5.8.2016 Ajoneuvot Porsche 718 Cayman S PDK – roolit vaihtuvat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutukainen Porsche 718 Cayman on samalla malliston halvin urheiluauto. Hyvää: ohjaus, alusta, ajamisen palkitsevuus, viimeistely. Huonoa: äänimaailman sieluttomuus. Kun vuonna 2005 Porsche Boxsterille esiteltiin kovakattoinen sisarmalli, hinnoittelivat stuttgartilaiset uuden tulokkaan rättikattoista kalliimmaksi. Valtavirrasta poikennut hinnoittelu auttoi rakentamaan Caymanille erityisempää imagoa, jota myöhemmin pönkitettiin Cayman R ja Cayman GT4 -erikoismalleilla.Valta vaihtuu kaksikon päivittyessä uuteen 718-sukupolveen. Kolmensadan hevosvoiman Porsche Caymanista saa maksaa 76 237 euroa. Tuulta hiuksiin kaipaavat joutuvat sijoittamaan Boxsteriin 2 500 euroa enemmän.Avoautofanaatikoille muutos on hallaa, mutta ajettavuuden perässä paikalliseen Porsche-liikkeeseen hakeutuvat ilahtuvat. Vaikka ensikoeajossa uudesta 718 Boxster S:stä sai hakemalla hakea huonoja puolia, ei korirakenteen jäykentäminen teräskatolla ainakaan heikennä upeaa ajettavuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin oppikirjastaKadulla Porsche on vaivaton kumppani, kiitos erinomaisen ergonomian ja luonnollisten hallintalaitteiden. PDK-kaksoiskytkinvaihteisto toimii hitaassa kaupunkiliikenteessä sulavuudella, josta konserni-isäntä Volkswageninkin kannattaisi ottaa oppia. Toki tarjolla on myös kuusivaihteinen manuaali.Suoraa maantieajoa hallitsee leveiden renkaiden kumina, mutta tiestön mutkistuessa päärooliin kohoaa ohjaus. Niin paljon kuin sähkötehosteisia ohjauksia on vuosien varrella parjattu, todistavat 718 Cayman ja sisarmalli Boxster, ettei vika ole teknologiassa, vaan sen käyttäjissä. Porsche on rakentanut ohjaukseen ensiluokkaisen yhdistelmän tarkkuutta, luonnollisuutta ja luottamusta.Valmis radalleLyhyen turvallisuusinfon jälkeen on aika tositoimien. Sturupin moottorirata on autotestaukseen mainiosti sopiva yhdistelmä nopeita ja hitaita suunnanvaihtoja. Keskinopeaa mutkaa edeltävä nyppylä kruunaa tai musertaa lupaavasti toimivan alustan.Koeajoautoihin on valittu rata-ajoon sopivat lisävarusteet. Erityisesti mekaanisen tasauspyörästön luistonrajoittimen tuova Porsche Torque Vectoring -paketti kannattaa pitää mielessä, jos Porscheaan mielii ulkoiluttaa vapautuneesti kilparadalla.718 Boxster S:n ensikoeajossa mutkateillä saadut kokemukset vahvistuvat, kun Cayman kiitää Sturupin moottoriradalla. Keskimoottorinen auto on yhtä aikaa nopea, helppo ja palkitseva. Auto kertoo nopeasti yliyrittämisen puskemalla, mutta tilanne korjautuu helposti hallittavaksi luisuksi pelkällä kaasupolkimella. Erinomaisen takapuolituntuman ansiosta kuljettaja on aina askeleen autoa edellä.718 Caymanin nelisylinteriseen turbobokseriin pätevät Boxsterista tutut kommentit. Voimaa riittää vähintään lupausten verran, ja vetoalue ulottuu turboahdetuksi moottoriksi poikkeuksellisen korkealle. Äänimaailma painottuu nyanssien sijaan silkkaan volyymiin, mutta Caymanin metallikaton ansiosta ohjaamoon kantautuu hieman Boxsteria värikkäämpi äänimaailma.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenKatso myös:Porsche 718 Boxster S – murtaako neloskone äänivallin?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen