2.9.2022

Kysy autoista: miksi monet ajavat takavalot pimeänä?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Syksyn koittaessa ja pimeän tullessa kannattaa perehtyä oman auton valojen toimintaan.

Kysymys: Miksi on autoja, joiden takavalot ei pala. Edessäkin vain parkit. Kyse siis Suomesta, ei itänaapurista.

Tieliikennelain mukaan autossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja, joita kutsutaan usein myös päiväajovaloiksi. Ajo- ja takavalojen käyttöä edellytetään vasta olosuhteiden vaatiessa, esimerkiksi pimeällä tai huonolla kelillä ajaessa.

Liikenteessä näkee kuitenkin usein hämärälläkin autoja, joissa palaa vain huomiovalot, eli tutummin parkkivalot. Useimmiten tämä johtuu päiväajovalotoiminnosta, jolloin valokatkaisijan ollessa 0-asennossa vain huomiovalot palavat. Joissakin automalleissa takavalot eivät tällöin pala automaattisesti.

Nykyautoissa valokatkaisijassa on myös automaattiasento, jolloin automatiikka kytkee tilanteen mukaan huomio- tai ajovalot. Automatiikkaa ohjataan hämärätunnistimella sekä sadekelillä autosta riippuen tuulilasinpyyhkijöiden käytöllä tai sadetunnistimella.

Ajovalot kytkeytyvät päälle, kun valoa on auton automatiikan mielestä tarpeeksi. Näkyvyys voi olla heikko myös päivisin huonon kelin takia, eivätkä päiväajovalot ole silloin lain mukaan riittävät.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päiväajovalotoiminnon takana on EU-direktiivi

Jotkut saattavat muistaakin EU:n vuonna 2011 antaman direktiivin, jonka mukaan uusissa autoissa tulee olla päiväkäyttöön erilliset pienitehoiset päiväajovalot eli huomiovalot. Alkuperäisen direktiivin mukaan autojen etu- ja takavalot eivät pala huomiovalojen kanssa samaan aikaan päästö- ja energiansäästösyistä.

Myöhemmin vuonna 2013 direktiiviä täsmennettiin ja vaadittiin, että päiväajovalotoiminnon yhteydessä autossa tulee näkyä kuljettajalle, mitkä valot ovat käytössä. Vaihtoehtoisesti takavalojen on oltava toiminnassa päiväajovalojen kanssa.

Direktiivin tarkoitus oli parantaa turvallisuutta maissa, joissa ei ennestään ollut ajovalopakkoa. Suomessa taas useimmissa autoissa ajovaloautomatiikka on ollut vakiovarusteena jo 1990-luvulta lähtien, joten oltiin totuttu siihen, ettei ajovalojen kytkemiseen tarvinnut kiinnittää huomiota.

Direktiivi teki huomiovaloista pakolliset uusissa automalleissa. Näin niiden käyttö on täysin laillista tieliikenteessä, sillä kansallisen lainsäädännön tulee toteuttaa direktiivin sisältö. Toivottavaa kuitenkin olisi, että päiväajovaloja osattaisiin käyttää oikein, ja aina tilanteen vaatiessa kytkettäisiin ajovalot päälle.

Oman auton valojen toimintaan kannattaa perehtyä

Edelleenkään moni autoilija ei tiedosta ajavansa takavalot pimeinä päivävaloajotoimintoa käyttäessään. Jotta auto havaitaan ajoissa takaa lähestyttäessä, on tärkeää huolehtia, että myös takana palaa valot.

Useimmissa uusissa automalleissa ajo- ja takavalot syttyvät, kun auto käynnistetään ja valokatkaisija on ajovalo-asennossa. Valot myös sammuvat, kun auto pysäköidään. Tällöin ajovalo-asento kannattaa olla koko ajan päällä valokatkaisijasta varsinkin, jos oman auton valojen automaatti-asento epäilyttää tai usein unohtaa laittaa katkaisijan oikeaan asentoon.

Valojen automatiikan asetuksia useimmiten pystyy säätämään. Esimerkiksi hämärätunnistimen herkkyyttä voi muuttaa sopivammaksi. Syksyn tullessa olisi hyvä säätää tunnistin herkimmilleen.

Jokaisen tulisi siis vilkaista käyttöohjekirjaa ja perehtyä oman auton valojen toimintaan, jotta liikenneturvallisuus paranisi.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Finlex, Moottorin arkisto

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia