31.7.2020 Ajoneuvot Lamborghini Essenza SCV12 – 830hv vapaasti hengittävä V12 vain radalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lamborghini Essenza SCV12 on kaikkein rikkaimpien ratalelu 830-hevosvoimaisella vapaasti hengittävällä V12-moottorilla. Lamborghini Essenza SCV12 on merkin viimeisin pienissä määrissä tuotettava ratalelu niille kaikkein rikkaimmille asiakkaille. Se yhdistää 830-hevosvoimaisen vapaasti hengittävän V12-moottorin kilpa-automaiseen aerodynamiikkaan ja varsin väkevänvihreään muotoiluun. Valmistajan mukaan se seuraa samoja suuntaviivoja kuin Miura Jota ja Diablo GTR, mutta tästä voimme olla montaa mieltä. Ehkä koko auton mielenkiintoisin piirre on ostajalle tarjottava paketti, jossa auto on vain osa tarjousta. Kaikki kyseisen mallin ostavat tulevat kuulumaan klubiin, joka tarjoaa mahdollisuuksia ajaa tällä autolla maailman hienoimmilla moottoriradoilla. Kalenteri tulee alkamaan vuoden 2021 puolella useilta FIA:n korkeimman luokituksen moottoriradoilta. Rata-ajon koulutusta saa sekä moottoriurheiluosaston työntekijöiltä että viisinkertaiselta Le Mans 24h -voittajalta Emanuele Pirrolta. Tämä ohjelma sisältää myös auton säilytyksen tehtaan lähistöllä Bolognassa. Samoissa tiloissa on "Lamborghini Squadra Corse Drivers Lab”, jossa omistajille tarjotaan samanlaista koulutusta ja treeniä kuin Lamborghinin kilpakuljettajille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lamborghini Essenza SCV12 Vain 40 kappaletta valmistettava Lamborghini Essenza SCV12 on tarkoitettu ainoastaan rata-ajoon, joka on toisaalta sallinut kehityksen puolella myös jonkinlaisia vapauksia. Moottorina on merkin historian tehokkain vapaasti hengittävä V12 tuolla 830-hevosvoiman lukemalla. Pakoputkiston on kehittänyt Capristo tehon lisäksi kuulemma myös äänimaailman ehdoilla – melkoinen taidonnäyte. Voimansiirrosta takapyörille vastaa uusi kuusivaihteinen X-trac sekventiaalivaihteisto, joka on asennettu kiinteäksi osaksi koria lisäjäykkyyden saavuttamiseksi. Myös pitoa etsitään kilparadoille sopivilla tavoilla. Matkassa on moottoriurheilusta tuttu työntötankojousitus taka-akselilla ja magnesiumvanteille pyöräytetyt Pirellin valmistamat sliksit – vannekoko on muuten edessä 19 ja takana 20 tuumaa. Jarrusatulat on valittu Brembo Motorsportin katalogista. Aerodynaamiikkaan on etsitty apuja Lamborghini Squadra Corsen, eli tehtaan moottoriurheiluosaston, osaamisesta. Lopputuloksena onkin enemmän downforcea (1200 kilogrammaa 250 kilometrin tuntinopeudessa) kuin GT3 -kilpurissa. Tätä tietysti auttaa GT3-kilpasarjan rajoitukset verrattuna tämän Essenzan vapauteen olla noudattamatta mitään sääntöjä. Keulassa on kaksi ilmanottoaukkoa Huracán kilpurin tapaan ohjaamaan ilmaa jäähdyttimen. Tuo kuuma ilma erotetaan toisaalle ja viileää ilmaa imetään katon ilmanottoaukon kautta. Paketin viimeistelee auton perässä sijaitseva suuri takasiipi. Muotoiluosastona on toiminut Lamborghini Centro Stile, joka vastaa myös kaikkien tehtaan kilpureiden muotoilusta. Korin ulkopinnat on tarvittaessa helppo ja nopea vaihtaa varikolla. Väritysvaihtoehdot ovat Verde Silvans, Grigio Linx, Nero Aldebaran Gloss ja Arancio California ja kilpahenkisestä kokonaisuudesta löytyvät Lamborghinin pitkäaikaisten yhteistyökumppaneiden (Pertamina, Pirelli ja Roger Dubuis) logot. Kirjain Y on toiminut vahvana vaikutteena sekä ulkokuoren värityksen lisäksi myös sisätilojen puolella – keskikonsoli on rakennettu hiilikuituisen kolmiulotteisen ja epäsymmetrisen Y-kirjaimen muotoon. Monitoimiohjauspyörän vaikutteeet tulevat kuulemma Formula 1 -sarjan puolelta, vaikka Lamborghini ei sarjaan osallistu. Istuin on FIA:n hyväksymä OMP:n hiilikuiturunkoinen valmiste. Lähde ja kuvat: Lamborghini Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku