysin uudenlaisen tarpeen ja sitä vastaavan kysynnän.Iso-Britannia sai ensimmäisiä autoja vasta vuonna 1979 ja niissä oli nelivaihteinen lyhyeksi välitetty manuaalivaihteisto, joka korvattiin pian viisivaihteisella. Autossa oli tässä vaiheessa 110 hevosvoimaa, joka riitti ripeään liikkumiseen alhaisen 840 kilogramman omamassan johdosta. Sisätilat olivat rennolla tavalla tyylikkäät ja ulkokuori verhoutui vaatimattomuuteen.Jotakin taikaa tarjottiin mustin muovisin kaarilevikkein ja kapealla punaisella keulamaskia reunustavalla raidalla, sillä siinä määrin nämä piirteet aiheuttivat ihastusta. Tuo punainen elementti toistui muuten sisustan puolella kojelaudassaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1979 Volkswagen Golf GTi Mk1 – The MarketEnglannissa huutokaupattava Volkswagen Golf GTi mk1 on kuuluisa ENT 847V, jolla siis viitataan sen rekisteritunnukseen. Sitä mainostetaan ehkä maailman tunnetuimmaksi, parhaiten säilyneeksi ja alkuperäisimmäksi ensimmäisen korin GTi Golfiksi – väite on vähintäänkin rohkea. Toisaalta perusteitakin löytyy.Auto valmistuu Wolfsburgissa 18. kesäkuuta 1979 runkonumerolla 1793609609 ja moottorilla EG152405. Maalauslinjastolla auto saa mustan värin (Schwarz L041), sisätiloihin asennetaan tartaanikankaalla verhoillut istuimet ja vanteiksi 13-tuumaiset peltivanteet. Volkswagen Heritagen todistus vahvistaa auton olevan ”matching numbers” eli tekniikka ja kori kohtaavat.Englannissa autokauppa myy auton eteenpäin syyskuun ensimmäinen päivä ja tästä on olemassa alkuperäinen keltainen myyntitosite. Ensimmäinen omistaja ajaa autolla säästeliäästi aina menehtymiseensä asti vuonna 1990, jonka jälkeen hänen leskensä luopuu autosta lopulta läheiselle perhetuttavalle. Kyseinen perhetuttava on sopivasti autoharrastaja ja entinen kilpakuljettaja moottoripyörän selästä, joten auto saa hyvää hoitoa. Tässä kohti tarinamme Volkswagen Golf GTi mk1 on kerännyt matkamittariinsa vaivaiset 14 000 mailia. Vuonna 1998 auto vaihtaa omistajaa ja pian tämän jälkeen se säilötään kuivaan talliin. Vuonna 2003 se poistetaan liikennekäytöstä ja pääsee osaksi suurempaa alkupään ykkös-Golfien kokoelmaa mittarilukeman näyttäessä yhä auton myyntihetkellä vaivaiset 16 897 mailia.Tätä Golfia on kehuttu jopa hienommaksi kuin Wolfsburgissa Volkswagenin museossa sijaitsevaa yksilöä. Sen maalipinta on hienossa alkuperäiskunnossa lukuun ottamatta kiveniskemien paikkausta ja sisätilat ovat erittäin alkuperäisessä asussa aina istuimia, mattoja, golf-pallon muotoista vaihdekepinnuppia, kolmipuolaista rattia ja mittaristoa myöden. Sisällä kannattaa muuten huomata harvinaiset Toric T-76’ -turvavyöt.Nelipykäläinen käsivaihteisto oli tarjolla Isossa-Britanniassa vain kolmen kuukauden ajan, joka tekee autosta hyvin harvinaisen. Auton 1,6-litrainen nelisylinterinen moottori tuottaa 110 hevosvoimaa, jonka avulla on saavutettavissa yli 180 kilometrin tuntinopeus.Tässä kohti lukijaa varmaan ihmetyttää mainostettu kuuluisuus. Juuri tämä kyseinen Volkswagen Golf GTi mk1 on esiintynyt ohjelmassa ”The Cars The Star” vuonna 1995 ja ohjelmassa ”Clarkson’s Car Years” vuonna 2000. Ensimmäistä juonsi Quentin Willson ja jälkimmäistä Jeremy Clarkson, joten näkyvyyttä on vaikea kiistää.Teksti: Henri Posa, Kuvat: The Market Lähde: The Market Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kaksi kilpamallin Skylineä kasarilta 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 7.1.2025 Ajoneuvot On jälleen aika esitellä kuluneen vuoden 10 suosituinta automallia – äärimmäisimmässä asussaan tietenkin 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti