16.1.2020 Ajoneuvot Kuusi on uusi onnenluku – Porsche 718 GTS 4.0 palaa bokserikutoseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 718-mallisto laajenee kuusisylinterisillä GTS-painoksilla. Kun Porsche Boxster ja Cayman -mallisto siirtyi 718-sukupolveen, herätti vaihdos kuusisylinterisestä bokserista turboahdettuun nelisylinteriseen vastaiskumoottoriin runsasti keskustelua. Turbomoottori toi autolle huiman suorituskyvyn – mittasimme 718 Boxster S:lle reilusti alle neljän sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan.Osalle sulosointuisen kuutoskoneen vaihtuminen papattavaan neloseen oli kuitenkin liikaa. Ilmeisesti viesti meni Stuttgartiin asti, sillä lähes vuosi sitten julkaistiin kuusisylinteriset Boxster Spyder ja Cayman GT4 -lippulaivamallit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGT4:n pikkuserkkuNyt kuutoskone tuodaan askeleen helpommin tavoiteltavaksi 718 Boxster GTS 4.0 ja 718 Cayman GTS 4.0 -mallien myötä. Perusmoottori on GT4 ja Spyder -malleista tuttu, mutta GTS-versioissa se tuottaa 294 kilowatin (400hv) huipputehon, eli 20 hevosvoimaa vähemmän. Vaihteistoksi tarjotaan kuusivaihteista manuaalia.Suorituskyvyksi kerrotaan 0–100 km/h 4,5 sekunnissa ja 293 km/h huippunopeus. Uutuusmallilla ei siis ehkä kannata mennä kiihdytyskisaan PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettua Boxster S tai Cayman S -mallia vastaan, mutta se tuskin GTS 4.0:n omistajaa kiinnostaa.Kuusisylinterisen 4-litraisen kerrotaan toimivan pienellä kuormalla nelisylinterisenä, täydellä kaasulla taas iloa kestää 7 800 1/min saakka. Ilahduttavasti urheilupakoputkiston kerrotaan olevan vakiovaruste.Erottuvuutta tummaoptiikallaGTS 4.0 -mallien varustus kattaa PASM-iskunvaimennuksen 20 millin madalluksella (10 lisämillin madallus vielä optiona) ja pidonhallintaa auttaa mekaaninen luistonrajoitin.Optiikkapuolella ulkonäköä piristää GTS-mallien perinteiden mukaiset tummaoptiikkakoristeet.Aivan helposti tavoiteltavia eivät uudet edullisemmatkaan kuusisylinteriset 718-mallit ole. Porsche kertoo 718 Cayman GTS 4.0:n lähtöhinnaksi 133 780 euroa, ja avokattoisen 718 Boxster GTS 4.0:n saa 137 102 eurolla.Entä se kulutusero?Porsche perusteli nelisylinteriseen moottoriin siirtymistä aikanaan polttoaineenkulutuksella, ja halulla rakentaa leveämpi kuilu 718- ja 911-mallistojen välille. Mikä siis on nelos- ja kuutoskoneen taloudellisuusero?Nelisylinterisen, 2,5-litraisella turbomoottorilla (365 hv) ja manuaalivaihteistolla varustetun Porsche 718 Cayman GTS:n WLTP-syklin mukaiset päästöt ovat 225 g/km.Uusi kuusisylinterinen 4-litrainen (400 hv) manuaalivaihteinen Porsche 718 Cayman GTS 4.0 taas päästää WLTP-mittauksen mukaan 247 g/km. Virallisen totuuden mukaan päästöero on siis 22 grammaa kilometrillä – saa nähdä, onko ero todellisessa ajotilanteessa lopulta vieläkin pienempi?Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: PorscheMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa