Maistiainen: FEDDZ-sähkömopo – älä anna ulkonäön hämätä
Polkupyörää ulkonäöltään muistuttava Feddz-sähkömopo kiihtyy rivakasti ja taajama-alueilla se kulkee helposti ylinopeussakkoon oikeuttavaa nopeutta.
Saksassa suunnitellun ja valmistetun Feddz-sähkömopon luokittelu on vaikeaa ulkonäön perusteella. Kun istuu sen satulaan, on tuntuma kuin polkupyörässä. Ilman ohjaustankoa Feddzin leveys on vain 255 milliä. Polkimia siinä ei ole, kuten sähköavusteisissa polkupyörissä. Kun kääntää virta-avaimen ON-asentoon ja pyöräyttää kaasukahvasta, niin Feddz yllättää rivakalla kiihtyvyydellään. Tehokkaimmalla Wheelie-asetuksella huippunopeus kasvaa selvästi luvattua 45 kilometrin tuntinopeutta suuremmaksi. Mittari näytti koeajossa parhaimmillaan 65 kilometrin tuntinopeutta.
Paino alle 50 kiloa
Isojen 26-tuumaisten renkaiden ansiosta ajotuntuma muistuttaa läheisesti polkupyörää. Kun vielä painokin akkujen kanssa on saatu puristettua 47 kiloon, niin keveytensä puolestakin se on lähempänä polkupyörä kuin mopoa.
Lahden ympäristössä ajetussa koeajossa Feddzillä pysyi taajamissa ja jopa kuudenkympin nopeusrajoitusalueilla muun liikenteen rytmissä. Maguran hydraulivälitteiset jarrut osoittautuivat riittävän tehokkaiksi. Jousitus on perussäädöissään pehmeähkö.
Kallis hankkia, edullinen ajaa
Feddzin etuja ovat äänettömyys ja ajamisen edullisuus. Vaikka ”sähkömopojen Lexus” onkin hankintahinnaltaan kallis, 8500 euroa, niin erityisesti autoiluun tottuneelle ajaminen on naurettavan edullista. Sadan kilometrin matkalla kulutettava sähkö maksaa pyöreästi 50 senttiä. Yhdellä latauksella toimintamatkaa on noin 60 kilometriä ja akkujen lataus kestää noin 4,5 tuntia.
Jos haluaa edullisen liikkumisen lisäksi herättää huomiota muiden tielläliikkujien keskuudessa, niin Feddz on silloin juuri oikea valinta.
Feddz-sähkömopo
Moottori: Harjaton VLDC-sähkömoottori
Teho: 2 kW
Vääntö: 60 Nm
Toimintamatka: 60 km
Akku: 48 V litiumioniakku, 1,9 kWh
Latausaika: 4,5 h
Paino akuilla: 47 kg (ilman akkuja 35 kg)
Hinta: 8500 eur
Takuu: 2 vuotta
Teksti ja kuvat: Janne Huhtala