31.7.2020

Lamborghini Essenza SCV12 – 830hv vapaasti hengittävä V12 vain radalle

Lamborghini Essenza SCV12 on kaikkein rikkaimpien ratalelu 830-hevosvoimaisella vapaasti hengittävällä V12-moottorilla.

Lamborghini Essenza SCV12 on merkin viimeisin pienissä määrissä tuotettava ratalelu niille kaikkein rikkaimmille asiakkaille. Se yhdistää 830-hevosvoimaisen vapaasti hengittävän V12-moottorin kilpa-automaiseen aerodynamiikkaan ja varsin väkevänvihreään muotoiluun. Valmistajan mukaan se seuraa samoja suuntaviivoja kuin Miura Jota ja Diablo GTR, mutta tästä voimme olla montaa mieltä.

Ehkä koko auton mielenkiintoisin piirre on ostajalle tarjottava paketti, jossa auto on vain osa tarjousta. Kaikki kyseisen mallin ostavat tulevat kuulumaan klubiin, joka tarjoaa mahdollisuuksia ajaa tällä autolla maailman hienoimmilla moottoriradoilla. Kalenteri tulee alkamaan vuoden 2021 puolella useilta FIA:n korkeimman luokituksen moottoriradoilta.

Rata-ajon koulutusta saa sekä moottoriurheiluosaston työntekijöiltä että viisinkertaiselta Le Mans 24h -voittajalta Emanuele Pirrolta. Tämä ohjelma sisältää myös auton säilytyksen tehtaan lähistöllä Bolognassa. Samoissa tiloissa on "Lamborghini Squadra Corse Drivers Lab”, jossa omistajille tarjotaan samanlaista koulutusta ja treeniä kuin Lamborghinin kilpakuljettajille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lamborghini Essenza SCV12

Vain 40 kappaletta valmistettava Lamborghini Essenza SCV12 on tarkoitettu ainoastaan rata-ajoon, joka on toisaalta sallinut kehityksen puolella myös jonkinlaisia vapauksia. Moottorina on merkin historian tehokkain vapaasti hengittävä V12 tuolla 830-hevosvoiman lukemalla. Pakoputkiston on kehittänyt Capristo tehon lisäksi kuulemma myös äänimaailman ehdoilla – melkoinen taidonnäyte. Voimansiirrosta takapyörille vastaa uusi kuusivaihteinen X-trac sekventiaalivaihteisto, joka on asennettu kiinteäksi osaksi koria lisäjäykkyyden saavuttamiseksi.

Myös pitoa etsitään kilparadoille sopivilla tavoilla. Matkassa on moottoriurheilusta tuttu työntötankojousitus taka-akselilla ja magnesiumvanteille pyöräytetyt Pirellin valmistamat sliksit – vannekoko on muuten edessä 19 ja takana 20 tuumaa. Jarrusatulat on valittu Brembo Motorsportin katalogista.

Aerodynaamiikkaan on etsitty apuja Lamborghini Squadra Corsen, eli tehtaan moottoriurheiluosaston, osaamisesta. Lopputuloksena onkin enemmän downforcea (1200 kilogrammaa 250 kilometrin tuntinopeudessa) kuin GT3 -kilpurissa. Tätä tietysti auttaa GT3-kilpasarjan rajoitukset verrattuna tämän Essenzan vapauteen olla noudattamatta mitään sääntöjä.

Keulassa on kaksi ilmanottoaukkoa Huracán kilpurin tapaan ohjaamaan ilmaa jäähdyttimen. Tuo kuuma ilma erotetaan toisaalle ja viileää ilmaa imetään katon ilmanottoaukon kautta. Paketin viimeistelee auton perässä sijaitseva suuri takasiipi.

Muotoiluosastona on toiminut Lamborghini Centro Stile, joka vastaa myös kaikkien tehtaan kilpureiden muotoilusta. Korin ulkopinnat on tarvittaessa helppo ja nopea vaihtaa varikolla. Väritysvaihtoehdot ovat Verde Silvans, Grigio Linx, Nero Aldebaran Gloss ja Arancio California ja kilpahenkisestä kokonaisuudesta löytyvät Lamborghinin pitkäaikaisten yhteistyökumppaneiden (Pertamina, Pirelli ja Roger Dubuis) logot.

Kirjain Y on toiminut vahvana vaikutteena sekä ulkokuoren värityksen lisäksi myös sisätilojen puolella – keskikonsoli on rakennettu hiilikuituisen kolmiulotteisen ja epäsymmetrisen Y-kirjaimen muotoon. Monitoimiohjauspyörän vaikutteeet tulevat kuulemma Formula 1 -sarjan puolelta, vaikka Lamborghini ei sarjaan osallistu. Istuin on FIA:n hyväksymä OMP:n hiilikuiturunkoinen valmiste.

Lähde ja kuvat: Lamborghini

Luetuimmat