8.6.2016 Ajoneuvot Maistiainen: pieniin päin Škoda Octavia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolme sylinteriä ja litrainen moottori. Yhdistelmä kuulostaa pikkuautolta, mutta on keskikokoisen Škoda Octavia 1.0:n uusi voimanlähde. Suomalaisten ikisuosikin Škoda Octavia:n ennätyspieni 1.0 TSI-uutuusmoottori korvaa aiemman 1.2-litraisen moottorin. Ja vaikka moottori on aiempaa pihimpi ja pienempi, on siitä puristettu ulos hieman enemmän tehoa kuin edeltäjästään.Litraisessa moottorissa on potkua 115 hevosvoimaa (85 kW) ja vääntöä arkiajoon riittävät 200 newtonmetriä mukavan laajalla kierrosalueella 2 000-3 500 r/min. Vääntö on kasvanut sitten 1,2-litraisen moottorin peräti 25 newtonmetriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävät kyvytŠkoda Octavia ei toki ole tämän moottorin voimin mikään raketti muttei nuhapumppukaan.Koeajossa Prahassa, automerkin syntysijoilla, käy ilmi, ettei tulokkaalla jää muun liikennevirran jalkoihin. Kiihtyvyysarvo nollasta sataan kilometriin tunnissa (9,9 sekuntia) kertoo paljon, mutta vaatimattomasta kiihtyvyydestä huolimatta on turha arastella ohituksia moottoritienopeuksissa. Ohitukset hoituvat järkevän kaasun annostelun ja ennakoinnin avulla ongelmitta.Ennakkoluuloja hälventää tieto, että ohituskiihtyvyys 60-100 km/h vie vain 13,9 sekuntia - parannusta entiseen on 1,1 sekuntia. Ja kiihdytys välillä 80-120 km/h kestää 14,1 sekuntia, jossa on kohennusta aiempaan peräti 2,7 sekuntia.Menoa reipastaa turboahdin, joka on monelle autoilijalle se jokin, josta ei tingitä.Mukavan pihiKolmisylinteriselle ominaiseen ääntelyyn tottuu nopeasti. Hieman karkeita käyntiääniä saa tosissaan kuulostella. Taustasoundi on taltutettu sivistyneeksi, moottorin äänet kuuluvat oikeastaan vasta kiihdytyksissä 4 000 kierroksen tietämillä.Hiilidioksidipäästöt ovat erittäin maltilliset 104-108 grammaa kilometrillä, malliversiosta riippuen.Kulutus on mukavasti kurissa, sillä esimerkiksi DSG-kaksoiskytkinautomaattisenakin versiona Škoda Octavian luvattu keskikulutus on vain 4,5-4,7 litraa sadalla kilometrillä.Nouseeko suosituksi?Škoda Octavian myydyin bensaversio on ollut 1,4-litrainen TSI, mutta heti sen vanavedessä on tullut 1,2-litrainen malli.Jää nähtäväksi kykeneekö uutuusmoottori nousemaan peräti suosituimmaksi bensiiniä nieleväksi vaihtoehdoksi. Eväät menestykselle ovat ilmeiset, ja ennakkoluuloisille kerrottakoon, että kokeiltu moottori on paperille painettuja suoritusarvojaan vaivattomampi tapausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukautuva alustaUuden pihin moottoriversion esittelyn yhteydessä paljastettiin myös, että Škoda Octaviaan saa mallivuoden 2017 tullen mukautuvan alustan säädön (DCC) kaikkiin niihin versioihin, joiden moottoriteho vähintään 150 hevosvoimaa. Näitä moottoreita on tarjolla kaikkiaan kuusi: neljä bensiiniä, kaksi dieseliä.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?