Lancia Delta S4

Ajoneuvot Uutinen 27.7.2016

Henri Toivosen Lancia Delta S4 Neste Rallissa

Onko tässä tämän vuoden Jyväskylän seuratuin ralliauto?

Suomen MM-ralli kunnioittaa 30 vuotta sitten menehtyneen ralliajaja Henri Toivosen muistoa hienoimmalla mahdollisella tavalla, kun Henkan voittoisa Lancia Delta S4 nähdään rallissa hänen veljensä Harri Toivosen kuskaamana. Toivonen ajaa Delta S4:llä näytösluontoisesti Harjun erikoiskokeen sekä torstaina että perjantaina ennen kilpailijoita.

Lancia_Delta_S4_LA-3

Delta S4 on monille rallifaneille muistorikas auto, sillä B-ryhmän superautot kiellettiin juuri Henri Toivosen kuolemaan johtaneen onnettomuuden takia kauden 1986 jälkeen.

Jyväskylässä nähtävä auto on sama yksilö, jolla Henkka voitti Delta S4:n debyyttikilpailun, kauden 1985 päättäneen RAC-rallin. Seuraavan kauden alussa ajetussa Monte Carlon rallissa, jonka Henkka niin ikään voitti, autoa käytettiin harjoituksissa. Toivonen johti samaisella autolla myös Ruotsin MM-rallia, mutta kisa päättyi teknisen vian aiheuttamaan keskeytykseen. Viimeisen kerran Toivonen kilpaili tällä yksilöllä Costa Smeraldan EM-rallissa ajaen yleiskilpailun voittoon.

Lancia_Delta_S4_LA-13

Harri Toivonen seurasi Henkan ajoa RAC-rallissa paikan päällä, ja Monte Carlossa hän teki veljelleen jäänuotteja. Harri istui Montessa myös Henkan kyydissä kirjoittaen yhden erikoiskokeen nuotit. Samaisesta nuotitustapahtumasta Harrilla on myös värikäs muisto Henkasta.

– Saatiin pätkä nuotitettua, ja Henkka käänsi Delta S4:n ylhäällä vuorella ympäri. Hän käski kiristää vyöt tiukemmalle, ja sanoi näyttävänsä miten tällaista autoa oikeasti kuuluu viedä. Tie oli tietysti auki yleiselle liikenteelle, mutta se ei Henkkaa haitannut. Siinä oli monen sadan metrin pudotus tien reunalta eikä kaiteita. Henkka veti yhden shikaanin vitosvaihteella niin, että kartturin puolen eturengas roikkui ilmassa tien ulkopuolella. Huusin kurkku suorana, että pysähdy. Henkka vaan nauroi vedet silmissä. Siinä oli veljesten välinen tappelu lähellä, kun sain lopulta hänet pysäyttämään auton. Loppumatkan ajoin minä, enkä sen jälkeen enää ikinä istunut Henkan kyytiin.

Harri Toivonen muistelee keskustelleensa Henkan kanssa rallin vaaroista vain kaksi viikkoa ennen kuolemaan johtanutta onnettomuutta.

– Henkka kysyi silloin, että jos hänelle sattuisi jotain rallissa, jatkaisinko kilpauraani. Sanoin, että todennäköisesti lopettaisin ajamisen. Henkka vastasi, että hän rakastaa rallia niin paljon, että jatkaisi, vaikka minulle kävisi huonosti.Lancia_Delta_S4_LA-5

Kun Henri ajoi kohtalokkaan onnettomuuden Korsikalla toukokuun toisena päivänä, Harri oli valmistautumassa Walesin ralliin B-ryhmän MG Metrolla.

– Olin lähdössä autolla katsastukseen, kun vaistosin mekaanikkojen käytöksestä, että jotakin oli pahasti pielessä. Minut pyydettiiin tiimin toimistoon, jossa kaikkien ilmeet olivat vakavia. Luulin ensin, että olen saanut potkut. Tallipäällikkö otti olkapäästä kiinni ja sanoi, että hänellä on todella huonoja uutisia Korsikalta. Vastasin siihen, että ”eihän hän ole kuollut”. Tallipäällikkö sai vain vaivoin sanottua, että kyllä on.

Lancia_Delta_S4_LA-16

Toivonen käveli järkyttävän uutisen saatuaan autolleen, paiskasi oven kiinni niin, että MG Metron iso sivuponttooni irtosi ja ilmoitti lopettavansa kilpailu-uransa siihen paikkaan. Myöhemmin hän perui päätöksensä oman isänsä – vuoden 1968 rallin Euroopan mestarin Pauli Toivosen – pyynnöstä.

Tämän jälkeen Toivonen kilpaili pitkään niin rallissa kuin radallakin: hän ajoi muun muassa C-ryhmän Porschella MM-sarjaa ja sijoittui formula 1:llä Euro Boss -sarjassa neljänneksi.

Lancia_Delta_S4_LA-8

Henri Toivosta pidettiin ennen kuolemaansa sen hetken nopeimpana rallikuskina. Korsikan rallin ensimmäisenä päivänä hän ajoi erikoiskokeilla jopa minuutin pohja-aikoja, ja johti avauspäivän jälkeen rallia selvästi. Veljelleen hän raportoi siinä vaiheessa kaiken olevan kunnossa.

– Ei meillä enää ole kiire, mutta muilla on, Harri kertoo veljensä sanoneen viimeisenä iltanaan puhelimessa.

Katso myös upea in-car-video Delta S4:n esiintymisestä Harjun yleisöerikoiskokeella!

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Lancia

Kaikki koeajot

Uusimmat