14.3.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Volkswagen Golf GTi mk1 Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Aivan tuotannon alkupään Volkswagen Golf GTi mk1 on tässä kunnossa todellinen harvinaisuus. Kaupan saattaa olla maailman tunnetuin yksilö. Volkswagen Golf GTi mk1 kuljettaa Huutokauppahelmet-juttusarjan Englannin eteläosiin Bournemouthin lähellä sijaitsevaan Pooleen. Tämä ei suinkaan ole ensimmäinen kerta, kun Moottori sukeltaa ensimmäisen sukupolven Golfin pariin. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja nimittäin esitteli Tuusulasta myynnistä löytyneen ykkös-Golfin, mutta se ei toki ollut aito GTi. Tuossa yhteydessä käsiteltiin enemmän Golfia, joten tällä kertaa on mahdollista paneutua kolmen lisäkirjaimen merkitykseen. Grand Tourer Injection, tai italiaksi Gran Turismo Iniezione, kertoo kaasuttimien korvaamisesta polttoaineensuihkutuksella – jonkin mielestä ehkä Golfista poikkeavassa korimallissa, mutta tämä on sitten saivartelua. Mallinimi oli siis aikanaan teknisellä edistyksellisyydellä pullistelua, vaikka tänä päivänä miellämme nuo kolme kirjainta tarkoittamaan lähinnä sporttista viistoperää. Volkswagen Golf GTi mk1 ei suinkaan ollut ensimmäinen ”hot hatch”, kuten saarivaltiossa on tapana sanoa, mutta Golf on silti koko autoluokan kiistaton virstanpylväs. Se onnistui yhdistämään ainutlaatuisella tavalla sekä käytettävyyden että ajonautinnon kohtalaiseen hintaan osoittautuen myös luotettavaksi. Vuonna 1975 esitelty Golf GTi loi automarkkinoille täysin uudenlaisen tarpeen ja sitä vastaavan kysynnän. Iso-Britannia sai ensimmäisiä autoja vasta vuonna 1979 ja niissä oli nelivaihteinen lyhyeksi välitetty manuaalivaihteisto, joka korvattiin pian viisivaihteisella. Autossa oli tässä vaiheessa 110 hevosvoimaa, joka riitti ripeään liikkumiseen alhaisen 840 kilogramman omamassan johdosta. Sisätilat olivat rennolla tavalla tyylikkäät ja ulkokuori verhoutui vaatimattomuuteen. Jotakin taikaa tarjottiin mustin muovisin kaarilevikkein ja kapealla punaisella keulamaskia reunustavalla raidalla, sillä siinä määrin nämä piirteet aiheuttivat ihastusta. Tuo punainen elementti toistui muuten sisustan puolella kojelaudassa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1979 Volkswagen Golf GTi Mk1 – The Market Englannissa huutokaupattava Volkswagen Golf GTi mk1 on kuuluisa ENT 847V, jolla siis viitataan sen rekisteritunnukseen. Sitä mainostetaan ehkä maailman tunnetuimmaksi, parhaiten säilyneeksi ja alkuperäisimmäksi ensimmäisen korin GTi Golfiksi – väite on vähintäänkin rohkea. Toisaalta perusteitakin löytyy. Auto valmistuu Wolfsburgissa 18. kesäkuuta 1979 runkonumerolla 1793609609 ja moottorilla EG152405. Maalauslinjastolla auto saa mustan värin (Schwarz L041), sisätiloihin asennetaan tartaanikankaalla verhoillut istuimet ja vanteiksi 13-tuumaiset peltivanteet. Volkswagen Heritagen todistus vahvistaa auton olevan ”matching numbers” eli tekniikka ja kori kohtaavat. Englannissa autokauppa myy auton eteenpäin syyskuun ensimmäinen päivä ja tästä on olemassa alkuperäinen keltainen myyntitosite. Ensimmäinen omistaja ajaa autolla säästeliäästi aina menehtymiseensä asti vuonna 1990, jonka jälkeen hänen leskensä luopuu autosta lopulta läheiselle perhetuttavalle. Kyseinen perhetuttava on sopivasti autoharrastaja ja entinen kilpakuljettaja moottoripyörän selästä, joten auto saa hyvää hoitoa. Tässä kohti tarinamme Volkswagen Golf GTi mk1 on kerännyt matkamittariinsa vaivaiset 14 000 mailia. Vuonna 1998 auto vaihtaa omistajaa ja pian tämän jälkeen se säilötään kuivaan talliin. Vuonna 2003 se poistetaan liikennekäytöstä ja pääsee osaksi suurempaa alkupään ykkös-Golfien kokoelmaa mittarilukeman näyttäessä yhä auton myyntihetkellä vaivaiset 16 897 mailia. Tätä Golfia on kehuttu jopa hienommaksi kuin Wolfsburgissa Volkswagenin museossa sijaitsevaa yksilöä. Sen maalipinta on hienossa alkuperäiskunnossa lukuun ottamatta kiveniskemien paikkausta ja sisätilat ovat erittäin alkuperäisessä asussa aina istuimia, mattoja, golf-pallon muotoista vaihdekepinnuppia, kolmipuolaista rattia ja mittaristoa myöden. Sisällä kannattaa muuten huomata harvinaiset Toric T-76’ -turvavyöt. Nelipykäläinen käsivaihteisto oli tarjolla Isossa-Britanniassa vain kolmen kuukauden ajan, joka tekee autosta hyvin harvinaisen. Auton 1,6-litrainen nelisylinterinen moottori tuottaa 110 hevosvoimaa, jonka avulla on saavutettavissa yli 180 kilometrin tuntinopeus. Tässä kohti lukijaa varmaan ihmetyttää mainostettu kuuluisuus. Juuri tämä kyseinen Volkswagen Golf GTi mk1 on esiintynyt ohjelmassa ”The Cars The Star” vuonna 1995 ja ohjelmassa ”Clarkson’s Car Years” vuonna 2000. Ensimmäistä juonsi Quentin Willson ja jälkimmäistä Jeremy Clarkson, joten näkyvyyttä on vaikea kiistää. Teksti: Henri Posa, Kuvat: The Market Lähde: The Market Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Daihatsu Charade De Tomaso 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 1.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Gordon Murray Automotive T.50 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan