16.1.2020 Ajoneuvot Kuusi on uusi onnenluku – Porsche 718 GTS 4.0 palaa bokserikutoseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 718-mallisto laajenee kuusisylinterisillä GTS-painoksilla. Kun Porsche Boxster ja Cayman -mallisto siirtyi 718-sukupolveen, herätti vaihdos kuusisylinterisestä bokserista turboahdettuun nelisylinteriseen vastaiskumoottoriin runsasti keskustelua. Turbomoottori toi autolle huiman suorituskyvyn – mittasimme 718 Boxster S:lle reilusti alle neljän sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan. Osalle sulosointuisen kuutoskoneen vaihtuminen papattavaan neloseen oli kuitenkin liikaa. Ilmeisesti viesti meni Stuttgartiin asti, sillä lähes vuosi sitten julkaistiin kuusisylinteriset Boxster Spyder ja Cayman GT4 -lippulaivamallit. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy GT4:n pikkuserkku Nyt kuutoskone tuodaan askeleen helpommin tavoiteltavaksi 718 Boxster GTS 4.0 ja 718 Cayman GTS 4.0 -mallien myötä. Perusmoottori on GT4 ja Spyder -malleista tuttu, mutta GTS-versioissa se tuottaa 294 kilowatin (400hv) huipputehon, eli 20 hevosvoimaa vähemmän. Vaihteistoksi tarjotaan kuusivaihteista manuaalia. Suorituskyvyksi kerrotaan 0–100 km/h 4,5 sekunnissa ja 293 km/h huippunopeus. Uutuusmallilla ei siis ehkä kannata mennä kiihdytyskisaan PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettua Boxster S tai Cayman S -mallia vastaan, mutta se tuskin GTS 4.0:n omistajaa kiinnostaa. Kuusisylinterisen 4-litraisen kerrotaan toimivan pienellä kuormalla nelisylinterisenä, täydellä kaasulla taas iloa kestää 7 800 1/min saakka. Ilahduttavasti urheilupakoputkiston kerrotaan olevan vakiovaruste. Erottuvuutta tummaoptiikalla GTS 4.0 -mallien varustus kattaa PASM-iskunvaimennuksen 20 millin madalluksella (10 lisämillin madallus vielä optiona) ja pidonhallintaa auttaa mekaaninen luistonrajoitin. Optiikkapuolella ulkonäköä piristää GTS-mallien perinteiden mukaiset tummaoptiikkakoristeet. Aivan helposti tavoiteltavia eivät uudet edullisemmatkaan kuusisylinteriset 718-mallit ole. Porsche kertoo 718 Cayman GTS 4.0:n lähtöhinnaksi 133 780 euroa, ja avokattoisen 718 Boxster GTS 4.0:n saa 137 102 eurolla. Entä se kulutusero? Porsche perusteli nelisylinteriseen moottoriin siirtymistä aikanaan polttoaineenkulutuksella, ja halulla rakentaa leveämpi kuilu 718- ja 911-mallistojen välille. Mikä siis on nelos- ja kuutoskoneen taloudellisuusero? Nelisylinterisen, 2,5-litraisella turbomoottorilla (365 hv) ja manuaalivaihteistolla varustetun Porsche 718 Cayman GTS:n WLTP-syklin mukaiset päästöt ovat 225 g/km. Uusi kuusisylinterinen 4-litrainen (400 hv) manuaalivaihteinen Porsche 718 Cayman GTS 4.0 taas päästää WLTP-mittauksen mukaan 247 g/km. Virallisen totuuden mukaan päästöero on siis 22 grammaa kilometrillä – saa nähdä, onko ero todellisessa ajotilanteessa lopulta vieläkin pienempi? Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Porsche Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?