
Ajoneuvot | Uutinen | 1.6.2019
Kylmenee kuumenee: Jaguar Land Roverin rattiprototyyppi opastaa lämmöllä
Lämpenee, lämpenee, lämpenee… Jaguar Land Roverin ja Glasgow’n yliopiston uusi ohjauspyöräprototyyppi opastaa kuljettajaa lämmöllä ja kylmyydellä.
Lämmitettävä ohjauspyörä on eräs kylmien aamujen miellyttävimmistä varusteista, mutta nyt ohjausvälineen lämmitystä ja viilennystä pohditaan myös kuljettajan opastamiseksi. Jaguar Land Roverin ja Glasgow’n yliopiston kehittämä prototyyppiohjauspyörä kykenee lämmittämään ja jäähdyttämään rattikehän puoliskoja nopeasti, kertoen kuljettajalle esimerkiksi lähestyvästä käännöksestä.
Käännösten lisäksi ohjauspyörää voitaisiin käyttää esimerkiksi kaistanvaihdoista ja risteyksistä kertomiseen. Jaguar Land Roverin mukaan lämpösignaaleilla voitaisiin viestiä myös silloin, kun äänimerkit ovat esimerkiksi matkustamon keskustelun takia häiritseviä. Kuljettajaa voitaisiin varoittaa vaikkapa vähäisestä polttoaineesta ohjauspyörän lämpösignaalilla, jättäen kiireisemmät varoitukset äänimerkkien ja värinäilmoitusten varaan.

Ohjauspyörä voisi esimerkiksi kertoa lähestyvästä käännöksestä oikealle lämmittämällä oikeaa puolta rattikehästä.
Aivan järjettömästä lämpötilaerosta ei Jaguar Land Roverin suunnitelmissa ole kyse, sillä kylmän ja kuuman ero on prototyypissä vain 6°C tasoa. Suunnitelmissa on lisäksi, että kuljettaja voi itse valita ohjauspyörän lämpötilan perustason.
Lämpötekniikkaa on käytetty myös ohjauspyörän yhteydessä olevissa vaihdevivuissa, joissa lämpö kertoisi vaikkapa ajoneuvon siirtymisestä autonomiseen tilaan tai takaisin käsiohjaukseen.
Jaguar Land Roverin ja Glasgow’n yliopiston mukaan lämmöllä viestivien ohjausvälineiden on tarkoitus auttaa kuljettajaa jälleen pitämään katse tiessä. Brittivalmistajalla ei ole kuitenkaan vielä suunnitelmia teknologian sarjatuotannon saati käyttöönoton suhteen.
Lähteet: Jaguar Land Rover, Automotive News Kuvat: Jaguar Land Rover
Valmistajalta: Jaguar
-
Jaguar Land Rover harkitsee BMW:n etuvetopohjarakenteen käyttämistä Uutinen
-
Jaguar XJ:n tuotanto päättyi – takana 51 vuotta lippulaivana Uutinen
-
Jaguar Land Rover investoi miljoonia sähköautojen valmistamiseen Uutinen
-
Takaisinkutsuja sähköautoihin: Audi E-tron ja Jaguar I-Pace saavat korjauksia Uutinen
-
Sähkö yhdistää: BMW ja Jaguar Land Rover yhteistyöhön Uutinen
-
Kylmenee kuumenee: Jaguar Land Roverin rattiprototyyppi opastaa lämmöllä Uutinen
-
Jaguar Land Roverin kuuden rivi – Ingenium-kutoskoneita Range Rovereihin jo tänä vuonna Uutinen
-
Kauppahuhuilta katkaistiin siivet: PSA-konserni ei osta Jaguar Land Roveria Uutinen
-
Koeajo: Karhuherra Paddingtonin paha päivä – Jaguar F-Pace SVR Koeajo
-
Koeajo: kissa laskeutuu aina jaloilleen – Jaguar XE Koeajo
-
Maistiainen: nautittavaksi tehty – Jaguar F-Pace SVR Uutinen
-
Maistiainen: odotuksia lunastamassa – Jaguar XE Esittely
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Carado
- Caterham
- CF Moto
- Chevrolet
- Citroën
- CrossCamp
- Cupra
- Dacia
- Dodge
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Indian
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Niu
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu