2.9.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: miksi monet ajavat takavalot pimeänä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Syksyn koittaessa ja pimeän tullessa kannattaa perehtyä oman auton valojen toimintaan. Kysymys: Miksi on autoja, joiden takavalot ei pala. Edessäkin vain parkit. Kyse siis Suomesta, ei itänaapurista.Tieliikennelain mukaan autossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja, joita kutsutaan usein myös päiväajovaloiksi. Ajo- ja takavalojen käyttöä edellytetään vasta olosuhteiden vaatiessa, esimerkiksi pimeällä tai huonolla kelillä ajaessa.Liikenteessä näkee kuitenkin usein hämärälläkin autoja, joissa palaa vain huomiovalot, eli tutummin parkkivalot. Useimmiten tämä johtuu päiväajovalotoiminnosta, jolloin valokatkaisijan ollessa 0-asennossa vain huomiovalot palavat. Joissakin automalleissa takavalot eivät tällöin pala automaattisesti.Nykyautoissa valokatkaisijassa on myös automaattiasento, jolloin automatiikka kytkee tilanteen mukaan huomio- tai ajovalot. Automatiikkaa ohjataan hämärätunnistimella sekä sadekelillä autosta riippuen tuulilasinpyyhkijöiden käytöllä tai sadetunnistimella.Ajovalot kytkeytyvät päälle, kun valoa on auton automatiikan mielestä tarpeeksi. Näkyvyys voi olla heikko myös päivisin huonon kelin takia, eivätkä päiväajovalot ole silloin lain mukaan riittävät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäiväajovalotoiminnon takana on EU-direktiiviJotkut saattavat muistaakin EU:n vuonna 2011 antaman direktiivin, jonka mukaan uusissa autoissa tulee olla päiväkäyttöön erilliset pienitehoiset päiväajovalot eli huomiovalot. Alkuperäisen direktiivin mukaan autojen etu- ja takavalot eivät pala huomiovalojen kanssa samaan aikaan päästö- ja energiansäästösyistä.Myöhemmin vuonna 2013 direktiiviä täsmennettiin ja vaadittiin, että päiväajovalotoiminnon yhteydessä autossa tulee näkyä kuljettajalle, mitkä valot ovat käytössä. Vaihtoehtoisesti takavalojen on oltava toiminnassa päiväajovalojen kanssa.Direktiivin tarkoitus oli parantaa turvallisuutta maissa, joissa ei ennestään ollut ajovalopakkoa. Suomessa taas useimmissa autoissa ajovaloautomatiikka on ollut vakiovarusteena jo 1990-luvulta lähtien, joten oltiin totuttu siihen, ettei ajovalojen kytkemiseen tarvinnut kiinnittää huomiota.Direktiivi teki huomiovaloista pakolliset uusissa automalleissa. Näin niiden käyttö on täysin laillista tieliikenteessä, sillä kansallisen lainsäädännön tulee toteuttaa direktiivin sisältö. Toivottavaa kuitenkin olisi, että päiväajovaloja osattaisiin käyttää oikein, ja aina tilanteen vaatiessa kytkettäisiin ajovalot päälle.Oman auton valojen toimintaan kannattaa perehtyäEdelleenkään moni autoilija ei tiedosta ajavansa takavalot pimeinä päivävaloajotoimintoa käyttäessään. Jotta auto havaitaan ajoissa takaa lähestyttäessä, on tärkeää huolehtia, että myös takana palaa valot.Useimmissa uusissa automalleissa ajo- ja takavalot syttyvät, kun auto käynnistetään ja valokatkaisija on ajovalo-asennossa. Valot myös sammuvat, kun auto pysäköidään. Tällöin ajovalo-asento kannattaa olla koko ajan päällä valokatkaisijasta varsinkin, jos oman auton valojen automaatti-asento epäilyttää tai usein unohtaa laittaa katkaisijan oikeaan asentoon.Valojen automatiikan asetuksia useimmiten pystyy säätämään. Esimerkiksi hämärätunnistimen herkkyyttä voi muuttaa sopivammaksi. Syksyn tullessa olisi hyvä säätää tunnistin herkimmilleen.Jokaisen tulisi siis vilkaista käyttöohjekirjaa ja perehtyä oman auton valojen toimintaan, jotta liikenneturvallisuus paranisi.Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Finlex, Moottorin arkisto Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi sytytystulpat on vaihdettava säännöllisesti, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään? 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”