8.6.2016 Ajoneuvot Maistiainen: pieniin päin Škoda Octavia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolme sylinteriä ja litrainen moottori. Yhdistelmä kuulostaa pikkuautolta, mutta on keskikokoisen Škoda Octavia 1.0:n uusi voimanlähde. Suomalaisten ikisuosikin Škoda Octavia:n ennätyspieni 1.0 TSI-uutuusmoottori korvaa aiemman 1.2-litraisen moottorin. Ja vaikka moottori on aiempaa pihimpi ja pienempi, on siitä puristettu ulos hieman enemmän tehoa kuin edeltäjästään. Litraisessa moottorissa on potkua 115 hevosvoimaa (85 kW) ja vääntöä arkiajoon riittävät 200 newtonmetriä mukavan laajalla kierrosalueella 2 000-3 500 r/min. Vääntö on kasvanut sitten 1,2-litraisen moottorin peräti 25 newtonmetriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Riittävät kyvyt Škoda Octavia ei toki ole tämän moottorin voimin mikään raketti muttei nuhapumppukaan. Koeajossa Prahassa, automerkin syntysijoilla, käy ilmi, ettei tulokkaalla jää muun liikennevirran jalkoihin. Kiihtyvyysarvo nollasta sataan kilometriin tunnissa (9,9 sekuntia) kertoo paljon, mutta vaatimattomasta kiihtyvyydestä huolimatta on turha arastella ohituksia moottoritienopeuksissa. Ohitukset hoituvat järkevän kaasun annostelun ja ennakoinnin avulla ongelmitta. Ennakkoluuloja hälventää tieto, että ohituskiihtyvyys 60-100 km/h vie vain 13,9 sekuntia - parannusta entiseen on 1,1 sekuntia. Ja kiihdytys välillä 80-120 km/h kestää 14,1 sekuntia, jossa on kohennusta aiempaan peräti 2,7 sekuntia. Menoa reipastaa turboahdin, joka on monelle autoilijalle se jokin, josta ei tingitä. Mukavan pihi Kolmisylinteriselle ominaiseen ääntelyyn tottuu nopeasti. Hieman karkeita käyntiääniä saa tosissaan kuulostella. Taustasoundi on taltutettu sivistyneeksi, moottorin äänet kuuluvat oikeastaan vasta kiihdytyksissä 4 000 kierroksen tietämillä. Hiilidioksidipäästöt ovat erittäin maltilliset 104-108 grammaa kilometrillä, malliversiosta riippuen. Kulutus on mukavasti kurissa, sillä esimerkiksi DSG-kaksoiskytkinautomaattisenakin versiona Škoda Octavian luvattu keskikulutus on vain 4,5-4,7 litraa sadalla kilometrillä. Nouseeko suosituksi? Škoda Octavian myydyin bensaversio on ollut 1,4-litrainen TSI, mutta heti sen vanavedessä on tullut 1,2-litrainen malli. Jää nähtäväksi kykeneekö uutuusmoottori nousemaan peräti suosituimmaksi bensiiniä nieleväksi vaihtoehdoksi. Eväät menestykselle ovat ilmeiset, ja ennakkoluuloisille kerrottakoon, että kokeiltu moottori on paperille painettuja suoritusarvojaan vaivattomampi tapaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukautuva alusta Uuden pihin moottoriversion esittelyn yhteydessä paljastettiin myös, että Škoda Octaviaan saa mallivuoden 2017 tullen mukautuvan alustan säädön (DCC) kaikkiin niihin versioihin, joiden moottoriteho vähintään 150 hevosvoimaa. Näitä moottoreita on tarjolla kaikkiaan kuusi: neljä bensiiniä, kaksi dieseliä. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta