16.1.2020 Ajoneuvot Kuusi on uusi onnenluku – Porsche 718 GTS 4.0 palaa bokserikutoseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 718-mallisto laajenee kuusisylinterisillä GTS-painoksilla. Kun Porsche Boxster ja Cayman -mallisto siirtyi 718-sukupolveen, herätti vaihdos kuusisylinterisestä bokserista turboahdettuun nelisylinteriseen vastaiskumoottoriin runsasti keskustelua. Turbomoottori toi autolle huiman suorituskyvyn – mittasimme 718 Boxster S:lle reilusti alle neljän sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan. Osalle sulosointuisen kuutoskoneen vaihtuminen papattavaan neloseen oli kuitenkin liikaa. Ilmeisesti viesti meni Stuttgartiin asti, sillä lähes vuosi sitten julkaistiin kuusisylinteriset Boxster Spyder ja Cayman GT4 -lippulaivamallit. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy GT4:n pikkuserkku Nyt kuutoskone tuodaan askeleen helpommin tavoiteltavaksi 718 Boxster GTS 4.0 ja 718 Cayman GTS 4.0 -mallien myötä. Perusmoottori on GT4 ja Spyder -malleista tuttu, mutta GTS-versioissa se tuottaa 294 kilowatin (400hv) huipputehon, eli 20 hevosvoimaa vähemmän. Vaihteistoksi tarjotaan kuusivaihteista manuaalia. Suorituskyvyksi kerrotaan 0–100 km/h 4,5 sekunnissa ja 293 km/h huippunopeus. Uutuusmallilla ei siis ehkä kannata mennä kiihdytyskisaan PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettua Boxster S tai Cayman S -mallia vastaan, mutta se tuskin GTS 4.0:n omistajaa kiinnostaa. Kuusisylinterisen 4-litraisen kerrotaan toimivan pienellä kuormalla nelisylinterisenä, täydellä kaasulla taas iloa kestää 7 800 1/min saakka. Ilahduttavasti urheilupakoputkiston kerrotaan olevan vakiovaruste. Erottuvuutta tummaoptiikalla GTS 4.0 -mallien varustus kattaa PASM-iskunvaimennuksen 20 millin madalluksella (10 lisämillin madallus vielä optiona) ja pidonhallintaa auttaa mekaaninen luistonrajoitin. Optiikkapuolella ulkonäköä piristää GTS-mallien perinteiden mukaiset tummaoptiikkakoristeet. Aivan helposti tavoiteltavia eivät uudet edullisemmatkaan kuusisylinteriset 718-mallit ole. Porsche kertoo 718 Cayman GTS 4.0:n lähtöhinnaksi 133 780 euroa, ja avokattoisen 718 Boxster GTS 4.0:n saa 137 102 eurolla. Entä se kulutusero? Porsche perusteli nelisylinteriseen moottoriin siirtymistä aikanaan polttoaineenkulutuksella, ja halulla rakentaa leveämpi kuilu 718- ja 911-mallistojen välille. Mikä siis on nelos- ja kuutoskoneen taloudellisuusero? Nelisylinterisen, 2,5-litraisella turbomoottorilla (365 hv) ja manuaalivaihteistolla varustetun Porsche 718 Cayman GTS:n WLTP-syklin mukaiset päästöt ovat 225 g/km. Uusi kuusisylinterinen 4-litrainen (400 hv) manuaalivaihteinen Porsche 718 Cayman GTS 4.0 taas päästää WLTP-mittauksen mukaan 247 g/km. Virallisen totuuden mukaan päästöero on siis 22 grammaa kilometrillä – saa nähdä, onko ero todellisessa ajotilanteessa lopulta vieläkin pienempi? Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Porsche Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt