26.2.2016 Ajoneuvot Porschen uusi urheiluauto 718 Boxster pintaa syvemmältä – ja pitkässä sivuluisussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi nimi 718 Boxster viestii nelisylinterisestä bokserista. Moottori tutustui auton tekniikkaan ja muutoksiin Porschen tekniikkapäivillä. Vuonna 1996 Porsche julkaisi bokserimoottorisen kaksipaikkaisen roadsterin, Boxsterin. Muodokkaan korin ja nautinnollisen ajettavuuden yhdistelmä osoittautui menestysreseptiksi, joka jatkuu nyt lisänimen 718 kera. Porsche raotti uutuuden salaisuuksia Ranskassa järjestetyillä tekniikkapäivillä. Kustannussyistä ensimmäinen Boxster kehitettiin yhdessä uuden 996-sukupolven 911 Carreran kanssa. Erityisesti autojen keularakenteissa oli paljon samaa. Yhteiseltä kehityspöydältä oli peräisin myös kuusisylinterinen bokserimoottori, joskin huomattavan erikokoisena. Alkuun Boxsterin oli tultava toimeen vain 2,5-litraisen 205 hevosvoimalla. Se kiihdytti auton nollasta sataan 6,9 sekunnissa, mikä kaksikymmentä vuotta sitten oli oikein kelpo arvo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuudesta neljään Soinnikkaalla kuusisylinterisellä on ollut suuri vaikutus avoauton ajokokemukseen. Mallihistoriansa ajan Boxster, sekä vuonna 2005 julkaistu sisarmalli Cayman, ovatkin tuntuneet autoilta, joihin on asennettu huomattavasti kalliimmasta luokasta lainattu moottori. Vahvemmin muotoillut helmat ja keulan voimakkaammat ilmanottoaukot helpottavat 718 Boxsterin tunnistusta. Nyt kaksi vuosikymmentä myöhemmin tilanne normalisoituu. Kolmannen sukupolven Boxsterin päätyessä keski-ikään mallinimi muuttuu Porsche 718 Boxsteriksi ja moottori vaihtuu nelisylinteriseksi turboahdetuksi bokseriksi. 718-numerosarja viittaa Porschen taannoiseen avokattoiseen kilpuriin, mutta tehtaan sisäinen mallikoodi uutuudelle on 982 – kuusisylinterinen edeltäjä oli 981. Kahden sylinterin amputaatio ei johda kärsimykseen. Perus-Boxsterin kaksilitraisessa on nyt pyöreät 300 hevosvoimaa, suorituskykyisemmän S-mallin 2,5-litraisesta irtoaa 350. VTG-ahtimessa pakokaasuvirtaa turbiinisiivelle ohjataan raossa näkyvillä siivekkeillä. Jälkimmäisen turboahdin on varustettu muuttuvageometrisellä turbiinilla, eli VTG-turboahtimella (VTG, eli Variable Turbine Geometry). Järjestelmä laajentaa ahtimen toiminta-aluetta. Ratkaisu on hyvin yleinen dieseleissä, mutta bensiinimoottoreiden lähes 1 000 °C pakolämpötilojen vuoksi VTG-ahdin on aikaisemmin jäänyt Porsche 911 Turbon yksinoikeudeksi. Vääntöä kaikilla kierroksilla Moottoreiden toiminta-alue on todella laaja. Boxsterin 380 newtonmetriä on käytettävissä alueella 1 950–4 500 1/min, ja Boxster S:n 420 newtonmetriä on tarjolla välillä 1 900–4 500 1/min. Vahvasta alaväännöstä huolimatta moottorikaksikko saavuttaa huipputehonsa vasta 6 500 kierroksella, ja rajoitin katkaisee riemun vasta tuhatta kierrosta myöhemmin. Uusi moottori ei ole kaunis, mutta eipä sitä mistään näe. Uusiin moottoreihin ja turboahtimiin on päädytty nykyajan muotisyystä, taloudellisuudesta. Hiilidioksidipäästöjen kerrotaan laskeneen 25 grammalla kilometriä kohden. Sylinterimäärän laskeminen on keventänyt moottoria, mutta vain kahdeksan kilogrammaa. Vaikka sylinteriryhmä ja sylinterikannet ovat aiempaa keveämpiä, kertyy turboahtimesta ja ahtoilman jäähdytykseen käytetystä ilma-vesi -lämmönvaihtajasta (eng. chargecooler) lisäpainoa. Kauniista laulusta voimakkaaseen papatukseen Entä kaksipaikkaisen roadsterin tärkein ominaisuus, ääni? Tilanne on epäreilu 718 Boxsteria kohtaan. Juuri äänimaailman rikkaus sai edeltäjän kuusisylinterisen bokserin tuntumaan eksoottiselta. Uusi turbomoottori ei tarjoa samanlaista elämystä, mutta nelisylinteriseksi se kuulostaa erittäin hyvälle. Oikeanlaista äänimaailmaa etsiessään Porschen akustikot päätyivät Subarun vanhaan temppuun, jossa vasemman ja oikean sylinteriryhmän pakosarjat ovat eri pituiset. Tuloksena on harvakäyntinen ja voimakas papatus. Moottorit kuulostavat todellisia litratilavuuksiaan suuremmilta. Erityisesti ulkoapäin kuultuna yläkierroksilta löytyy myös Toyota GT86:sta/Subaru BRZ:sta tuttua karkeaa laulua, joskin hivenen turboahtimen vaimentamana. Äänimaailmaa vaikuttavampaa moottorissa on vaste kaasuun. Sitä tosin piti tarkkailla kartturin paikalta, sillä 718 Boxsterin ohjaksiin ei vielä päässyt. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pitkää luisua Porsche Motorsportin testikuljettaja Lars Kerniä ei tarvitse innostaa viemään prototyyppiä leveässä sivuluisussa. Kilpa-autojen ohjaksissa millintarkkoihin ajolinjoihin tottuneelle driftaus on harvinaista herkkua – ja sen huomaa. Huippulahjakas kuljettaja aloittaa vastaheitolla pitkän luisun. Herkkäliikkeisen keskimoottoriauton luisu vaatii tasapainottelua kaasupolkimen napautuksilla. Kartturin paikalta tarkasteltuna turbobokserin reagoi vapaasti hengittävän tavoin. Sivuprofiilista 718 Boxsterin selkein tunnusmerkki on uusi suurempi takasiipi. Moottorin lisäksi vaihdos Boxsterista 718 Boxsteriksi on tuonut joukon ulkonäkömuutoksia. Tehtaan mukaan ainoastaan kattorakenteet, tuulilasi ja konepelti periytyvät edeltäjästä. Etupuskurin ilmanottoaukoja on suurennettu, ja lokasuojat ovat saaneet aiempaa korkeammat pokkaukset. Uusia ajovaloja ympyröi muista Porsche-malleista tuttu neljän ledin päiväajovalokuvio. Takana huomio kiinnittyy suurempaan takasiipeen, joka yhdistää sulavasti viirumaisten takavalojen linjat ja kätkee Porsche-kirjaimet. Sisätilojen näkyvin muutos on uusi ohjauspyörä. Käyttöä helpottaa uusi PCM-järjestelmä, joka on Porschen nimitys navigaatio- ja kommunikaatiojärjestelmälle. Kosketusnäyttöinen järjestelmä tukee muun muassa Applen älypuhelinten CarPlay-peilaustoimintoa. Uusi ohjauspyörä on superauto 918 Spyderin innoittama. Pientä hienosäätöä on tehty lähes kaikkialle. Esimerkiksi taka-apurunkoa on jäykistetty Cayman GT4:ään kehitetyllä poikkituella, ja 10 prosenttia aiempaa nopeamman ohjauksen osia lainataan 911 Turbosta. Porsche 718 Boxster on tehtaan urheiluautomalliston lähtökohta, mutta satasen vauhti saavutetaan hitaimmillaankin vain 5,1 sekunnissa. Aika pitkälle on tultu kahdessakymmenessä vuodessa. ...ja vielä yksi luisukuva! Päivitetty klo. 20.41: Korjattu takaspoileriin liittyviä väitteitä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?