1.5.2023

Land Rover Defender-mallisto laajeni jälleen – Defender 130 V8 on takuuvarmasti markkinoiden nopeimpia 8-paikkaisia

Defender 130 V8 ja -Outbound täydentävät mallistoa... defendermäisempään suuntaan.

Jaguar Land Rover kertoi vastikään suurista tulevaisuudensuunnitelmistaan, joissa omaa, tarkasti käsikirjoitettua osaansa näyttelee myös Defender. Vielä ei ole mullistusten aika, mutta pari uutta Defender-malliversiota olisi liittymässä seuraan. Molemmat linkittyvät Defenderin tuoreimpaan korimalliin, 130:een, ja painottavat auton hyötyominaisuuksia vaihtelevasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Defender 130 Outbound: näyttävää järkevyyttä

Versioista ensimmäisellä on nimensä mukaisesti tarve mennä ulos. Aktiivisen elämäntavan tueksi 130 Outbound tarjoaa aina vähintäänkin 1 330-litraisen tavaratilan, sillä tämä versio on viisipaikkainen. Takapenkit kaadettuna kontilla on tilavuutta peräti 2 500 litraa. Toisen istuinrivin ja takaluukun välistä tasaista tavaratilan lattiaa löytyy 1,267 metrin verran.

Muilta osin Outboundissa on kyse Land Roverin filosofian mukaisesti tyylin ja luksuksen yhdistämisestä rujoonkin maastoautoon.

Outboundin maasto-ominaisuuksia tuetaan kaikella mahdollisella käytössä olevalla avustinteknologialla, kuten sähköisellä ilmajousituksella (Electronic Air Suspension), jonka avulla maavaran voi nostaa 43 senttimetriin asti.

Kahluusyvyys on täydet 90 senttimetriä ja perävaunumassa saatavilla olevilla D300 -dieselvoimalinjalla ja P400 -bensiinillä tasan 3 tonnia. Isoon tavaratilaan saa kätkettyä paljon tykötarpeita, mutta saa sellaisia myös tehtaan puolesta.

Tyyliasioissa keskiössä on Shadow Atlas Matt -väri, joka pukee korin yksityiskohtia eri puolilla autoa. Esimerkiksi maskista ja puskureista löytyvää mattaväriä pehmennetään sivuilmanottoaukoissa Anthracite-kiiltomustalla. Korivärivaihtoehtoja Outboundiin on neljä, ja ne vaihtelevat mustasta valkoiseen ja kahteen erisävyiseen harmaaseen.

Sisätilohin voi valita lähes kuninkaallisen Windsor-nahkasisustan tai - mikäli edessä on enemmänkin kalantuoksuisia eräreissuja - kestävää Resist-kuitua.

500-heppainen Defender 130 V8 on ehkäpä Euroopan suorituskykyisin 8-paikkainen

Toinen uusista malliversioista painottaa ehkä vähemmän järkeä, mutta toisaalta, onhan reilusta tehoreservistä toki isossa maasturissa useimmiten hyötyä.

V8 on ollut saatavilla lyhyempikorisiin Defendereihin aiemminkin, mutta nyt tämä mekaanisesti ahdettu viisilitrainen yhdistyy ensi kertaa Defender 130:n 5,3-metriseen koriin.

368 kilowattia eli tasan 500 mummunhevosvoimaa riittää sinkoamaan kolossaalisen maasturin nollasta sataan 5,7 sekunnissa. Kovin montaa kahdeksanpaikkaista automallia ei ainakaan Euroopan markkinoilta tule mieleen, joka pystyisi samaan.

Defender 130 V8 osaa ilmoittaa itsestään muullakin kuin suorituskyvyllä tai moottorin murinalla. Malliversio tulee luksusvarustein ja sitä tarjotaan ainoastaan kahdella ulkovärivaihtoehdolla, Carpathian Greyllä tai Santorini Blackillä. Dramaattisen tummaa ulkoilmettä korostavat lisäksi 22-tuumaiset Satin Dark Grey -vanteet, tummennetut takavalot ja -ikkunat sekä musta, avattava panoraamalasikatto.

Ison V8:n äänet maailmaan päästää lisäksi neljän pakoputken rivistö. Pakoputket päästänevät maailman sen verran myös hiilidioksidia, että Suomen hinnastossa Defender 130 V8:lle kirjattaneen uhkaavasti 300 000 euroa lähestyvä hinta.

Lähde ja kuvat: Land Rover

Luetuimmat