5.8.2016

Porsche 718 Cayman S PDK – roolit vaihtuvat

Porsche 718 Cayman

Uutukainen Porsche 718 Cayman on samalla malliston halvin urheiluauto. Hyvää: ohjaus, alusta, ajamisen palkitsevuus, viimeistely. Huonoa: äänimaailman sieluttomuus.

Kun vuonna 2005 Porsche Boxsterille esiteltiin kovakattoinen sisarmalli, hinnoittelivat stuttgartilaiset uuden tulokkaan rättikattoista kalliimmaksi. Valtavirrasta poikennut hinnoittelu auttoi rakentamaan Caymanille erityisempää imagoa, jota myöhemmin pönkitettiin Cayman R ja Cayman GT4 -erikoismalleilla.

Porsche 718 Cayman S

Valta vaihtuu kaksikon päivittyessä uuteen 718-sukupolveen. Kolmensadan hevosvoiman Porsche Caymanista saa maksaa 76 237 euroa. Tuulta hiuksiin kaipaavat joutuvat sijoittamaan Boxsteriin 2 500 euroa enemmän.

Avoautofanaatikoille muutos on hallaa, mutta ajettavuuden perässä paikalliseen Porsche-liikkeeseen hakeutuvat ilahtuvat. Vaikka ensikoeajossa uudesta 718 Boxster S:stä sai hakemalla hakea huonoja puolia, ei korirakenteen jäykentäminen teräskatolla ainakaan heikennä upeaa ajettavuutta.

Porsche 718 Cayman S

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuin oppikirjasta

Kadulla Porsche on vaivaton kumppani, kiitos erinomaisen ergonomian ja luonnollisten hallintalaitteiden. PDK-kaksoiskytkinvaihteisto toimii hitaassa kaupunkiliikenteessä sulavuudella, josta konserni-isäntä Volkswageninkin kannattaisi ottaa oppia. Toki tarjolla on myös kuusivaihteinen manuaali.

Suoraa maantieajoa hallitsee leveiden renkaiden kumina, mutta tiestön mutkistuessa päärooliin kohoaa ohjaus. Niin paljon kuin sähkötehosteisia ohjauksia on vuosien varrella parjattu, todistavat 718 Cayman ja sisarmalli Boxster, ettei vika ole teknologiassa, vaan sen käyttäjissä. Porsche on rakentanut ohjaukseen ensiluokkaisen yhdistelmän tarkkuutta, luonnollisuutta ja luottamusta.

Porsche 718 Cayman S

Valmis radalle

Lyhyen turvallisuusinfon jälkeen on aika tositoimien. Sturupin moottorirata on autotestaukseen mainiosti sopiva yhdistelmä nopeita ja hitaita suunnanvaihtoja. Keskinopeaa mutkaa edeltävä nyppylä kruunaa tai musertaa lupaavasti toimivan alustan.

Koeajoautoihin on valittu rata-ajoon sopivat lisävarusteet. Erityisesti mekaanisen tasauspyörästön luistonrajoittimen tuova Porsche Torque Vectoring -paketti kannattaa pitää mielessä, jos Porscheaan mielii ulkoiluttaa vapautuneesti kilparadalla.

Porsche 718 Cayman S

718 Boxster S:n ensikoeajossa mutkateillä saadut kokemukset vahvistuvat, kun Cayman kiitää Sturupin moottoriradalla. Keskimoottorinen auto on yhtä aikaa nopea, helppo ja palkitseva. Auto kertoo nopeasti yliyrittämisen puskemalla, mutta tilanne korjautuu helposti hallittavaksi luisuksi pelkällä kaasupolkimella. Erinomaisen takapuolituntuman ansiosta kuljettaja on aina askeleen autoa edellä.

Porsche 718 Cayman S

718 Caymanin nelisylinteriseen turbobokseriin pätevät Boxsterista tutut kommentit. Voimaa riittää vähintään lupausten verran, ja vetoalue ulottuu turboahdetuksi moottoriksi poikkeuksellisen korkealle. Äänimaailma painottuu nyanssien sijaan silkkaan volyymiin, mutta Caymanin metallikaton ansiosta ohjaamoon kantautuu hieman Boxsteria värikkäämpi äänimaailma.

Porsche 718 Cayman S

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Katso myös:

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat