Ajoneuvot | Uutinen | 25.6.2019

Kuutoskoneen paluu: Porsche 718 Cayman GT4 ja 718 Boxster Spyder

Uusi nelilitrainen bokserikuutonen ja kuusivaihteinen manuaali tarjoavat perustan Porschen 718-malliston uusille lippulaivoille.

Jaa artikkeli

Kun Porsche Cayman ja Boxster saivat mallipäivityksessä 718-tunnuksen, vaihtui autojen sielukas bokserikuutonen turboahdetuksi nelosbokseriksi. Suorituskyky parani, mutta aiemmin varauksetta ylistetty äänimaailma alkoi jakaa mielipiteitä.

Nyt arvostelijoille tarjotaan ratkaisua: lippulaivamallit 718 Cayman GT4 ja 718 Boxster Spyder tarjoillaan uuden 4-litraisen kuusisylinterisen bokserin kera.

718 Boxster Spyder

Porsche 718 Boxster Spyder

Vaparin paluu

Uutuusmoottori perustuu 911 Carrera ja Carrera S -malleissa käytettävään 3-litraiseen tuplaturbobokseriin, josta on muokattu nelilitrainen ja ahtimista riisuttu versio. Porsche kertoo huipputehoksi 420 hevosvosvoimaa ja newtonmetrejä tarjotaan saman verran 5000–6800 kierroksella minuutissa. Rajoitin katkaisee leikin vasta 8000 r/min kohdalla.

Ilahduttavasti ajajakeskeisten autojen vaihteistoksi tarjotaan vain kuusivaihteista manuaalia.

718 Cayman GT4

718 Cayman GT4:n sisätilat.

Cayman GT4:n kohdalla lukema riittää 304 kilometriin tunnissa, Boxster Spyderille riittää 301 km/h. Nollasta sataan molemmat liikahtavat 4,4 sekunnissa.

Kadulle ja kurveihin

Porsche kertoo 718 Cayman GT4:n kehittävän 50 prosenttia edeltäjäänsä enemmän downforcea, mikä 200 km/h vauhdissa tarkoittaa 12 lisäkiloa. Tulos on saavutettu muun muassa uudella takaäänenvaimenninsuunnittelulla, joka vapauttaa tilaa suuremmalle diffuusorille ja aiempaa tehokkaammalle takasiivelle.

718 Boxster Spyder

718 Boxster Spyderin ohjaamo.

718 Boxster Spyderin taas kerrotaan nauttivan päivittäiseen käyttöön soveltuvasta kangaskatosta ja ensimmäistä kertaa GT4-malliin verrattavasta voimalinjasta. Myös alusta on täysin GT4-mallia vastaava.

Molempia malleja on madallettu 30 millimetriä ja osa alustan nivelistä on korvattu kovilla pallonivelillä. Iskunvaimennuksesta vastaa säätyvä PASM-alusta ja vetopito varmistetaan mekaanisella tasauspyörästön lukolla. Porsche kertoo 718 Cayman GT4:n olevan Nürburgring Nordschleifella peräti 10 sekuntia edeltäjäänsä nopeampi.

718 Cayman GT4

Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde ja kuvat: Porsche

Jaa artikkeli

Keskustelu