2.8.2016 Ajoneuvot Lancia Delta S4 hätyytteli Harjulla WRC-autojen aikoja Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miten nopeita vanhat B-ryhmän ralliautot ovat nykyisiin verrattuna? Tänä vuonna Jyväskylässä saatiin siihen vastaus. – Jäimme tasan kymmenen sekuntia Mikkelsenin pohjista, ja kisassa olisimme olleet sijalla 24. Mitäs sanot?Harri Toivonen on silminnähden innoissaan ajettuaan toistamiseen Harjun yleisöerikoiskokeen perjantaina juuri ennen WRC-autoja.Harri Toivosella on hymy herkässä ajon jälkeen.– Kaiken lisäksi alla olivat Pirellin leveät intermediate-slicksit. Sen johdosta jäimme soralla WRC-autoille aivan järjettömästi, joten olemme väkisinkin olleet joissakin kohdissa asfaltilla niitä nopeampia. Muuten emme olisi päässeet ajassa noin lähelle, Harri hehkuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAhtopaineet kattoonHän kertoo ihmetelleensä jo siirtymällä Paviljongista Harjun starttiviivalle, miten Lancian moottorin ääni kuulosti aivan erilaiselta kun edellisenä päivänä.– Auton omistaja teki kepposen. Hän oli nostanut ahtopaineita selvästi torstaista, mutta ei kertonut meille mitään. Kun EK:n lähdössä nostin kytkimen ja polkaisin kaasun pohjaan, tunsin heti, että nyt muuten Lancia puhuu!Toivonen sai Delta S4:n omistajalta Adriano Raffagnatolta luvan, että perjantaina saa päästellä kovempaa kuin torstaina. Näin Harri myös teki, ja antoi samalla yleisölle nähtävää koko rahan edestä.– Kun käännyimme alun asfalttiosuudelta ylös soralle kohti Vesilinnaa, annoin mennä lappu lattiassa ja kelasin vain isompia vaihteita pesään. S4 kirjoitti koko jyrkän ylämäen aika rajusti, mutta yhtään en nostanut kaasua, intoilee Toivonen näyttäen samalla käsillään ohjausliikkeitä ja polkien oikean jalan ajokengällä lattiaa.Jopa 750 hevosvoimaa!B-ryhmän ralliautojen teholukemat eivät ikinä olleet julkisia. Erilaisia huhuja liikkui sitäkin enemmän. Jyväskylässä pääsimme kysymään asiaa auton ympärillä fiilistelleeltä Markku Alénilta, joka on yksi eniten Lancia Delta S4:llä ajaneista kuljettajista.– Kun tällä aloitettiin kilpailemaan, tehoa oli siinä 450–500 hevosvoimaa. Viimeinen kisa, missä ajoin Juhaa vastaan ja MM piti olla siitä kiinni, käytössä oli varmaan 700–750 hevosvoimaa, muistelee Alén.Alénin mukaan Lancia oli silti erityisesti moottorin osalta koko ajan hieman kilpailijoitaan jäljessä. Kun talli toi Delta S4:n mukaan MM-ralleihin, Audilla ja Peugeotilla oli käytössä jo Evo 2- tai jopa Evo 3 -versiot.Kylmät väreet käyvät pitkin selkäpiitä, kun Harri Toivonen kertoo anekdootin Lancian kehitystyöstä.– Lancian testikuski Giorgio Pianta soitti Henkalle ennen Korsikaa ja kertoi testanneensa uutta moottoriversiota. Piantan mukaan voimaa oli niin järjettömästi, että hän ei uskaltanut kierrättää moottoria kompressorin voimantuottoalueelta turbon puolelle, sillä silloin auto olisi karannut välittömästi käsistä!Moottorien virittämisen kanssa tekemisiin joutuneita kiinnostaa myös, minkälaisella bensiinillä superautojen aikakaudella ajettiin. Markku Alénille tyypillinen vastaus tulee leveän hymyn säestämänä.– No hei, kaikenlaista siellä käytettiin. Motorsportissa ei saa jäädä kiinni, mutta oktaaniluvut pitää olla kohdallaan. Otettiinhan niistä välillä kisan aikana näytteitä, mutta siihen aikaan saattoi kilpailijoilla olla sitä varten kaikenlaisia pulloja mukana.Rata-auto ralliinLancia Delta S4 on kaiken kaikkiaan auto, joka saa Alénin herkistymään.– Kun näen tämän auton, niin se on ihan jees. Mutta vasta käyntiinlähtö on se juttu, silloin mulla tärähtää. Tätä autoa kohtaan on tietty kunnioitus. Välillä se vei niin saamarin kovaa, että itseäkin pelotti, että mihin oikein päädytään.Alén avaa Lancian kuljettajan oven ja nostaa moottorin suojana olevan katteen ylös.– Tämä on vieläkin hienoa tekniikkaa, vaikka ikää on 30 vuotta. Mutta eihän tämä mikään varsinainen ralliauto ole, vaan ihan puhdas rata-auto. Sitä vaan alettiin rakentaa ja kehittää ralliin sopivaksi.Alén muistelee ohjaamon olleen karu ja järjettömän kuuma, kun siellä vietettiin jopa viidestä kuuteen vuorokautta lähes yötä päivää. Myöskään Delta S4:n ajo-ominaisuudet eivät missään vaiheessa olleet moottoritehon kanssa tasapainossa. Puutteita ajettavuudessa ei pystynyt kompensoimaan aluksi edes käsijarrua käyttämällä, sillä se saatiin Alenin mukaan autoon vasta puolisen vuotta ensimmäisen MM-rallin jälkeen.Myös ohjaustehostin oli murheenkryyni ja usein rikki, mikä teki ajamisesta entistä raskaampaa. Jarrutkin olivat Alenin mukaan auttamattoman alitehoiset, mikä korostui erityisesti asfalttirallien pitkillä erikoiskokeilla.– Jossain Korsikan 50-kilometrisillä pätkillä ei voinut käyttää yhtään vasemman jalan jarrua. Muuten jarrut olisivat kuumenneet liikaa. Auta armias siellä vuorenseinällä, jos jarrupoljin menee pohjaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAikapommin kyydissäDelta S4 rakentui putkirungolle, ja koripaneelit olivat kevlaria sekä hiilikuitua. Moottori perustui takavetoisessa 037-mallissa käytettyyn 1 759-kuutioiseen kompressoriahdettuun rivineloseen. S4-mallissa kompressori sai rinnalleen turboahtimen. Kompressori tuotti voimaa matalilla kierroksilla, ja yläkierroksilla turbon avulla saatiin aikaan korkeampi huipputeho.Tämän lisäksi suorituskykyä parannettiin autoa keventämällä.– Luokittelupaino oli 950 kiloa, mutta heti kisan punnituksen jälkeen alettiin taktikoimaan. Ai mitäkö se tarkoitti? Jaa-a, tässä vaiheessa tulee aina hiljaisuus. Ei sitä kuule tiedä, Alén vastaa tutuksi tulleella tavallaan.Kun Delta S4:n kyytiin istahtaa, ymmärtää hyvin, miten kyseessä on paitsi 30 vuoden taakse ulottuva aikamatka, myös eräänlainen aikapommi. Autossa istutaan käytännössä bensatankin päällä, ja tulikuumat kompressori ja turboahdin hönkivät suoraan kuljettajan niskan takana.Voi vain kuvitella, minkälaisia ajatuksia kuljettajan ja kartturin päässä on liikkunut, kun erikoiskokeelle on lähdetty riskejä kaihtamatta tavoittelemaan parasta mahdollista aikaa.Markku Alén ja Harri Toivonen laskevat yhdessä konepeiton hiilikuitukatteen alas. Pitkä ja harras hiljaisuus katkeaa miesten yhteiseen toteamukseen.– Tätä autoa pitää kunnioittaa. Se on henki pois liian helpolla, jos jotain sattuu.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaKatso myös:Katso ja kuule Lancia Delta S4 Harjun EK:lla Harri Toivosen italialaiskartturi: ”Harjun näytösajo on unelmieni täyttymys” Henri Toivosen Lancia Delta S4 Neste Rallissa Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”